تفاوت بین QC کنترل کیفیت و QA تضمین کیفیت چیست؟

تفاوت بین QC کنترل کیفیت و QA تضمین کیفیت چیست؟ شرح در تصویر

کاملترین پاسخ به سوال تفاوت بین QC کنترل کیفیت و QA تضمین کیفیت چیست را اینطور می توانیم توضیح دهیم، QA در درجه اول بر فرآیندها و رویه هایی که کیفیت را بهبود می بخشد، از جمله آموزش، مستندسازی، نظارت و ممیزی متمرکز است. QC بر روی محصول تمرکز می کند تا نقص هایی را که پس از توسعه باقی می مانند، پیدا کند.

فهرست محتوا

تفاوت بین تضمین کیفیت و کنترل کیفیت (QA در مقابل QC)

برای بررسی تفاوت بین QC کنترل کیفیت و QA تضمین کیفیت چیست بهتر است ابتدا بپردازیم به اینکه تعریف تضمین و تعریف کیفیت چیست؟

تضمین چیست؟

اطمینان توسط مدیریت سازمان ارائه می شود، به معنای ارائه یک اظهارنامه مثبت در مورد محصول است که اطمینان از نتیجه را به دست می آورد. این اطمینان را ایجاد می کند که محصول طبق انتظارات یا درخواست ها بدون هیچ گونه نقصی کار کند.

تضمین کیفیت چیست؟

تضمین کیفیت به عنوان QA شناخته می شود و بر جلوگیری از نقص تمرکز دارد. تضمین کیفیت تضمین می کند که رویکردها، تکنیک ها، روش ها و فرآیندهای طراحی شده برای پروژه ها به درستی اجرا می شوند.

فعالیت های تضمین کیفیت نظارت و تأیید می کند که فرآیندهای مورد استفاده برای مدیریت و ایجاد محصولات تحویلی دنبال شده و عملیاتی هستند.

تضمین کیفیت یک فرآیند پیشگیرانه است و ماهیت پیشگیری دارد. ایرادات فرآیند را تشخیص می دهد. تضمین کیفیت باید قبل از کنترل کیفیت تکمیل شود.

کنترل چیست؟

کنترل عبارت است از آزمایش یا تأیید نتایج واقعی با مقایسه آن با استانداردهای تعریف شده.

کنترل کیفیت چیست؟

کنترل کیفیت به عنوان QC شناخته می شود و بر شناسایی یک نقص تمرکز می کند. QC تضمین می کند که رویکردها، تکنیک ها، روش ها و فرآیندهای طراحی شده در پروژه به درستی دنبال می شوند. فعالیت های QC نظارت و بررسی می کنند که محصولات تحویلی پروژه با استانداردهای کیفیت تعریف شده مطابقت دارند.

کنترل کیفیت یک فرآیند واکنشی است و ماهیت آن تشخیص است. عیوب را تشخیص می دهد. کنترل کیفیت باید پس از تضمین کیفیت کامل شود.

اصول اساسی AS 9100 چیست؟ سیستم مدیریت کیفیت در هوافضا

تفاوت QA/QC چیست؟

بسیاری از مردم فکر می کنند QA و QC یکسان و قابل تعویض هستند، اما این درست نیست. هر دو کاملاً به هم مرتبط هستند و گاهی اوقات تشخیص تفاوت ها بسیار دشوار است. واقعیت این است که هر دو به یکدیگر مرتبط هستند اما در منشأ متفاوت هستند. QA و QC هر دو بخشی از سیستم مدیریت کیفیت هستند، اما QA بر جلوگیری از نقص تمرکز دارد در حالی که QC بر شناسایی نقص تمرکز دارد.

تفاوت QC و QA

در جدول زیر تفاوت دقیق بین کنترل کیفیت (QC) و تضمین کیفیت (QA) مکتوب شده است. به جدول نگاه کنید.

تضمین کیفیت

کنترل کیفیت

این فرآیندی است که بر روی ارائه اطمینان از اینکه درخواست کیفیت به دست خواهد آمد، فکر می کند.

QC فرآیندی است که در مورد برآورده کردن درخواست کیفیت تصمیم می گیرد.

هدف QA جلوگیری از نقص است.

هدف QC شناسایی و بهبود عیوب است.

QA تکنیک مدیریت کیفیت است.

QC روشی برای تأیید کیفیت است.

QA شامل اجرای برنامه نمی شود.

QC همیشه شامل اجرای برنامه است.

همه اعضای تیم مسئول QA هستند.

تیم تست مسئول QC است.

تضمین کیفیت همانند تایید می باشد.

کنترل کیفیت همانند اعتبارسنجی محصول یا خدمات می باشد.

QA به معنای برنامه ریزی برای انجام یک فرآیند است.

QC به معنای اقدام برای اجرای فرآیند برنامه ریزی شده است.

تکنیک آماری مورد استفاده در QA به عنوان کنترل فرآیند آماری (SPC) شناخته می شود.

تکنیک آماری مورد استفاده در QC به عنوان کنترل کیفیت آماری (SPC) شناخته می شود.

QA اطمینان حاصل می کند که شما کارهای درست را انجام می دهید.

QC مطمئن می شود که نتایج کاری که انجام داده اید همان چیزی است که انتظار داشتید.

QA استانداردها و متدولوژی هایی را که باید برای برآوردن نیازهای مشتری دنبال شود، تعریف می کند.

QC تضمین می کند که در حین کار بر روی محصول از استانداردها پیروی می شود.

QA فرآیندی است برای ایجاد قابل تحویل.

QC فرآیندی است برای تأیید این موارد قابل تحویل.

QA مسئول چرخه عمر کامل توسعه نرم افزار است.

QC مسئول چرخه عمر تست نرم افزار است.

آیا تضمین کیفیت نیاز به کنترل کیفیت را برطرف می کند؟

“اگر QA (تضمین کیفیت) انجام شده است، پس چرا باید QC (کنترل کیفیت) را انجام دهیم؟”

اگر ما تمام فرآیندها، خط مشی ها و استانداردهای از پیش تعریف شده را به درستی و به طور کامل دنبال کرده ایم، پس چرا باید یک دور QC را انجام دهیم؟

به نظر من QC پس از انجام QA الزامی است. در حین انجام «QA»، فرآیندها، خط‌مشی ‌ها و استراتژی ‌ها را تعریف می‌کنیم، استانداردهایی را ایجاد می‌کنیم، چک‌ لیست ‌ها را تهیه می‌کنیم و غیره که باید در طول چرخه عمر پروژه مورد استفاده و پیگیری قرار گیرند.

و در حین انجام QC، از تمام فرآیندها، استانداردها و سیاست‌ های تعریف‌ شده ‌ای پیروی می‌کنیم که در QA تعیین کرده‌ایم تا مطمئن شویم که پروژه کیفیت بالایی دارد و نتیجه نهایی پروژه حداقل انتظارات مشتری را برآورده می‌کند.

QC به کیفیت محصول یا خدمات نهایی توجه می کند در حالی که QA به قبل از تولید یا ارائه خدمات نگاه می کند. هدف QC شناسایی و تصحیح مسائل است در حالی که QA هدف جلوگیری از بروز مشکلات است.

QA کیفیت را تضمین نمی کند، بلکه ایجاد و تضمین می کند که فرآیندها برای اطمینان از کیفیت دنبال می شوند. QC کیفیت را کنترل نمی کند، بلکه کیفیت را اندازه گیری می کند. نتایج اندازه گیری QC را می توان برای تصحیح یا تغییر فرآیندهای QA استفاده کرد که می تواند با موفقیت در پروژه های جدید نیز اجرا شود.

فعالیت های کنترل کیفیت بر خود محصول قابل تحویل متمرکز است. فعالیت های تضمین کیفیت بر فرآیندهایی که برای ایجاد قابل تحویل دنبال می شوند متمرکز هستند.

QA و QC هر دو بخشی از مدیریت کیفیت هستند و این تکنیک ‌های قدرتمندی هستند که می‌توان از آنها برای اطمینان از کیفیت بالای محصولات و برآورده کردن انتظارات مشتریان استفاده کرد.

پرسش و پاسخ در مورد ایزو 9001

بررسی نتیجه تفاوت بین QC و QA

  • در QA، فرآیندهایی برای فرار از نقص برنامه ریزی شده است.
  • QC با کشف عیوب و اصلاح آنها در حین ساخت محصول موافقت می کند.
  • QA ضعف را تشخیص می دهد.
  • QC عیوب را تشخیص می دهد.
  • QA فرآیند گرا است.
  • QC محصول گرا است.
  • QA یک سیستم پیشگیری از شکست است.
  • QC یک سیستم تشخیص خرابی است.

QA و QC هر دو با یکدیگر متفاوت هستند و به عنوان بخشی از مدیریت کیفیت مورد نیاز هستند. آنها نباید به عنوان اصطلاحات قابل تعویض اشتباه درک شوند. QA متمرکز بر فرآیند است در حالی که QC متمرکز بر محصول نهایی است.

کنترل کیفیت عبارت است از بازرسی چیزی (محصول یا خدمات) برای اطمینان از اینکه خوب کار می کند. اگر محصول یا خدمات به خوبی کار نمی کند، باید مشکل را رفع یا برطرف کرد تا استانداردهای انطباق را رعایت کند. بنابراین، هدف آن شناسایی و اصلاح مسائل است.

از سوی دیگر، تضمین کیفیت با بهبود فرآیند، با هدف جلوگیری از بروز مسائل در آینده است.

به طور خلاصه، می توان گفت که تضمین کیفیت نیاز به کنترل کیفیت را برطرف نمی کند زیرا QC در هسته اصلی مدیریت کیفیت قرار دارد.

به این مقاله امتیاز دهید!
[Total: 4 Average: 4]
پیمایش به بالا
02146135223