هفت اصل مدیریت کیفیت پشت الزامات ISO 9001

هفت اصل مدیریت کیفیت در ایزو 9001

هفت اصل مدیریت کیفیت در ایزو 9001

آیا تا به حال از خود پرسیده اید که چرا استاندارد ISO 9001 دارای برخی الزامات است؟ یا از خود پرسیده اید که چرا یک الزام به شکلی که هست بیان می شود؟ با درک اصول اصلی پشت نوشتن استاندارد، نه تنها می‌توانید الزامات را بهتر درک کنید، بلکه می‌توانید روی اجرای موفق‌تر الزامات در سیستم مدیریت کیفیت خود نیز کار کنید.

هفت اصل مدیریت کیفیت وجود دارد که الزامات ISO 9001 برای سیستم های مدیریت کیفیت بر اساس آنها است. اینها به هیچ ترتیبی ارائه نمی شوند، زیرا همه آنها برای اجرای یک سیستم مدیریت کیفیت خوب به یک اندازه مهم هستند. آنها به همان اندازه برای سازمان های مبتنی بر محصول یا خدمات قابل استفاده هستند و ایده های سازمانی مهمی در پشت هر سیستمی برای مدیریت کیفیت هستند.

هفت اصل مدیریت کیفیت، QMP1 - تمرکز بر مشتری

از آنجایی که تمام هدف یک شرکت ارائه محصولات یا خدمات به مشتریان است، منطقی است که تمرکز بر مشتریان به عنوان عنصر اصلی وجود داشته باشد. این کار با شناخت مشتری و نیازهای آنها شروع می شود، اطمینان از برقراری ارتباط با مشتریان در طول فرآیند، و اندازه گیری رضایت مشتری شما به عنوان روشی برای اندازه گیری اینکه آیا الزامات گفته شده یا ناگفته برآورده شده اند یا خیر.

هفت اصل مدیریت کیفیت، QMP2 - اهمیت رهبری مدیریت برتر

بارها گفته شده است که اگر سطوح بالای مدیریتی پشت اجرای هیچ QMS نباشند، قطعاً با شکست مواجه خواهد شد. در حالی که این ممکن است همیشه یک واقعیت نباشد، این درست است که هر چه سطوح بالای مدیریت در QMS مشارکت بیشتری داشته باشند، شانس موفقیت بیشتر و نتیجه نهایی بهتر اجرا می شود. اگر مدیریت ارشد – که مسئولیت کنترل جریان نقدی سازمان را بر عهده دارد – بتواند مزایای سیستم را ببیند، احتمال استفاده از آن به بهترین نحو ممکن است.

هفت اصل مدیریت کیفیت، QMP3 - تعامل افراد

این مهم است که افراد در سراسر سازمان، به ویژه در دنیای رقابتی در حال رشد ما، ارزش ایجاد کنند. برای اطمینان از این امر، QMS باید بر شایستگی افراد تمرکز کند تا به آنها کمک کند تا در فرآیندهای ایجاد ارزش در آنها مشارکت کنند. با داشتن افراد توانمند و درگیر در سازمان، این امر می تواند به نیروی محرکه ای برای تحقق اهداف سازمان تبدیل شود.

هفت اصل مدیریت کیفیت، QMP4 - رویکرد فرآیند

تلاش برای درک، کنترل و بهبود یک سیستم کلی اغلب می تواند پیچیده باشد، که می تواند هر تلاشی را محکوم به شکست کند. با این حال، با نگاه کردن به سیستم کلی به عنوان فرآیندهای مرتبط به هم کوچکتر، می توانید تلاش خود را به سمت نتایج سازگارتر و قابل پیش بینی تر بر روی فرآیندهای فردی سیستم متمرکز کنید. کنترل و بهبود فرآیندهای فردی می تواند راه بسیار آسان تر و موثرتری برای کنترل و بهبود کل سیستم باشد.

اخذ ایزو فوری و ارزان

هفت اصل مدیریت کیفیت، QMP5 - بهبود

شرکت‌هایی که در یک بازار رقابتی راکد باقی می‌مانند، به‌سرعت تحت کنترل رقابت خود قرار می‌گیرند و برای مقابله با این فشار، شرکت باید برای کاهش هزینه و حفظ سهم بازار، بهبود یابد. این به شرکت اجازه می دهد تا به تغییرات در شرایط داخلی یا خارجی واکنش نشان دهد تا فرصت های جدید ایجاد کند. کل ایده داشتن یک خط مشی کیفیت، با اهدافی که با این خط مشی سازگار است، در جهت بهبود کار می کند. اهداف باید برنامه ریزی شده و هوشمند (ویژه، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، واقع بینانه، مبتنی بر زمان) باشند و بدون تعهد به تغییر کارایی ندارند.

هفت اصل مدیریت کیفیت، QMP6 - تصمیم گیری مبتنی بر شواهد

گفته می شود که شما با تصمیم گیری بر اساس تجزیه و تحلیل و ارزیابی داده ها به جای غریزه غریزی موقعیت، به احتمال زیاد به نتایج مطلوب می رسید. به همین دلیل است که در الزامات ISO 9001 بر نظارت و اندازه‌گیری تمرکز شده است (در واقع، 4 مورد از 6 روش اجباری مستند از این بخش هستند). برای اینکه بدانیم یک فرآیند به درستی کار می کند، به داده های کافی نیاز داریم و برای برنامه ریزی و ارزیابی بهبودها، این داده ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. به همین دلیل، حفظ سوابق خوب برای تسهیل بسیاری از دیگر اصول مدیریت کیفیت بسیار مهم است.

هفت اصل مدیریت کیفیت، QMP7 - مدیریت روابط

از آنجایی که تعامل با اشخاص ذینفع مانند مشتریان، کارکنان و تامین کنندگان می تواند بر عملکرد یک سازمان تاثیر بگذارد، مدیریت این روابط بسیار مهم است. تمرکز اغلب بر مدیریت روابط با شبکه تأمین‌کننده است، اما حفظ روابط همه طرف‌ها برای بهینه‌سازی تأثیر آنها بر سازمان و ایجاد موفقیت پایدار مهم است. شرکت‌های موفق این روابط را به‌عنوان مشارکت می‌بینند تا تعاملات کاملاً مشتری یا تامین‌کننده.

نحوه استفاده از اصول مدیریت کیفیت در QMS

با درک این اصول کلی، و تمرکز بر روی آنها در QMS خود، پیاده سازی الزامات را آسان تر خواهید کرد و متوجه خواهید شد که نتیجه نهایی بیشتر بر نیازهای شما به عنوان یک شرکت متمرکز خواهد بود. اگر سیستم مدیریت کیفیت خود را با الزامات ISO 9001 همراستا می کنید، پیاده سازی چقدر ساده تر خواهد بود اگر همچنین اطمینان حاصل کنید که فرآیندهای شما بر همان اصول مورد نیاز متمرکز هستند و سیستم شما چقدر موثرتر خواهد بود؟ اگر می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که QMS شما به گونه‌ای عمل می‌کند که بیشترین سود را داشته باشید، چگونه می‌توانید اصول پشت سیستم را نادیده بگیرید؟

هفت اصل مدیریت کیفیت در ایزو 9001، خلاصه مطلب:

ISO 9001 به عنوان استاندارد بین المللی برای مدیریت کیفیت، توسط کارشناسانی از سراسر جهان توسعه یافته است تا به شما کمک کند کیفیت را در قلب سازمان خود قرار دهید.

برای کمک به شما در انجام این کار، ISO 9001 بر هفت اصل کلیدی بنا شده است. با پیروی از این اصول، شما قادر خواهید بود از مزایای ثبات بیشتر، رضایت مشتری بهتر و عملکرد قوی تر بهره مند شوید.

به طور خلاصه، هفت اصل مدیریت کیفیت عبارتند از:

  • مشارکت مردم.
  • تمرکز بر مشتری.
  • رهبری.
  • رویکرد فرآیندی.
  • بهبود.
  • تصمیم گیری مبتنی بر شواهد.
  • مدیریت روابط.

این اصول اساس مجموعه استانداردهای کیفیت ISO 9000 از جمله ISO 9001:2015 هستند.

به این مقاله امتیاز دهید!
[Total: 0 Average: 0]
پیمایش به بالا
02146135223