ایزو 28000 چیست؟ سیستم مدیریت امنیت زنجیره تامین

ایزو 28000 چیست؟ ISO 28000 به عنوان یک استاندارد بین المللی محوری است که الزامات یک سیستم مدیریت امنیت زنجیره تامین را مشخص می کند و در عین حال چارچوب مدیریتی جامعی را برای سازمان هایی که مشتاق اجرای چنین سیستمی هستند ارائه می دهد.

ایزو 28000 چیست؟ سیستم مدیریت امنیت زنجیره تامین

هدف اصلی استاندارد ایزو 28000 مدیریت موثر ریسک ها از طریق ادغام فعالیت های امنیتی زنجیره تامین سازمان در طیف وسیع تری از سیستم های مدیریتی است. این استاندارد نوآورانه چارچوبی ساختاریافته ایجاد می‌کند که به جنبه‌های امنیتی حیاتی در زنجیره تامین می‌پردازد و مزایای آن را فراتر از نهادهایی که مستقیماً به زنجیره تامین مرتبط هستند گسترش می‌دهد.

زنجیره تامین، در چارچوب استاندارد ایزو 28000، به شبکه ای از منابع و فرآیندهای به هم پیوسته اشاره دارد که از تهیه مواد خام تا توسعه محصولات و خدمات، در نهایت از طریق روش های حمل و نقل متنوع به دست مصرف کننده نهایی می رسد. این شامل جنبه‌های مالی می‌شود و مدیریت اطلاعات و امکانات تولید را در بر می‌گیرد، اما به این حوزه‌ها محدود نمی‌شود.

ایزو 28000 – سیستم مدیریت امنیت زنجیره تامین

در چشم‌انداز کسب‌وکار معاصر، رقابت تشدید شده توسط جهانی‌سازی بر اهمیت عواملی مانند هزینه، تحویل به موقع و کیفیت برای سازمان‌ها تأکید می‌کند. استاندارد ایزو 28000 الزامات ساختاری و الگویی را معرفی می کند که توجه را به عناصر امنیتی محوری در زنجیره تامین برای سازمان هایی که در جنبه های مختلف زنجیره تامین درگیر هستند، معطوف می کند.

این چارچوب مجموعه گسترده ای از جمله امور مالی، تولید، مدیریت اطلاعات و امکانات تولید را پوشش می دهد. با ارائه پشتیبانی به سازمان‌ها در صنایع مختلف، ارزیابی و کنترل خطرات امنیتی را تسهیل می‌کند و همزمان با هدف کاهش اثرات تهدیدات امنیتی می‌باشد.

علاوه بر این، با اصول مدیریتی اساسی مانند استفاده از کیفیت، ایمنی محل کار و مدیریت رضایت مشتری همسو است. تاثیر فراگیر ISO 28000 کاهش خطرات امنیتی است که توزیع بی‌وقفه و به موقع کالاها و مواد را تضمین می‌کند.

استاندارد ایزو 29184 چیست

علاوه بر این، با اصول مدیریتی اساسی مانند استفاده از کیفیت، ایمنی محل کار و مدیریت رضایت مشتری همسو است. تاثیر فراگیر ISO 28000 کاهش خطرات امنیتی است که توزیع بی‌وقفه و به موقع کالاها و مواد را تضمین می‌کند.

این مدل امنیتی برای هر سازمان درگیر در یک زنجیره تامین قابل اجرا است و از فرآیندهای تولید، ذخیره سازی و توزیع (شامل جاده، راه آهن، دریا و هوا) تا رسیدن به مصرف کننده نهایی محافظت می کند. پیاده سازی سیستم مدیریت امنیت زنجیره تامین براساس الزامات استاندارد ایزو 28000، قابلیت اطمینان و امنیت سازمان را در کل زنجیره تامین افزایش می دهد.

این مدل که به ویژه برای محصولات با ارزش یا ریسک بالا مفید است، حمل و نقل و ذخیره سازی جهانی ایمن را تسهیل می کند. ISO 28000 که برای سازمان هایی که هدفشان تقویت فرآیندهای امنیتی در پیشگیری، اجرا، ردیابی و مستندسازی است، طراحی شده است، به طور قابل توجهی به افزایش آگاهی ایمنی در تمام سطوح سازمانی کمک می کند.

علاوه بر این، استاندارد ایزو 28000 اجازه می دهد تا مدل های امنیتی قبلاً پیاده سازی شده مانند AEO، C-TPAT، TAPA و سایر موارد را در یک سیستم جامع ادغام کند. این ادغام برای سازمان‌های فعال بین‌المللی سودمند است و عملیات روزانه آنها را به شیوه‌ای سریع‌تر، مقرون‌به‌صرفه‌تر و مستندسازی می‌کند. در اصل، ایزو 28000 به عنوان سنگ بنای سازمانهایی که به دنبال تقویت اقدامات امنیتی خود در چشم انداز پویا مدیریت زنجیره تامین هستند ظهور می کند.

برای مطالعه بیشتر در مورد C-TPAT اینجا کلیک کنید. به طور کلی انجمن C-TPAT:

مشارکت گمرکی-تجارتی علیه تروریسم (C-TPAT) یک برنامه مشارکت تجاری داوطلبانه برای حفاظت از گمرک و مرز ایالات متحده (CBP) است که در آن CBP و اعضای جامعه تجاری با یکدیگر همکاری می کنند تا حرکت تجارت بین المللی قانونی را تضمین و تسهیل کنند.

این برنامه بر بهبود امنیت در سراسر زنجیره تامین، از نقطه مبدا (شامل سازنده، تامین کننده یا فروشنده) تا نقطه توزیع تا مقصد تمرکز دارد. شرکت‌های عضو C-TPAT که شرکا نامیده می‌شوند، موافقت می‌کنند که رویه‌های امنیتی خاصی را در سراسر زنجیره‌های تامین خود اجرا کنند تا از این زنجیره‌های تامین در برابر نفوذ تروریست‌ها و سایر فعالیت‌های غیرقانونی که امنیت ایالات متحده را تهدید می‌کنند، محافظت کنند.

شرکای C-TPAT که این حفاظت ها را انجام می دهند، پردازش تسهیل شده توسط CBP را دریافت می کنند. در نتیجه، این برنامه به CBP کمک می کند تا به اهداف دوگانه خود یعنی بهبود امنیت و در عین حال تسهیل جریان تجارت جهانی دست یابد. سیستم C-TPAT در طول ثبت نام، تأیید و تأیید متقاضیان / شرکای C-TPAT و زنجیره تأمین آنها، اطلاعات شناسایی شخصی و اطلاعات تجاری محرمانه را از متقاضی / شریک و همچنین اطلاعات حساس اجرای قانون از موجود دریافت می کند.

به این مقاله امتیاز دهید!
[Total: 1 Average: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
02146135223