ایزو چیست ویکی پدیا

ایزو چیست ویکی پدیا

ایزو چیست ویکی پدیا، ایزو نشان استاندارد بین المللی است که، توسط سازمان بین المللی ایزو منتشر می شود. استاندارد توسط مجامع بین الملل تعریف های متفاوتی دارد، هر کشور بر اساس اداب و رسوم و زیر ساخت های صنعتی خود تعرفی برای استاندارد بیان می کند. سازمان ایزو سال 1947 میلادی به وجود آمد جهت یکپارچه کردن تعریف استاندارد. فعالیت سازمان ایزو در حوزه تعریف استاندارد می باشد، در حال حاضر حدود 23 هزار استاندارد توسط سازمان ایزو منتشر شده.

مقاله ایزو چیست ویکی پدیا توسط مرکز مشاوره و اطلاع رسانی ایران گواه جهت اطلاعات متقاضیان در مورد سازمان های استاندارد و نشان استاندارد می باشد.

 

استاندارد چیست ؟

مقالات مختلفی در مورد استاندارد توسط ژورنال نویس ها مکتوب و منتشر شده که با خواندن اینگونه مقالات تعریف دقیقی از علامت و نشان استاندارد به دست می آورید. زمانی که در ایران صحبت از استاندارد می شود عامی ترین شکلی که در ذهن مخاطبان تداعی می شود نشان استاندارد ایران و کلمه ISIRI می باشد.  بنابراین ابتدا به تعریف کاملی از استاندارد می پردازیم بعد به بحث نشان استاندارد ایران و سازمان استاندارد ایران.

ایزو چیست ویکی پدیا، استاندارد در لغت معنای نظم و قاعده را بیان می کند به طور کلی نشان استاندارد آزمایشات و مطالعات بر روی محصولات جهت نتیجه گیری بهینه در تولید محصولات می باشد. سازمان استاندارد ایران تعریف دیگری برای نشان استاندارد دارد، تعیین و تدوین ویژگی های لازم در تولید یک فرآورده و انجام خدمت به مصرف کننده.

 

در مورد سازمان استاندارد ایران:

ایزو چیست ویکی پدیا، سازمان استاندارد ایران تنظیم کننده و تدوین کننده قوانین و قواعد مرتبط با استاندارد بین المللی در نهایت مجری و نظارت کننده بر استاندارد می باشد. تاریخچه سازمان استاندارد ایران به سال 1304 شمسی بر می گردد، با تصویب قانون اوزان و مقیاس ها در سال 1332 شمسی به صورت یک اداره آزمایشگاهی زیر نظر اداره بازرگانی، اداره استاندارد ایران شروع به فعالیت کرد. در سال ۱۳۳۹ قانون اجازه تاسیس موسسه ‌استاندارد ایران در شش ماده به تصویب مجلس وقت رسید. در این سال ایران رسماً به عضویت سازمان بین‌المللی استاندارد پذیرفته شد.

در سال ۱۳۴۹ قانون مواد الحاقی به قانون مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران شامل هفده ماده و دو تبصره به تصویب مجلسین وقت رسید. در سال‌های ۱۳۵۳تا ۱۳۷۱تنها مورد بااهمیت انتقال مؤسسه استاندارد از وزارت اقتصاد و دارایی به وزارت صنایع و معادن می‌باشد. سازمان استاندارد یک نهاد دولتی به نام مرکز ملی تایید صلاحیت ایران را به عنوان متولی تدوین استاندارد معرفی کرده است.

مزایای اخذ نشان استاندارد:

استاندارد کردن محصولات فواید بسیاری برای تولید کننده و مصرف کننده دارد. مهمترین فوایدی که نصیب تولید کننده می شود شامل:

کاهش تنوع، افزایش سطح تولید، صرفه جویی در مصرف مواد، تقلیل ضایعات، بهبود کیفیت فرآورده، تسهیل در امور انبار داری و حمل ونقل، گسترش بازرگانی داخلی و بین المللی.

فوایدی که از استاندارد کردن نصیب مصرف کننده می شود شامل:

مرغوبیت محصول و اطمینان خاطر مصرف کننده از هزینه انجام شده، سهولت در سفارش و مصرف فرآورده، پرداخت هزینه کم، دسترسسی آسان به قطعات و وسایل قابل تعویض.

 

ایزو چیست؟

ایزو چیست ویکی پدیا، ISO سازمان بین المللی استاندارد سازی و ندوین استاندارد در سطح بین المللی است. هر کشوری همانند ایران یک سازمان استاندارد معرفی شده دارد، وظیفه سازمان استاندارد کشور ها وضع قوانین و استاندارد منطقه ای همچنین نظارت بر استاندارد در کشور خودشان می باشد.

سازمان بین المللی ایزو با کمک کمیته فنی، کنوانسیون ها و سازمان های استاندارد دیگر کشور ها جهت یکپارچه کردن استاندارد در سطح بین الملل اقدام به وضع قوانین و تعریف استاندارد می کند. بنابراین ایزو برنامه یکپارچه کردن استاندارد در سطح بین الملل را بر عهده دارد.

مقر سازمان ایزو در ژنو سوئیس می باشد و سالیانه این سازمان با کمک همپیمانان خود اقدام به ویرایش و تدوین استاندارد های جدید می نماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد ایزو چیست ویکی پدیا، به سایت ویکی پدیا یا سایت ISO مراجعه نمایید.

 

بیشتر بخوانیم:

نحوه اخذ گواهینامه ایزو

اخذ گواهینامه ایزو جهت صادرات

 

برچسب ها: ایزو چیست، تعریف ایزو چیست، ایزو چیست ویکی پدیا، تاریخچه سازمان استاندارد ایزو، تاریخچه سازمان استاندارد ایران

 

 

پیمایش به بالا
02146135223