ISO، آینده نگری

ISO، آینده نگری

آینده نگری، آینده آغاز شده است

دنیای اطراف ما در حال تغییر است و سرعت تغییرات سریعتر از همیشه است. آینده آغاز شده است و کسانی که نمی خواهند عقب بمانند باید از توانایی خود برای نگاه به آینده اطمینان حاصل کنند. به همین دلیل ISO چارچوب آینده‌نگری استانداردسازی را توسعه داده است. برای کمک به ما در نگاهی منظم تر به بلندمدت و تشویق بحث و تبادل نظر در سیستم ISO در مورد فرصت های آتی برای استانداردسازی بین المللی. این گزارش روند خروجی مرحله اول چارچوب آینده‌نگری استانداردسازی است: پویش محیطی. این برنامه برای حمایت از جامعه ISO برای هدایت روندهای جهانی در حالی که برای دستیابی به اهداف و اولویت های استراتژی ISO 2030 کار می کنیم، طراحی شده است.

دنیای اطراف ما در حال تغییر است و سرعت تغییرات سریعتر از همیشه است. آینده آغاز شده است و کسانی که نمی خواهند عقب بمانند باید از توانایی خود برای نگاه کردن به آینده اطمینان حاصل کنند. به همین دلیل ISO چارچوب آینده‌نگری استانداردسازی را توسعه داده است. برای کمک به ما در نگاهی منظم تر به بلندمدت و تشویق بحث و تبادل نظر در سیستم استاندارد ایزو در مورد فرصت های آتی برای استانداردسازی بین المللی. این گزارش روند خروجی مرحله اول چارچوب آینده‌نگری استانداردسازی است: پویش محیطی. این برنامه برای حمایت از جامعه ISO برای هدایت روندهای جهانی در حالی که برای دستیابی به اهداف و اولویت های استراتژی ISO 2030 کار می کنیم، طراحی شده است. تجزیه و تحلیل پیوندهای آنها با کار ISO موجود، و پرسیدن پیامدهای آنها برای استانداردسازی. هدف نهایی ما درک بهتر زمینه ای است که در آن فعالیت می کنیم، به طوری که ISO بتواند به طور موثر نیازهای بازارهای نوظهور را برآورده کند و به شکل دادن به آینده ای پایدارتر کمک کند.

بسیاری از روندهای آینده در این گزارش آشنا خواهند بود. خوانندگان، برای مثال، وضعیت اضطراری آب و هوا، فناوری‌های شتاب‌دهنده و همگرا، تغییر قدرت ژئوپلیتیکی و اقتصادی، تغییر جمعیت‌ شناسی و ترجیحات مصرف‌کننده در حال تکامل را تشخیص خواهند داد. اگرچه ممکن است محتوا غافلگیر کننده نباشد، اما امیدواریم که گردآوری این اطلاعات دیدگاهی جدید و کلان در مورد دنیای اطراف ما و جایگاه استانداردسازی در آن به خوانندگان ارائه دهد. این چشم انداز گسترده باید به اطلاع رسانی استراتژی و تصمیم گیری و ایجاد بحث در مورد آینده در بین اعضای ISO و کمیته های فنی کمک کند.

گروه های سنی، ISO

گروه های سنی
جمعیت سالخورده | نسل جوان تأثیر می گذارد
این روندها در مورد تغییرات جمعیتی در هر دو انتهای طیف است. به طور کلی، جمعیت جهان در حال افزایش است، اما با این وجود مناطقی وجود دارند که رشد جمعیت جوان تأثیرات قابل توجهی خواهد داشت. در حالی که پیری جمعیت پیامدهایی برای پایداری مدل‌های تامین مالی عمومی و مراقبت‌های بهداشتی خواهد داشت، رشد جمعیت جوان پیامدهایی برای رفتارهای سیاسی و سیستم‌های آموزشی خواهد داشت. هر دو گرایش عمیقاً بر نیروی کار و مدل های اشتغال تأثیر خواهند گذاشت.

گروه-های-سنی،-ISO

مصرف، آینده نگری، ISO

اقتصاد تجربه، تولید پایدار، محصولات سفارشی
نگرش ها و ترجیحات مصرف کننده به طور مداوم در نتیجه روندهای بزرگ مانند افزایش اتصال، تخریب محیط زیست، تغییرات جمعیتی، تغییر نابرابری ها و موارد دیگر در حال تغییر است.
این روندها بر نحوه تفکر شرکت‌ ها در مورد خلق ارزش امروز تأثیر می‌گذارند. این دیگر فقط به محصول نهایی مربوط نمی‌شود، بلکه به ورودی‌ هایی مربوط می‌شود که در کل زنجیره ارزش وارد آن می‌شود، نحوه تولید آن محصول و منحصربه‌ فرد بودن آن (طراحی شده برای نیازهای یک مشتری خاص). در واقع، ممکن است دیگر اصلاً در مورد یک محصول نباشد، زیرا مصرف کنندگان از خواستن «چیزها» به خواستن تجربیاتی که رشد شخصی و بیش از رضایت مادی را برای آنها به ارمغان می آورد، دور می شوند.

حرکت مردم، شهر نشینی، افزایش مهاجرت

چه در داخل و چه بین کشورها، با انتخاب یا به زور، مردم در حرکت هستند. با افزایش جمعیت جهان، نرخ شهرنشینی و مهاجرت با پیامدهای اجتماعی، سیاسی و زیست محیطی بالقوه قابل توجهی افزایش می یابد. عوامل متعددی وجود دارد که افراد را به حرکت وادار می کند، از جمله توسعه اقتصادی، درگیری، بی ثباتی سیاسی و، به طور فزاینده، تأثیرات تغییرات آب و هوایی. مردم بیش از هر زمان دیگری خارج از کشور محل تولد خود زندگی می کنند و بسیاری از آنها در شهرها زندگی می کنند.
اگر به خوبی مدیریت شود، مراکز شهری موجب توسعه اجتماعی و اقتصادی و زندگی پایدارتر خواهند شد. اما در جاهایی که سرعت رشد از منابع حمایتی بیشتر است، این روند می‌تواند نابرابری‌های اجتماعی را تشدید کند و منجر به تضاد بیشتر شود.

حرکت-مردم،-شهر-نشینی،-افزایش-مهاجرت

رفاه، تنوع بخشیدن به نابرابری ها

جهان امروز بدون شک مرفه تر از همیشه است. اما روشی که رفاه در سراسر جهان به اشتراک گذاشته می شود هنوز از یکسان نیست و روندهایی که بر رفاه تأثیر می گذارند ساده نیستند.
نابرابری (و نه فقط به معنای اقتصادی) در حال افزایش است، حتی با کاهش فقر کلی و رشد طبقه متوسط. با این حال، طبقه متوسط رو به گسترش لزوما شادتر نیست. رشد اقتصادی، تغییرات جمعیتی و پیشرفت های فناوری تنها برخی از نیروهای پیچیده ای هستند که این روندها را در رونق هدایت می کنند.

خطرات فنی، اخلاق فناوری، حریم خصوصی داده ها، آسیب پذیری سایبری

همانطور که فناوری با جنبه های بیشتر و بیشتری از زندگی ما یکپارچه می شود، نمایه خطرات مرتبط با فناوری نیز در حال گسترش است. پیشرفت‌ های جدید در بسیاری از انواع فناوری‌ ها، چالش‌ های اخلاقی بالقوه مهمی را ایجاد می‌کند (مانند فناوری‌ های هوش مصنوعی، بیوتکنولوژی یا کربن زدایی). این مصادف است با استفاده روزافزون ما از این فناوری‌ ها که باعث ایجاد خطرات بالقوه در سطح کلان (مانند امنیت سایبری زیرساخت‌ های حیاتی یک کشور) و در سطح خرد (مثلاً امنیت داده‌ های شخصی و آسیب‌ پذیری افراد در برابر دستکاری آنلاین) می‌شود. کاهش مؤثر چنین خطراتی ضروری است تا بتوانیم از فناوری های جدید به طور کامل بهره مند شویم.

تغییر ماهیت کار، آینده نگری سازمان ISO

اثرات اتوماسیون، اختراع مجدد محل کار.
تاریخ شاهد انقلاب‌ های صنعتی متعددی بوده است که هر کدام به‌طور چشمگیری بازار کار را تغییر داده‌اند، زیرا ابزارهای تولید و سطوح بهره‌وری به طور مداوم با معرفی فناوری‌ های جدید تکامل یافته‌اند. امروزه، فناوری‌ های جدید برای ایجاد پیشرفت سریع‌ تر و تغییرات مخرب‌ تر در ماهیت کار در حال همگرایی هستند.
اتوماسیون انواع مشاغل مورد نیاز را در آینده تغییر خواهد داد، در حالی که فناوری های دیجیتال و ترجیحات اجتماعی نحوه و مکان کار ما را تغییر خواهند داد. بنابراین، نه تنها تعریف «نیروی کار» در حال تغییر است، بلکه دامنه و تمرکز کاری که بخش منابع انسانی انجام می‌دهد ممکن است از «متمرکز نیروی کار» به «متمرکز بر سرمایه انسانی» تغییر کند.

هوش مصنوعی، واقعیت گستره، بلاک چین، محاسبات لبه، فناوری های کوانتومی

جهان به سرعت به سمت دوران پسا دیجیتال پیش می رود. فناوری دفتر کل توزیع‌شده، هوش مصنوعی، واقعیت توسعه‌ یافته و محاسبات کوانتومی (فناوری‌های DARQ) مجموعه بعدی فناوری‌ های نوظهور خواهند بود که جرقه‌ای ایجاد تغییرات عمیق خواهند کرد و به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند کل صنایع را دوباره تصور کنند. در مجموع، فن‌آوری‌ های DARQ به نوآوری و فرصت‌ های منحصر به‌ فرد مرتبط با عصر پس از دیجیتال آینده کمک می‌کنند. از آنجایی که چشم انداز کسب و کار به طور فزاینده ای تحت تسلط بومیان دیجیتال و شرکت هایی است که دستخوش تحولات دیجیتالی موفقیت آمیزی شده اند، DARQ کلیدی است که مسیرهای جدید غیر قابل تصوری را در آینده باز می کند.

گستردگی اینترنت

اتصال به‌ عنوان یکی از محرک‌ ها به سوی دنیایی متکثرتر عمل می‌کند و ارتباطات را در سراسر جهان عمیق‌ تر می‌کند. فناوری‌ های موبایل یا بی‌سیم به ابزارهای ارتباطی اساسی زندگی روزمره تبدیل شده‌اند و برای بسیاری از مردم، تلفن همراه کانال اصلی (گاهی اوقات تنها) دسترسی به اینترنت و مزایایی است که به همراه دارد. پیش‌بینی می‌شود که تعداد دستگاه‌ های متصل به اینترنت از سال 2025 به 50 میلیارد برسد. افزایش پیش‌ بینی‌شده در ترافیک، رشد تعداد دستگاه‌ ها و خدمات، و همچنین تقاضا برای مقرون‌ به‌صرفه بودن و تجربه کاربر نیازمند راه‌حل‌ های نوآورانه است.

شهر های هوشمند

سیستم‌ های فیزیکی یا سایبری اجزای محاسباتی را با فرآیند های فیزیکی که از طریق یک شبکه تعامل دارند، یکپارچه می‌کنند. پیشرفت‌ های فناوری در اینترنت اشیا، روباتیک و وسایل نقلیه خودران سیستم‌های فیزیکی یا سایبری را ممکن می‌سازد و امروزه نمونه‌ های موفقی از این سیستم‌ ها در همه جا وجود دارد. از قطارهای بدون راننده گرفته تا ساختمان‌ های هوشمند و دستگاه‌ های تناسب اندام پوشیدنی. در حالی که آنها فرصت هایی را برای بهبود کیفیت زندگی در بسیاری از حوزه ها ارائه می دهند، این احتمال وجود دارد که پیامدهای ناخواسته یکپارچه سازی سیستم های فیزیکی یا سایبری در آینده ظاهر شود. بنابراین مهم است که از قبل در مورد اخلاقیات پیرامون این سیستم ها فکر کنیم و اینکه چگونه مقررات آینده می تواند خطرات مربوط به ایمنی، مسئولیت، مسئولیت، حریم خصوصی و موارد دیگر را محدود کند.

شهر-های-هوشمند،-ISO

تولید هوشمند

تولید هوشمند به این موضوع اشاره دارد که چگونه فناوری‌ های مخرب جدید مانند هوش مصنوعی، محاسبات ابری، روباتیک، ساخت افزودنی (چاپ سه بعدی)، ویرایش ژن و اینترنت اشیا توسط صنعت برای تغییر چهره تولید سنتی به کار گرفته می‌شود. این به عنوان “تلفیقی از دنیای دیجیتال، بیولوژیکی و فیزیکی” توصیف شده است و نشان دهنده تغییری است که آنقدر مهم است که گاهی از آن به عنوان “انقلاب صنعتی چهارم” یاد می شود. تولید هوشمند می تواند یک فرصت مهم برای تقویت تولید پایدار باشد و با گسترش اجرای آن، ایجاد درک بهتری از چگونگی کمک به توسعه پایدار ضروری خواهد بود.

انرژی، منابع انرژی، ذخیره و توزیع انرژی

در زمانی که کاهش انتشار CO 2 یک اولویت بین المللی فوری است، مصرف جهانی انرژی به طور چشمگیری در حال افزایش است. تنها راه موفقیت از طریق نوآوری‌ های تکنولوژیکی خواهد بود که منجر به صرفه‌ جویی در انرژی، منابع انرژی کم یا صفر کربن، جذب کربن و بهره‌ وری بیشتر انرژی می‌شود.
انتظار می رود که تعداد منابع انرژی بالقوه طی 30 سال آینده افزایش یابد، زیرا نوآوری های فناوری در تولید و ذخیره انرژی انرژی های تجدیدپذیر و باتری های نسل جدید را ارزان تر و کارآمدتر می کند. تغییرات در بازارهای برق، مانند رشد در کشورهای در حال توسعه و منطقه‌ ای کردن سیستم‌ های انرژی، زمینه را برای تحولات آینده در این بخش فراهم خواهد کرد.

تخریب محیط زیست

جهان طبیعی به طور غیرقابل برگشتی با اعمال انسان تغییر کرده است و این امر منجر به گرایش های بلندمدت به سمت افزایش کمبود منابع طبیعی و تخریب محیط زیست شده است. با افزایش جمعیت جهانی، انتظار می رود تقاضا برای آب شیرین و زمین های قابل کشت برای کشاورزی افزایش یابد. توسعه فناوری های جدید (مانند کشاورزی هوشمند) برای غلبه بر برخی از این چالش ها ضروری خواهد بود. برای حفظ سطحی از خدمات اکوسیستمی مورد نیاز برای رفاه انسان، تلاش‌ های اساسی از نظر کاهش (کاهش انتشار کربن) و سازگاری (تغییر رفتارها، الگوهای مصرف، مدیریت منابع و موارد دیگر) مورد نیاز است.

تخریب-محیط-زیست،-ایزو-14001

تجارت، تغییر الگوهای تجارت

تجارت در دهه‌ های اخیر به طور فزاینده‌ ای جهانی شده است، اما این روند اکنون کند شده است و سال‌ های آینده ممکن است شاهد یکپارچگی فزاینده و تغییر به سمت منطقه‌ سازی و بومی‌ سازی باشیم. محرک های این الگوهای تجاری در حال تغییر عبارتند از تغییر الگوهای مصرف (مثلاً با مصرف فزاینده کالاهای تولید شده در چین در آسیای جنوب شرقی)، تغییرات در محیط سیاسی، تغییر ترجیحات مصرف کنندگان و رشد مدل های تجاری جدید که امکان پذیر شده است. توسط فن آوری های جدید (مانند بلاک چین و ساخت افزودنی).

انتقال قدرت

همانطور که جهان به سمت چندقطبی پیش می رود، برخی پیش بینی می کنند که چندجانبه گرایی کاهش یابد زیرا هماهنگی بین المللی دشوارتر می شود. برخی دیگر، چندقطبی بودن را به عنوان یک محرک بالقوه برای افزایش همکاری بین دولتی می بینند که کشورها را مجبور به تشکیل اتحاد برای مقابله با پراکندگی می کند. در هر صورت، اتحادهای منطقه ای به احتمال زیاد قوی تر می شوند و منطقه ای شدن که از قبل در تجارت مشهود است ادامه خواهد یافت.

بیوتکنولوژی

بیوتکنولوژی از موجودات زنده و سیستم های بیولوژیکی برای ایجاد محصولات جدید استفاده می کند. در طول 50 سال گذشته، این رشته به دلیل پیشرفت در مهندسی ژنتیک که به دانشمندان اجازه می دهد تغییراتی در DNA موجودات زنده ایجاد کنند، به سرعت توسعه یافته است. روش‌های جدید اصلاح ژنتیکی منجر به پیشرفت‌های سریع در ویرایش و آزمایش ژن شده است، که همچنین بسیار هدفمند، سریع‌تر و ارزان‌تر شده‌اند. به گفته شورای اطلاعات ملی ایالات متحده، “بیوتکنولوژی ها در نقطه عطف قرار دارند […] که داستان های علمی تخیلی را به واقعیت تبدیل می کنند.” در دسته وسیع بیوتکنولوژی، بسیاری از پیشرفت‌های نوظهور وجود دارد که منجر به پیشرفت‌های قابل توجهی در سلامت انسان، امنیت غذایی، پایداری و موارد دیگر می‌شود. با این حال، آنها ممکن است برخی از دوراهی های اخلاقی را در این مسیر مطرح کنند.

منبع:
این مقاله ترجمه شده از مقالات تدوین شده سازمان ایزو است. برای مطالعه نسخه اصلی مقاله روی روی زیر کلیک کنید.

ISO، آینده نگری.

 

به این مقاله امتیاز دهید!
[Total: 0 Average: 0]
پیمایش به بالا
02146135223