چگونه استانداردها یک تحول تکنولوژیکی جنسیتی را شکل می دهند

آینده دیجیتال است، اما تحول تکنولوژیکی مورد نیاز است. زنان سازمان ملل و ایزو برای ترویج جهانی بیشتر، همکاری می کنند. فناوری‌های جدید زمانی که برای همه کار می‌کنند، دگرگون‌کننده‌ترین حالت خود را دارند. فناوری‌های دیجیتال همه جنبه‌های زندگی ما را شکل می‌دهند، و آینده دیجیتالی که ما می‌سازیم بر همه ما تأثیر می‌گذارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که زنان در زمینه‌های فناوری به شدت کمتر حضور دارند: فقط 17 درصد از متخصصان فناوری اطلاعات در اروپا زن هستند و نابرابری‌های جنسیتی حتی به نوآوری‌های پیشرفته مانند متاورس مهاجرت می‌کنند، جایی که در حال حاضر شکاف جنسیتی قابل تشخیص وجود دارد. طرد شدن زنان از دنیای دیجیتال یک تریلیون دلار از تولید ناخالص داخلی کشورهای با درآمد پایین و متوسط را در دهه گذشته کاهش داده است. واضح است که کاهش شکاف جنسیتی در فناوری‌های دیجیتال یک ضرورت اقتصادی و اجتماعی است.

اینجاست که زنان سازمان ملل وارد عمل می شود. ما نهاد سازمان ملل متحد هستیم که به برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان اختصاص دارد. ما برای حمایت از حقوق و نیازهای زنان و دختران در سراسر جهان کار می کنیم و مسئول حمایت از کشورهای عضو سازمان ملل برای تنظیم قوانین، سیاست ها، برنامه ها و خدماتی هستیم که به نفع زنان باشد.

برای این منظور، کمک به شکل‌دهی استانداردهایی که سازمان‌های خصوصی و دولتی برای طراحی، توسعه و استقرار فناوری‌های جدید استفاده می‌کنند، کاملاً حیاتی است. به همین دلیل است که سازمان ملل متحد زنان و ایزو در حال تلاش برای بهبود شامل بودن جنسیت در این استانداردها هستند و از این طریق مزایای اقتصاد دیجیتال را برای زنان و دختران در سراسر جهان ارائه می‌کنند.

فناوری و تحول تکنولوژیکی جنسیتی: زمان آن فرا رسیده است

موضوع کمیسیون 2023 زنان سازمان ملل در مورد وضعیت زنان (CSW) “نوآوری و تغییرات تکنولوژیکی و آموزش در عصر دیجیتال برای دستیابی به برابری جنسیتی و توانمندسازی همه زنان و دختران” است. این کمیسیون در سال 1946 تشکیل شد تا تصمیم گیرندگان و کارشناسان کلیدی را در سطح جهانی برای ترویج حقوق زنان، مستندسازی واقعیت زندگی زنان در سراسر جهان و شکل دادن به استانداردهای جهانی در مورد برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان تشکیل دهد.

اکنون، تقریباً 80 سال پس از تأسیس آن، جهان کاملاً متفاوت به نظر می رسد – و فناوری هرگز برای ارتقای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان اهمیت بیشتری نداشته است.

هر سال، در آماده‌سازی برای CSW، کارشناسانی را از تمام مناطق جغرافیایی در این زمینه گرد هم می‌آوریم تا تخصص خود را به اشتراک بگذارند و به ما کمک کنند تا مجموعه‌ای از توصیه‌های سیاست را برای کمیسیون و کشورهای عضو آن ایجاد کنیم. امسال، یک بینش کلیدی از مذاکرات، نقش مهمی است که استانداردها در طراحی، توسعه و استقرار فناوری ایفا می کنند.

تحقیقات تهیه شده توسط گروه کارشناسان امسال نشان داد که استانداردها جزء لاینفک آموزش دانش آموزان، تولید و آزمایش فرضیه ها، طراحی محصولات و تدوین قوانین هستند. همچنین نشان داد که استانداردهای مبتنی بر نمونه‌های غیر فراگیر می‌توانند بر زندگی تأثیر منفی بگذارند. در دنیایی که عمدتاً توسط مردان طراحی شده است، نمایندگی بهتر در ایجاد و گسترش فناوری جدید ابزار قدرتمندی است.

لوندا شیبینگر، نویسنده اصلی تحقیق اولیه که برای CSW تهیه شده است، به عنوان مثالی از اینکه چگونه تحریف‌های جنسیتی می‌تواند در فناوری‌ها ایجاد شود، از یک مطالعه موردی واقعاً جالب در مورد ایمنی خودرو استفاده می‌کند. آدمک‌های تست تصادف از مردان جوان، جثه متوسط و توانا الگوبرداری می‌شوند – علی‌رغم این واقعیت که خودروها در سطح جهانی برای همه جنس‌ها و تیپ‌های بدنی به بازار عرضه می‌شوند.

بنابراین، مهندسان خودرو، خودروها را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که برای بدن مردان ایمن باشند و موادی که برای انجام کارهایشان در اختیار آنها قرار می‌گیرد (آدم‌های تست تصادف) شامل جنسیت نمی‌شود. در نتیجه، زنان 47 درصد بیشتر از مردان در معرض آسیب های شدید در تصادفات رانندگی هستند. این مثال در صنایع و بخش ها تکرار می شود. بارها و بارها، زنان در استانداردهایی که نوآوری های تکنولوژیکی را بیان می کنند، در نظر گرفته نمی شوند.

شیبینگر و گروه متخصص به طور کلی خواستار به کارگیری استانداردهای پاسخگوی جنسیتی با رویکرد «شامل بر اساس طرح» مبتنی بر حقوق بشر هستند. این منعکس کننده توصیه های دبیرکل آنتونیو گوترش است – که در گزارش خود در مورد موضوع CSW بیان شده است – که بر نیاز به پادمان ها و استانداردهایی برای اطمینان از شفافیت، مسئولیت پذیری و نظارت در طراحی و استفاده از فناوری های دیجیتال تاکید می کند.

دبیرکل همچنین بر نیاز فوری به رسیدگی به مسائل کلیدی موثر بر حقوق و ایمنی زنان و دختران در عصر دیجیتال تاکید می کند. ادغام دیدگاه جنسیتی در فناوری و نوآوری گامی اساسی در دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل است.

چگونه استانداردها فراگیر شدن را ترویج می کنند

نیاز مبرمی برای پر کردن شکاف جنسیتی دیجیتال وجود دارد تا مزایای اقتصاد دیجیتال به همه برسد. برای دستیابی به این امر، استانداردها باید به تکامل خود ادامه دهند و نیاز به مشارکت زنان در هر مرحله از فرآیند توسعه را منعکس کنند. به همین دلیل است که نیازها و تجربیات زنان باید از همان ابتدا در فناوری ها گنجانده شود. تیم‌های طراحی متنوع‌تر می‌توانند به ایجاد محصولات و خدماتی کمک کنند که با نیازهای مختلف کاربران سازگارتر باشد.

تحقیقات و داده هایی که شامل زنان می شود می تواند به طراحان در درک بهتر نیازها و تجربیات آنها کمک کند. و استفاده از زبان فراگیر در مستندات محصول، رابط های کاربری و مواد بازاریابی می تواند به ایجاد محیطی فراگیرتر کمک کند.

عصر دیجیتال در حال متحول کردن جامعه است. این پتانسیل را دارد که شرایط مطلوبی را برای زنان در آینده شغلی، دسترسی به خدمات دیجیتال ضروری، و افزایش مشارکت آنها در امور مدنی و سیاسی ایجاد کند. اما تنها در صورتی که فناوری‌های زیربنای این حوزه‌ها با زنان در هسته خود ساخته شوند.

ما نمی توانیم با وعده های مبهم، انتزاع یا نظریه به برابری جنسیتی دست یابیم. ما فقط می‌توانیم آن را از طریق اقدام عملی که از طریق نوع راهنمایی دقیق ارائه شده توسط استانداردهای فراگیر و با تخصص سازمان‌هایی مانند ISO ارائه می‌شود، به دست آوریم. کار مهم آنها در این زمینه تضمین می کند که همه در فرآیند استانداردها مشارکت دارند تا همه بتوانند از نتایج آن بهره مند شوند. استانداردها برای تحقق گنجاندن جنسیت در فناوری و نوآوری اساسی هستند و ما مشتاقانه منتظر همکاری با ISO در آینده هستیم.

به این مقاله امتیاز دهید!
[Total: 1 Average: 5]

1 دیدگاه دربارهٔ «چگونه استانداردها یک تحول تکنولوژیکی جنسیتی را شکل می دهند»

  1. بازتاب: استاندارد IEEE مخفف چیست؟, استانداردهای IEEE در کامپیوتری 8

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
02146135223