علامت گذاری CE چیست

علامت گذاری CE

علامت گذاری CE:

علامت گذاری CE چیست؟ تعریف واژه نامه کیفیت: مطابق با علامت اروپا (CE Mark).

علامت Conformitè Europeenne (CE) به عنوان علامت انطباق اجباری اتحادیه اروپا (EU) برای تنظیم کالاهای فروخته شده در منطقه اقتصادی اروپا (EEA) از سال 1985 تعریف شده است. مقررات همچنین این دستورالعمل ها نه تنها برای محصولات در اتحادیه اروپا اعمال می شود، بلکه برای محصولاتی که در EEA تولید یا برای فروش در EEA طراحی شده اند نیز اعمال می شود. این باعث می شود که نشان CE در سراسر جهان حتی برای کسانی که با EEA آشنا نیستند قابل تشخیص باشد.

 

بسیاری از محصولات قبل از فروش در اتحادیه اروپا نیاز به نشان CE دارند. علامت گذاری CE نشان می دهد که یک محصول توسط سازنده ارزیابی شده است و به نظر می رسد که الزامات ایمنی، بهداشت و حفاظت از محیط زیست اتحادیه اروپا را برآورده می کند. برای محصولاتی که در هر نقطه از جهان تولید می شوند و سپس در اتحادیه اروپا عرضه می شوند، لازم است.

بیشتر بخوانید: نحوه اخذ گواهینامه CE.

علامت گذاری CE چگونه کار می کند؟

علامت CE نمادی است که باید روی بسیاری از محصولات قبل از فروش در بازار اروپا چسبانده شود. محصولاتی که دارای علامت گذاری CE هستند مشخص می کنند که:

  • الزامات دستورالعمل های مربوط به محصول اروپایی را برآورده می کند.
  • تمام الزامات اروپایی معتبر مربوطه را برآورده می کند.
  • عملکرد هماهنگ و استانداردهای ایمنی بر مبنای دستورالعمل اتحادیه اروپا تایید شده است.
  • برای استفاده توسط مصرف کننده مناسب است و جان و مال را به خطر نمی اندازد.

وجود علامت CE بیشتر نشان می دهد که اسناد فنی مناسب برای حمایت از استفاده از علامت موجود است و می تواند توسط سازنده، واردکننده یا شخصی که مسئول قرار دادن محصول در بازار اتحادیه اروپا در صورت درخواست است ارائه شود.

ایران گواه نحوه استعلام گواهینامه CE

رعایت الزامات علامت CE اتحادیه اروپا و مطابقت با دستورالعمل ها:

علامت گذاری CE منطبق به یک محصول وسیله ای برای تأیید مقامات در کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که محصول تمام الزامات اتحادیه اروپا را برآورده می کند.

یک الزام اتحادیه اروپا وجود دارد که محصولاتی که با مفاد دستورالعمل ها مطابقت ندارند مجاز به گردش در قلمرو کشورهای عضو نیستند. باید اقدام مناسبی برای حذف این محصولات از فروش و استفاده در کشور خاص انجام شود. یک مثال، واردات اخیر اسباب ‌بازی ‌ها از چین به بریتانیا است که پس از بررسی، مشخص شد که حاوی سطح بالایی از سموم سمی است که زندگی را به خطر می‌اندازد.

واردکننده و یا سازنده باید اقدامات لازم را برای رعایت مقررات ایمنی، تهیه سوابق مناسب و تصمیم گیری در مورد رویه های لازم برای حفظ تولید مطابق با دستورالعمل ها انجام دهد. علامت CE باید برای نشان دادن انطباق با مفاد دستورالعمل ها الصاق شود.

دستورالعمل های خاص اهداف ایمنی جامعی دارند، اما آنها تصمیم گیری در مورد چگونگی دستیابی به آنها را به سازنده واگذار می کنند.

در مواردی که بیش از یک دستورالعمل علامت CE به یک محصول مربوط می شود و یک دوره انتقالی به سازنده اجازه می دهد کدام مورد را اعمال کند، علامت گذاری فقط مطابق با دستورالعمل های اعمال شده توسط سازنده را نشان می دهد. در این مورد دستورالعمل هایی که اعمال شده اند باید در اسناد یا اطلاعیه های همراه محصول مشخص شوند. درصورتی‌که سازنده دستورالعمل‌های اعمال‌شده را فهرست نکند، مقامات فرض می‌کنند که یک اعلامیه انطباق برای همه دستورالعمل‌های قابل اجرا در دسترس است.

چه زمانی علامت گذاری CE اجباری است؟

علامت گذاری CE فقط برای محصولاتی اجباری است که مشخصات اتحادیه اروپا برای آنها وجود دارد و نیاز به الصاق نشان CE دارند.

برخی از محصولات به طور همزمان تابع چندین الزام اتحادیه اروپا هستند. قبل از چسباندن علامت CE به آن، باید مطمئن شوید که محصول شما با تمام الزامات مربوطه مطابقت دارد. چسباندن نشان CE به محصولاتی که مشخصات اتحادیه اروپا برای آنها وجود ندارد یا نیازی به چسباندن نشان CE ندارند ممنوع است.

گواهینامه CE برای محصول سیم مفتول جوشکاری (الکترود)

چگونه می توان نشان CE را دریافت کرد؟

شما به عنوان سازنده محصول، مسئولیت اعلام انطباق با تمامی الزامات را بر عهده دارید. برای چسباندن علامت CE به محصول خود نیازی به مجوز ندارید، اما قبل از انجام این کار، باید:

  • اطمینان از انطباق با تمام الزامات مربوطه در سراسر اتحادیه اروپا.
  • تعیین کنید که آیا می توانید محصول خود را به تنهایی ارزیابی کنید یا اینکه باید یک سازمان آگاه را درگیر کنید.
  • یک پرونده فنی برای مستندسازی انطباق جمع آوری کنید.
  • پیش نویس و امضای اعلامیه انطباق اتحادیه اروپا را تکمیل و مطالعه کنید.

هنگامی که محصول شما دارای علامت CE باشد، در صورت درخواست مقام ملی صلاحیتدار،  باید تمام اطلاعات و اسناد پشتیبانی مربوط به علامت CE را به آنها ارائه دهید.

آیا به ارزیابی مستقل برای علامت گذاری CE نیاز دارید؟

شما باید بررسی کنید که آیا محصول شما باید توسط یک سازمان آگاه آزمایش شود یا خیر. شما می توانید این اطلاعات را در قوانین مربوطه قابل اجرا برای محصول خود بیابید: قوانین را بر اساس دسته بندی محصول بررسی کنید.

این مرحله برای همه محصولات اجباری نیست.

اگر نیاز به مشارکت دادن یک سازمان اطلاع‌ رسانی دارید، علامت CE باید با شماره شناسایی سازمان اطلاع ‌رسانی شده همراه باشد. علامت CE و شماره شناسایی را می توان به طور جداگانه چسباند، تا زمانی که به وضوح به یکدیگر مرتبط باشند.

می توانید از پایگاه داده Nando برای جستجوی یک سازمان آگاه که بتواند محصول شما را تأیید کند استفاده کنید.

اگر محصول شما نیازی به تأیید توسط یک نهاد مستقل ندارد، این شما هستید که باید بررسی کنید که آیا با الزامات فنی مطابقت دارد. این شامل برآورد و مستند سازی خطرات احتمالی هنگام استفاده از محصول شما است.

آیا برای علامت گذاری CE نیاز به پرداخت هزینه ای دارید؟

اگر شما به عنوان سازنده خودتان ارزیابی انطباق را انجام دهید، نیازی به پرداخت هیچ هزینه ای نخواهید داشت. با این حال، اگر استفاده از خدمات یک سازمان اطلاع‌ رسانی شده را انتخاب کنید، یا اگر مشخصات اتحادیه اروپا که برای محصول شما قابل اعمال است، نیاز به ارزیابی مستقل توسط یک سازمان اطلاع‌ رسانی داشته باشد، باید برای خدماتی که ارائه می‌کند به سازمان اطلاع‌ رسانی شده پرداخت کنید.

هزینه بستگی به رویه صدور گواهینامه CE دارد که برای محصول شما اعمال می شود و پیچیدگی محصول و غیره.

ایزو CE

چگونه علامت CE را چسبانده اید؟

علامت CE باید قابل مشاهده، خوانا و غیر قابل حذف باشد.

علامت CE باید از حروف اول “CE” تشکیل شده باشد، هر دو حرف باید همان ابعاد عمودی داشته باشند و کوچکتر از 5 میلی متر نباشند (مگر اینکه در الزامات محصول مربوطه به طور متفاوتی مشخص شده باشد).

اگر می خواهید علامت CE روی محصول خود را کوچک یا بزرگ کنید، باید به نسبت دو حرف احترام بگذارید. تا زمانی که حروف اول قابل مشاهده باشند، علامت CE می تواند اشکال مختلفی داشته باشد (به عنوان مثال رنگی، جامد یا توخالی).

اگر علامت CE را نمی توان روی خود محصول چسباند، در صورت وجود می توانید آن را روی بسته بندی یا هر سند همراهی بچسبانید. اگر محصول شما تابع چندین دستورالعمل/قوانین اتحادیه اروپا است که نیاز به علامت CE دارند، اسناد همراه باید نشان دهند که محصول شما با تمام دستورالعمل ها یا مقررات اتحادیه اروپا مطابقت دارد.

می توانید فایل های تصویری با مارک CE را از پورتال DG GROW دانلود کنید.

به این مقاله امتیاز دهید!
[Total: 0 Average: 0]
پیمایش به بالا
02146135223