استاندارد CE برای محصولات زیست محیطی

استاندارد CE برای محصولات زیست محیطی یا محصولاتی که مرتبط با محیط زیست هستند همانند پنل های خورشیدی، یخچال و فریزر، باتری ها. آیا شما محصولاتی را تولید می کنید که مرتبط با مسائل زیست محیطی هستند؟ سازمان شما برای اخذ گواهینامه CE باید دستورالعمل EC/2009/125  را طی فرآیند تولید رعایت کند.

دستورالعمل 2009/125/EC پارلمان اروپا و شورا که چارچوبی را برای تنظیم الزامات طراحی زیست محیطی برای محصولات مرتبط با انرژی ایجاد می کند. این دستورالعمل الزامات طراحی زیست محیطی را که باید توسط محصولات مرتبط با انرژی برآورده شود تا در بازار عرضه شده و در خدمت قرار گیرند را تعیین می کند.

دستورالعمل EC/ 125/2009 مربوط به استاندارد CE برای محصولات زیست محیطی می باشد. بنابراین کارخانجات تولید کننده اینگونه محصولات باید جهت اخذ استاندارد CE مقررات مربوط به دستورالعمل فوق را رعایت کنند.

دستورالعمل EC/125/2009 چیست؟

هدف از ایجاد دستورالعمل EC/125/2009 مربوط به استاندارد CE برای محصولات زیست محیطی یا محصولات مرتبط با انرژی (ErP) که با نام Ecodesign نیز شناخته می شود، ترویج چارچوبی برای ادغام جنبه های زیست محیطی در طراحی تجهیزات است.

 طراحی زیست محیطی محصولات یک عامل کلیدی در استراتژی اتحادیه اروپا در مورد سیاست محصول یکپارچه است. هدف از این رویکرد پیشگیرانه بهینه سازی عملکرد زیست محیطی محصولات با حفظ کیفیت عملکردی آنهاست.

دستورالعمل EC/125/2009 مفهوم طراحی زیست محیطی را به محصولات مرتبط با انرژی گسترش می دهد و چارچوبی را برای تهیه پیش نویس مشخصات اتحادیه اروپا با هدف اطمینان از حرکت آزاد این محصولات در بازار اتحادیه اروپا ایجاد می کند.

حوزه کاربرد دستورالعمل EC/125/2009 در حال حاضر شامل محصولات مصرف کننده انرژی مانند تلویزیون، مایکروویو و ماشین لباسشویی و محصولاتی است که بر مصرف انرژی تأثیر می گذارند (محصولات مرتبط با انرژی) و می توانند سهم عمده ای در صرفه جویی در انرژی داشته باشند مانند پنجره ها، شیرها و دوش آب.

دستورالعمل EC/125/2009 شکل چارچوبی به خود می‌گیرد که رسیدگی به دسته‌ های محصول منفرد را به مقررات خاص کمیسیون (تدابیر اجرایی – IMs) واگذار می‌کند. بدون اتخاذ تدابیر دیگر، دستورالعمل چارچوب هیچ گونه تعهد قانونی را برای تولیدکنندگان تحمیل نمی کند.

این اقدامات (IM) که تا به امروز در قالب آیین نامه تدوین شده است، این وظیفه را انجام می دهد. بنابراین IM ها در ارتباط با استاندارد های هماهنگی که ذکر می‌کنند، معیار های مرجعی را نشان می‌دهند که دسته ‌های محصول خاص باید با آن مطابقت داشته باشند.

  IMها الزامات طراحی محیطی، محتویات مستندات فنی، پارامترهای مرجع (معیارها)، رویه‌های ارزیابی انطباق و روش آزمایش را برای اهداف نظارت بر بازار مشخص می‌کنند.

مدارک لازم جهت اخذ استاندارد CE برای محصولات زیست محیطی:

سازمان ها جهت اخذ استاندارد CE برای محصولات زیست محیطی باید اقدامات لازم جهت اجرای دستورالعمل EC/125/2009 را برای محصولات خود پیاده سازی نمایند.

استاندارد-CE-برای-محصولات-مربوط-به-محیط-زیست

مجموعه ایران گواه جهت اخذ استاندارد CE برای محصولات زیست محیطی می تواند خدمات زیر را در اختیار متقاضیان قرار دهد.

  • اندازه گیری مصرف برق طبق مقررات 1275/2008/EC (اندازه گیری های آماده به کار و حالت خاموش) که توسط مقررات 801/2013/EU اصلاح شده است.
  • ارزیابی انطباق با اقدامات اجرایی در مورد لامپ های جهتی برای مصارف خانگی مطابق مقررات 244/2009/EC.
  • ارزیابی انطباق با اقدامات اجرایی در مورد وسایل روشنایی خیابان ها و ساختمان ها طبق مقررات 245/2009/EC.
  • ارزیابی انطباق با اقدامات اجرایی در مورد موتورهای الکتریکی طبق مقررات 640/2009/EC که توسط مقررات 4/2014/EU اصلاح شده است.
  • ارزیابی انطباق با اقدامات اجرایی در مورد وسایل تبرید برای مصارف خانگی مطابق مقررات 643/2009/EC.
  • ارزیابی انطباق با اقدامات اجرایی در مورد ماشین‌های لباسشویی خانگی طبق مقررات 1015/2010/EU.
  • ارزیابی انطباق با اقدامات اجرایی در ماشین‌های ظرفشویی خانگی طبق مقررات 1016/2010/EU.
  • ارزیابی انطباق با اقدامات اجرایی در مورد سیستم های تهویه مطبوع و فن ها طبق مقررات 206/2012/EU.
  • ارزیابی انطباق با اقدامات اجرایی در مورد گرمکن‌های فضایی طبق مقررات 813/2013/EU.
  • ارزیابی انطباق با اقدامات اجرایی در مورد آبگرمکن ها طبق مقررات 814/2013/EU.
  • ارزیابی انطباق با اقدامات اجرایی در مورد اجاق‌ها، اجاق‌ها و هودهای اجاق‌پز برای مصارف خانگی مطابق با مقررات 66/2014/EU.
  • ارزیابی انطباق با اقدامات اجرایی در مورد واحدهای تهویه طبق مقررات 1253/2014/EU.

پس از اینکه موارد مربوط به ارزیابی انطباق به پایان رسید، سازمان شما باید اقدام به بررسی تکنیکال فایل خود نماید. تکنیکال فایل خود را آماده کنید و در اختیار حسابرس مرجع صدور CE مارک بگذارید.

پس از بازرسی و تایید تکنیکال فایل شما باید اسناد مربوط به تست ریپورت را در اختیار نهاد صادر کننده گواهینامه CE قرار دهید.

به این مقاله امتیاز دهید!
[Total: 0 Average: 0]
پیمایش به بالا
02146135223