اخذ گواهینامه GAP

اخذ گواهینامه GAP

اخذ گواهینامه GAP تقاضای برخی تولید کنندگان محصولات گلخانه ای جهت فروش بهتر محصولات در اتحادیه اروپا می باشد. گواهینامه GAP به عنوان عملیات خوب کشاورزی بیان کننده این هست که محصول برداشت شده کاملا اورگانیک بوده. بنابراین گلخانه داران یا کشاورزان همینطور بازرگانان جهت فروش بهتر محصولات کشاورزی همچنین به دست آوردن سهم بیشتر بازار فروش اقدام به اخذ گواهینامه GAP می کنند.

مقاله اخذ گواهینامه GAP توسط مجموعه مشاوره ایران گواه تدوین شده، متقاضی اخذ گواهینامه GAP با مطالعه مقاله فوق اطلاعات کاملی در مورد استاندارد GAP به دست می آورد.

 

چرا باید گواهینامه GAP بگیریم:

تکنولوژی های جدید کشاورزی در حال توسعه روز افزون می باشد، توسعه روند کشاورزی به دلیل توسعه فن آوری است. اخترعات جدید در تکنیک های تولید مورد آزمایش قرار می گیرند تا کشاورزان محصولات با کیفیتی جهت نیاز بازار تولید کنند. روش های جدید در پردازش و تهیه محصولات کشاورزی استفاده می شود. جمعیت جهان در حال رشد می باشد، شرایط زندگی عادت های غذایی را تغییر می دهد حتی نوع کشاورزی با توجه به کمبود منابع آبی تغییر کرده. رشد سریع صنعت و استفاده غیر مستقیم از منابع طبیعی تعادل محیط زیست جهان را مختل می کند. گرمایش جهانی و دلایل دیگر باعث نگرانی انسان ها شده، لذا تولید محصولات با توجه به رعایت الزامات استاندارد GAP باعث تولید بهتر محصولات کشاورزی همچنین ورود سریعتر به بازار بین المللی می شود.

 

اطلاعات در مورد استاندارد GAP:

استاندارد GAP (عملیات خوب کشاورزی) توسط اتحادیه به نام EUREP GAP در سال 2001 تاسیس شد. بر اساس نگرانی های به وجود آمده در اکوسیستم طبیعت خرده فروشان فعال در کشور های اتحادیه اروپا با هم متحد شده اند تا اطمینان حاصل نمایند، محصولاتی که به مشتریان ارائه می دهند ایمن هستند و بر اساس اصل پایداری تولید می شوند. گروه کاری خرده فروشان محصولات کشاورزی در سال 1997 میلادی گروه خرده فروشی EUREP را تاسیس نمودند. بر اساس مطالعات انجام شده استاندارد GAP تولید خوب کشاورزی توسط این گروه تدوین و متن استاندارد منتشر شد.

گروه EUREP در سال 2001 کمیته فنی و استاندارد های سیستم را ایجاد کرده که تمامی مراحل تولید، کاشت در مزرعه و ارائه آن به مصرف کننده مطابق با معیار های تعیین شده انجام می دهند.

 

صدور گواهینامه GAP:

فعالیت گروه فنی EUREP به زودی در سراسر جهان گسترش یافت و هر کشور سیستم فنی خود را ایجاد کرد. به عنوان مثال CHLI GAP در شیلی، CHINA GAP در چین، J GAP در ژاپن و دیگر کشور ها با نام های دیگر شروع به فعالیت کردند. بنابراین اتحادیه EUREP استاندارد GAP را به عنوان GLOBAL GAP نامگذاری کرد.

گواهینامه GLOBAL GAP هنگامی که توسط متقاضی پیاده سازی و اجرا شد، میوه و سبزیجات تازه به عنوان پیش شرط برای ورود به بازار اتحادیه اروپا مورد نظر قرار گرفت. به این ترتیب اخذ گواهینامه GAP تضمین نظارت بر محصول ارائه شده توسط فروشنده به خریدار می باشد. گواهینامه GAP با گواهینامه GMP متفاوت می باشد.

 

الزام بابت اخذ گواهینامه GAP:

سازمان هایی که محصولات کشاورزی را به اتحادیه اروپا صادر می کنند مجبور هستند گواهینامه GLOBAL GAP اخذ نمایند تا بتوانند اثبات کنند محصول صادر شده بر اساس الزامات تعریف شده استاندارد GAP تولید شده. همان فهم در مورد کشور ما به سرعت در حال رشد می باشد و سازمان های بیشماری مخصوصا گلخانه ها اقدام می کنند جهت اخذ گواهینامه GAP. اخذ استاندارد GAP سندی اجباری برای ورود محصولات به اتحادیه اروپا می باشد.

سازمان های بسته بندی مواد غذایی، کارخانجات تولید و بسته بندی صنایع غذایی حتی کارفرمایانی که گلخانه جهت پرورش و تولید محصولات غذایی یا گل و گیاه دارند می بایست جهت صادرات محصول اقدام نمایند برای گرفتن گواهینامه GAP.

 

اصول اساسی استاندارد GAP:

اصول اساسی سیستم GAP را می توان به شرح ذیل توضیح داد.

بهبود کیفیت غذا در صنایع غذایی، برای افزایش بهره وری از محصولات کشاورزی، حفاظت اصولی از محیط زیست در حین کاشت و برداشت محصولات غذایی، برای اطمینان از کارآمد بودن منابع طبیعی، ترکیب فن آوری های تولید امروز با کشاورزی سنتی، بهبود کیفیت زندگی تولید کننده و مصرف کننده بابت تولید محصولات ارگانیک.

محصولاتی که بر اساس استاندارد GAP تولید شده از لحاظ شیمیایی و میکروبیولوژیک مضر نیستند، به محیط زیست آسیبی وارد نمی شود، تمامی اقدامات لازم جهت بهره وری تولید با کیفیت و ایمن صورت می پذیرد.

 

نحوه اخذ گواهینامه GAP:

استاندارد GAP جهت اطمینان خاطر مصرف کننده و ایمنی مواد غذایی بر اساس GLOBAL GAP به عنوان یک سیستم کیفیت در محصولات کشاورزی توسعه یافته است. استاندارد GAP با استاندارد سیستم مدیریت کیفیت مدیریت بحران HACCP و سیستمم کنترل مدیریت ISO 9001 برای ایمنی و کیفیت مواد غذایی هم پوشانی دارد. لذا پیشنهاد می گردد جهت اخذ گواهینامه GAP اقدام نماییم جهت گرفتن گواهینامه ایزو 9001 و گواهینامه HACCP.

گواهینامه GAP توسط نهاد صادر کننده گواهینامه ایزو به نام CB صادر می گردد، بنابراین متقاضیان اخذ گواهینامه GAP می توانند توسط مرکز مشاوره ایران گواه اقدام نمایند جهت گرفتن استاندارد GAP.

مهمترین مزیت اخذ گواهینامه GAP توسط مجموعه ایران گواه سرعت در صدور گواهینامه و هزینه کارسازی پایین بابت اخذ گواهینامه GAP می باشد.

 

بیشتر بخوانیم:

گواهینامه استاندارد محصولات غذایی چیست

اخذ فوری گواهینامه معتبر ایزو جهت صادرات

 

جهت اخذ گواهینامه ایزو محصولات غذایی و گواهینامه GAP از مشاوره ما استفاده نمایید تا هزینه بالایی جهت اخذ گواهینامه ایزو پرداخت نکنید. ایران گواه مجموعه مشاور کارسازی و صدور گواهینامه استاندارد GAP.
پیمایش به بالا
02146135223