اخذ گواهینامه ایزو

اخذ گواهینامه ایزو برای بسیاری از شرکت ها حائز اهمیت فراوان است. چراکه با بالاتر بردن کیفیت محصولات و خدمات از طریق بهبود مستمر باعث بهبود مزیت رقابتی شرکت ها و سازمان ها و داشتن مشتریانی راضی و وفادار می شود.

اخذ گواهینامه ایزو

گواهینامه ایزو چیست؟

سازمان بین المللی استانداردسازی (ISO) مجموعه ای از الزامات را با توجه به زمینه های تخصصی گوناگون در قالب بیش از 24000 استاندارد گردآوری نموده است. با وجود اینکه از این استانداردها می توان به عنوان مبنایی برای بهبود فعالیت ها و یا فرایند ها استفاده کرد تنها تعداد کمی از آنها قابلیت صدور به عنوان گواهینامه را دارند. گواهینامه ایزو نشان دهنده تعهد شرکت ها و سازمانها به الزامات استاندارد است.

گواهینامه ایزو زمانی صادر می شود که شرکت ها بتوانند توانایی خود را در پیروی از الزامات استاندارد به نمایش بگذارند. پس از نشان دادن این توانایی که در واقع توسط بازرسین مورد بررسی قرار می گیرد، در صورت قبولی و تایید، گواهینامه ایزو به شرکت ها و سازمان ها تعلق می گیرد.

چه سازمان یا شرکتی باید گواهینامه ایزو دریافت کند؟

پاسخ به این سوال ساده است، تمام شرکت ها و سازمان هایی که قصد بهبود خدمات و یا محصولات خود را دارند باید گواهینامه ایزو دریافت کنند. شرکت هایی که اقدام به اخذ گواهینامه ایزو می کنند خود را در قبال پیاده سازی الزامات استاندارد متعهد می دانند. این الزامات چرخه دمینگ یا همان PDCA را شامل می شود، به این معنی که شما همواره در حال بهبود فرایند ها، خدمات و محصولات خود خواهید بود.

بهیود مستمر مبتنی بر تعهد به رعایت الزامات استاندارد، منجر به بالارفتن بهره وری، بهبود کیفیت خدمات و محصولات، ارتقای روابط مشتریان، کاهش هزینه ها و ارتقای توان رقابت شرکت ها و سازمان ها می شود.

دریافت گواهینامه ایزو نه تنها منافع زیادی را برای شرکت های کوجک و متوسط (SMEs) به همراه دارد بلکه برای شرکت های بزرگ نیز بسیار مفید خواهد بود.

مهندسی مشاور ایزوگت، اخذ گواهینامه را به سازمان ها و شرکت های زیر اکیدا توصیه می کنند:

مدیریت ساخت و ساز

صدور گواهینامه ISO 9001 در صنعت مدیریت ساخت و ساز بسیار منطقی است زیرا این بخش با طیف وسیعی از مشتریان، الزامات قانونی و مقرراتی روبرو است که مطابقت ISO می تواند به دستیابی به آنها کمک کند. گواهینامه ISO به این شرکت ها اجازه می دهد تا هزینه های زباله را به میزان قابل توجهی کاهش دهند، کارایی بیشتری داسته باشند و محل کار ایمن تری ایجاد کنند.

برخی از بهترین استانداردهای ISO برای شرکت های ساختمانی عبارتند از ISO 45001 ایمنی و بهداشت شغلی، ISO 9001 کیفیت، و ISO 14001 محیط زیست. گواهینامه ISO 9001:2015 به ویژه به شما کمک می کند در مناقصه های بیشتری برنده شوید و مزیت رقابتی در بازار به دست آورید.

خدمات فناوری اطلاعات (IT)

بخش خدمات فناوری اطلاعات با سیستم‌های پیچیده داخلی که اغلب می‌توانند از ساده‌سازی سود ببرند، دائماً در حال رشد و تغییر است. شرکت‌ها گواهینامه ISO 9001 را در خدمات فناوری اطلاعات دنبال می‌کنند تا بتوانند رویه‌های عملیاتی استاندارد، اسناد جامع و برنامه‌های بازیابی فاجعه را ایجاد کنند که کسب‌وکارشان برای بقاء نیاز دارد.

صنعت هتلداری

شرکت‌های هتلداری تحت نظارت شدید عمومی عمل می‌کنند و بسیاری از عملیات‌ها برای مشتریان قابل مشاهده است که می‌توانند به راحتی تجارت خود را به جای دیگری ببرند. سازمان‌های دارای گواهی ISO 9001 در صنعت هتلداری راهی برای بهبود عملکرد و نشان دادن تعهد خود به رضایت مشتری دارند.

صنعت بهداشت و درمان

کیفیت برای صنعت مراقبت های بهداشتی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا مستقیماً بر نتایج بیماران تأثیر می گذارد. گواهینامه ISO 9001 در صنعت مراقبت های بهداشتی نه تنها باعث ارتقای کیفیت می شود، بلکه به سازمان های مراقبت های بهداشتی کمک می کند تا الزامات نظارتی دقیق و فزاینده ای را دنبال کنند. انطباق ISO به گروه های مراقبت های بهداشتی ابزارهایی برای مستندسازی و استانداردسازی رویه ها می دهد که منجر به درمان بهتر و ارزیابی دقیق خطر برای بیماران و کارکنان می شود.

خدمات اجتماعی

سازمان های خدمات اجتماعی در بخش های مختلف برای منافع عمومی فعالیت می کنند. گروه ها به دنبال دریافت گواهینامه ISO 9001 در خدمات اجتماعی هستند تا به یک رویکرد مدیریت سیستماتیک دست یابند که به آنها کمک می کند تا برای مخاطبان هدف خود خدمات بهتر ارائه دهند. گواهینامه ISO همچنین می تواند به گروه ها کمک کند تا بودجه خود را افزایش دهند زیرا مقامات تأمین مالی اهمیت انطباق را درک می کنند.

شرکت های مهندسی

دقت، کارایی و سازگاری همه الزامات کار مهندسی است. گواهینامه ISO 9001 برای شرکت های مهندسی می تواند به شرکت ها کمک کند تا این ویژگی ها را بهبود بخشند و تضمین کیفیت مورد نیاز مشتریان خود را نشان دهند.

تولید

تولیدکنندگان باید گروه متنوعی از عملیات را برای ارائه محصولات و خدمات با کیفیت جمع آوری کنند. هزینه یک اشتباه می تواند بسیار زیاد باشد. گواهینامه ISO 9001 می تواند به شرکت های تولیدی در مدیریت این خطرات، بهبود ایمنی کارگران و کاهش ضایعات کمک کند. انطباق ISO همچنین یک ابزار بازاریابی عالی است که نشان دهنده تعهد به کیفیتی است که مشتریان بالقوه می خواهند ببینند.

صنعت حمل و نقل و لجستیک

در بخش حمل و نقل و لجستیک، کارایی و کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل است که داشتن سیستم های مدیریتی که به افزایش کارایی و کاهش اثرات زیست محیطی عملیات شما کمک می کند، حیاتی است.

برخی از استانداردهای ISO ایده آل برای این صنعت عبارتند از ISO 22301 مدیریت تداوم کسب و کار، ISO 9001 کیفیت و محیط ISO 14001. بخش حمل و نقل و لجستیک مستعد اختلال است و بنابراین داشتن یک سیستم تداوم کسب و کار مفید است.

شرکت های پیمانکاری

شرکت های پیمانکاری جهت ورود به مناقصات و کسب حداکثر امتیاز باید گواهینامه هایی همانند گواهینامه ایزو 9001، گواهینامه ایزو 14001، گواهینامه ایزو 45001، گواهینامه IMS و گواهینامه HSE-MS ارائه دهند تا اعتبار سنجی شوند.

سایر کسب و کار ها

شرکتهای خدماتی ، پشتیبانی ، تاسیساتی ، موسسات دولتی ، کترینگها ، رستورانها ، آرایشگاه ها، فروشگاههای فرانچایزینگ ( زنجیره ای ). در واقع تمام کسب و کارها از هر نوعی امکان دریافت گواهینامه ایزو را دارند.

اخذ گواهینامه ایزو جهت صادرات

اخذ گواهینامه ایزو جهت صادرات درخواست اغلب تولید کنندگان محصولات جهت به دست آوردن بازار فروش بهتر در منطقه، بعضا کشور های اروپایی می باشد. شرکت های تولیدی همانند؛ تولید مبلمان اداری، بسته بندی صنایع غذایی، تولید شمش های فلزی، تولید لوازم خانگی، تولید صنایع غذایی، خرده فروشان مواد غذایی همانند خشکبار، و غیره می توانند جهت صادرات اقدام به اخذ گواهینامه های ایزو نمایند.

ایزو 9001 که به نام سیستم مدیریت کیفیت شناخته می شود، جهت تمامی مشاغل ضروری است و کاربرد دارد. شرکت هایی که محصولات غذایی بسته بندی، تولید و اقدام به صادرات می کنند می توانند گواهینامه ISO 22000 داشته باشند. جهت اطمینان از اینکه چه گواهینامه ایزویی مناسب شرکت و سازمان شما است می توانید با مشاورین ایزوگت در تماس باشید. مشاوره های تخصصی ما کاملا رایگان است.

مراحل اخذ گواهینامه ایزو

مراحل اخذ گواهینامه ایزو

مدارک مورد نیاز جهت اخذ گواهینامه ایزو

متقاضیان اخذ ایزو می بایست ابتدا مشخص نمایند تحت نظارت چه سازمان استانداردی می خواهند گواهینامه ایزو دریافت کنند.  گواهینامه ایزو معتبر تحت نظارت انجمن اعتبار سنجی  IAF درصورتی صادرمی گردد که متقاضیان مدارک مورد نیاز جهت گرفتن ایزو را آماده نمایند . مدارک مورد نیاز جهت گرفتن ایزو معتبر شامل :

  • صورت جلسه استراتژی سازمان .
  • فرم اهداف مشخص شده براساس استراتژی،
  • لیست کارکنان شرکت براساس فرم اهداف،
  • چارت سازمانی شرکت،
  • صورت جلسه ممیزی واحد(های) شرکت،
  • صورت جلسه انطباق،
  • صورت جلسه تاریخ برطرف کردن عدم انطباق،
  • صورت جلسه آموزش کارکنان براساس استراتژی تعریف شده به همراه گواهینامه ایزو درخواستی متقاضی،
  • نظام نامه شرکت متقاضی،
  • گزارش ممیز بابت عدم انطباق سازمان.

هزینه اخذ گواهینامه ایزو

هزینه اخذ گواهینامه ISO توسط نهادهای مختلف متفاوت است. مواردی که در ادامه می آیند برخی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت اخذ گواهینامه ایزو هستند:

  • اعتبار مرجع صادرکننده گواهینامه ایزو
  • اندازه سازمان
  • نوع فعالیت سازمان درخواست دهنده ایزو
  • تعداد پرسنل شرکت
  • نوع گواهینامه ایزو درخواستی

اعتبار گواهینامه ایزو چگونه سنجیده می شود؟

صدور گواهینامه ایزو توسط مراجعی بعنوان شخص ثالث صادر می گردد . سازمان بین المللی  ISO توسط انجمن اعتبارسنجی بنام  IAF کشور(های) فعال حوزه استاندارد رامشخص می کند . مراکز استاندارد کشور(های) عضو  IAF اختصارا  AB نامیده می شوند .  AB (ها) بعنوان مرکز استاندارد هرکشوری شناخته شده هستند .

AB خود گواهینامه ایزو صادر نمیکند ؛ بلکه مراجعی بعنوان شخص ثالث ممیزی می کند و اعتبار می دهد تامراجع فوق گواهینامه  ISO صادرنمایند . اخذ گواهینامه ایزو توسط مرجع صادرکننده مورد تایید  AB تحت نظارت انجمن اعتبار سنجی بالاترین اعتبار گواهینامه ایزو رادارا می باشد . مراجع صدور گواهینامه ایزو اختصارا  CB نامیده می شوند . لیست مراجع صدور گواهینامه ایزو توسط  AB هرکشور مشخص می شود .

تشخیص گواهینامه اصلی از جعلی

برای تشخیص گواهینامه ایزو اصلی از جعلی فقط کافی است از نهاد اعتبار دهنده و سپس نهاد صادر کننده استعلام بگیرید. برای استعلام نهاد اعتبار دهنده باید از سایت IAF اقدام کنید. مرحله بعدی این است که گواهینامه ISO اصلی صادر شده باید توسط سایت www.iafcertsearch.org قابل استعلام باشد. گواهینامه های ایزویی که دارای تاییدیه IAF و نهاد اعتبار دهنده ملی، مرکز ملی تایید صلاحیت ایران (NACI) نباشند فیک (جعلی) هستند.

اخذ گواهینامه ایزو فوری، ارزان و معتبر در ایران

پیش از هر توضیحی باید بدانید که گواهینامه های معتبر تحت نظارت IAF، هیچگاه فوری و ارزان ارائه نمی شوند. به این علت که مراحل اخذ ایزو معتبر تحت نظارت این سازمان زمانبر است، ضمن اینکه هزینه های دریافت این گواهینامه ها چون بر مبنای دلار است، بنابراین ارزان نخواهد بود. با این حال این گواهینامه های هم به طور بین المللی معتبر هستند و هم به معنای واقعی باعث بهبود کسب و کار شما می شوند. بنابراین توصیه تیم ایزوگت به شما صاحبان کسب و کار دریافت گواهینامه ایزو معتبر بین المللی است.

با این حال، اگر تمایل به اخذ گواهینامه ایزو فوری دارید، باید اقدام به دریافت گواهینامه از مراجع خصوصی نمایید. این مراکز مورد تایید بین المللی یا داخلی نیستند و گواهینامه صادر شده توسط آنها فقط در ایران کاربرد دارد. برخی از این مراجع خصوصی عبارتند از ASCB، EGS و IAFCB. این قبیل گواهینامه ها نیز قابلیت استعلام دارند.

8 دلیل مهم برای اینکه کسب و کارها گواهینامه ایزو دریافت کنند

  1. استاندارد سازی: برخی از کسب وکارها غیر از دریافت گواهینامه ISO نیاز دارند الزامات استاندارد ایزو را در سازمان خود پیاده سازی و اجرایی کنند. این متقاضیان نیاز دارند با کمک استاندارد ایزو فرآیندهای سازمانی خود را استانداردسازی کنند.
  2. برآورده کردن نیاز مشتریان: بسیاری از شرکت ها فقط برای برآورده کردن نیاز مشتری، گواهینامه ISO را اخذ می کنند. در موارد دیگر، مشتری اعلام می کند که فقط با تامین کنندگان معتبر تجارت خواهد کرد. بله، ما باید نیازهای مشتری را به طور رضایت بخش، اما به صورت متکثر و مستمر برآورده کنیم.
  3. بهبود کیفیت و فرآیندهای محصول یا خدمات: تعاریف زیادی از “کیفیت” وجود دارد، اما فیلیپ کرازبی و جوزف جوران دو مورد از بهترین آنها را ارائه می دهند: کراسبی آن را به عنوان “تطابق با الزامات” تعریف می کند و جوران آن را “مناسب برای استفاده” می نامد. یک سیستم مدیریت به خوبی طراحی شده و به طور موثر پیاده سازی شده، شرکت شما را در مسیر کیفیت راه اندازی می کند.
  4. تعریف فرآیندهای شرکت و درک ارتباط بین پرسنل: ISO از شما می خواهد که فرآیندهای خود را با استفاده از معیارهای تجاری شناسایی و توصیف کنید. هدف مدیریت و کنترل بهتر فرآیندهای کسب و کار است. این اهداف در هسته سیستم شما قرار دارند.
  5. بهبود عملکرد و کارایی شرکت: کاهش تنوع در فرآیندهای شما بهترین تعریف سازگاری است. زمانی که محصولی ثابت ارائه می‌دهید به مشتری شما بهترین خدمات را می‌دهد: با ابعاد یکسان، وزن یکسان، تحمل‌ها و خروجی یکسان.
  6. کاهش ضایعات و صرفه جویی در هزینه ها: ضایعات ناشی از بی کیفیتی و ناکارآمدی است و نشان دهنده هدر رفتن پول است. ناکارآمدی نتیجه تغییرات و فرآیندهای ناسازگار است. این تغییرات را کاهش دهید و ثبات را بهبود بخشید و ضایعات کمتر و پول بیشتری خواهید داشت.
  7. صادرات: اخذ گواهینامه ایزو به صادرات محصول شما کمک می کند. البته دریافت گواهینامه ایزو برای کارخانه، شرکت یا سازمان است نه محصول ولی کسب وکاری که الزامات استاندارد ایزو را اجرایی کرده باعث می شود محصول با کیفیت تری تولید و ارائه دهد.
  8. معرفی برند کسب وکار: ما در ابتدای این مقاله در مورد اعتبار ISO صحبت کردیم و این عامل را نمی توان نادیده گرفت. دریافت گواهینامه ISO شرکت شما را در گروهی بسیار منتخب قرار می دهد. همه ما می دانیم که تصویر یک سازمان عامل بسیار مهمی در تجارت است.

سوالات متداول

اعتبار گواهینامه ایزو چگونه سنجیده می شود؟

صدور گواهینامه ایزو توسط مراجعی بعنوان شخص ثالث صادر می گردد . سازمان بین المللی  ISO توسط انجمن اعتبارسنجی بنام  IAF کشور(های) فعال حوزه استاندارد رامشخص می کند . مراکز استاندارد کشور(های) عضو  IAF اختصارا  AB نامیده می شوند .  AB (ها) بعنوان مرکز استاندارد هرکشوری شناخته شده هستند. AB خود گواهینامه ایزو صادر نمیکند ؛ بلکه مراجعی بعنوان شخص ثالث ممیزی می کند و اعتبار می دهد تامراجع فوق گواهینامه  ISO صادرنمایند .

به این مقاله امتیاز دهید!
[Total: 7 Average: 4.9]
پیمایش به بالا
02146135223