گواهی موقت صلاحیت ایمنی

گواهی موقت صلاحیت ایمنی

گواهی موقت صلاحیت ایمنی چیست

گواهی موقت صلاحیت ایمنی چیست و چطور می توانیم گواهینامه موقت صلاحیت ایمنی پیمانکاری دریافت کنیم. برخی از پیمانکاران هنوز موفق به اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی نشده اند. بنابراین برای حضور در مناقصه نیاز به گواهی موقت صلاحیت ایمنی دارند. اما اغلب اطلاعاتی ندارند که گواهی موقت صلاحیت ایمنی چیست و چگونه می توانند این گواهی موقت را دریافت کنند.

ما توسط مقاله گواهینامه موقت صلاحیت ایمنی به موضوعات زیر می پردازیم.

  • گواهینامه صلاحیت ایمنی چیست؟
  • چه سازمانی گواهینامه صلاحیت ایمنی را صادر می کند؟
  • گواهی موقت صلاحیت ایمنی چیست؟
  • چه مدارکی برای دریافت گواهینامه صلاحیت ایمنی نیاز دارید؟
  • نحوه دریافت گواهی موقت صلاحیت ایمنی چگونه است.

گواهینامه صلاحیت ایمنی چیست؟

گواهینامه صلاحیت ایمنی مدرکی است که استانداردهای عملیاتی ایمنی شرکت های پیمانکاری را در پروژه ها تایید می کند. شرکت های پیمانکاری موظف به رعایت موارد ایمنی در پیمان هستند تا حداقل خسارات و سوانح جانی یا مالی را برای کارکنان مشغول در پیمان داشته باشد.

برای رعایت موضوعات ایمنی شرکت های پیمانکاری موظف شده اند یک نفر به عنوان مسئول ایمنی یا افسر ایمنی در کارگاه معرفی کنند که وظیفه این نفر اجرای کامل موضوعات ایمنی کارگاهی است. تمامی کارمندان تحت لیست بیمه پیمان شرکت پیمانکاری می بایست دوره 8 ساعته ایمنی عمومی کارگری را بگذرانند تا با ریسک ها و خطرات کاری آشنا شوند.

مدیرعامل شرکت پیمانکاری یا یکی از اعضاء هیئت مدیره نیز می بایست دوره عمومی ایمنی کارفرمایی را بگذراند تا با مسائل ایمنی کارگاهی آشنایی داشته باشد. تمامی این موارد توسط هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران برای شرکت های پیمانکاری به صورت قانون در آمده است و هدف از تدوین الزامات ایمنی در کارگاه ها بالا بردن سطح ایمنی کارگاهی و حفاظت از جان نفراتی است که در پیمان مشغول به کار هستند.

گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران در حقیقت مجوز ورد پیمانکار به مناقصه می باشد. ممکن است برخی از پیمانکاران گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی را دریافت نکرده باشند. بنابراین چنانچه شرایط دریافت گواهی موقت صلاحیت ایمنی را داشته باشند می توانند اقدام به اخذ این مجوز نمایند.

صلاحیت ایمنی پیمانکاری

چه سازمانی گواهی موقت صلاحیت ایمنی صادر می کند؟

بسیاری از متقاضیان طی ارتباط با مجموعه ایران گواه درخواست اخذ گواهی موقت صلاحیت ایمنی دارند، در حالی که این گواهی را مراکز مشاوره ای یا شرکت های مشاوره ای صادر نمی کنند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اداره کار استان ها را مسئول بررسی و احراز صلاحیت ایمنی شرکت های پیمانکاری معرفی کرده است.

بنابراین گواهی موقت صلاحیت ایمنی توسط اداره کار استان ها برای پیمانکاران صادر می شود. اعتبار گواهی موقت صلاحیت ایمنی 2 ماه است. در حقیقت اداره کار استان ها مدت زمان 2 ماهه در اختیار پیمانکار می گذارد تا کارگاه پیمانی خود را دایر و معرفی کند جهت بازرسی ها. برای صدور گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی، بازرسی ها توسط ممیز اداره کار از طریق پیمان فعال انجام می شود.

گواهی موقت صلاحیت ایمنی چیست؟

شرکت های پیمانکاری برای ورود به مناقصات می بایست گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی ارائه دهند. ممکن است از شما گواهینامه HSE ایمنی اداره کار درخواست کنند. گواهینامه HSE ایمنی اداره کار همان گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی می باشد که اداره کار صادر می کند.

چنانچه پیمانکار به دلیل عدم معرفی پیمان نتوانسته باشد گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی دریافت کند می تواند از اداره کار استان خود اقدام به دریافت گواهی موقت صلاحیت ایمنی نماید. شما برای دریافت گواهی موقت صلاحیت ایمنی باید شرایط و مدارک اعلام شده در دستورالعمل اخذ گواهینامه تایید ایمنی پیمانکاران را داشته باشید. بنابراین در صورتی می توانید این گواهی موقت را دریافت کنید که کلیه مدارک را داشته باشید ولی پیمان فعال نداشته باشید.

چه مدارکی برای دریافت گواهی موقت صلاحیت ایمنی نیاز دارید؟

این سوالی است که اغلب پیمانکاران دارند. “چه مدارکی برای اخذ گواهی موقت صلاحیت ایمنی نیاز داریم؟” مدارک لازم جهت دریافت اصل گواهی موقت صلاحیت ایمنی در زیر ذکر شده است. دقت کنید در صورتی که تمام این مدارک را بتوانید ارائه دهید می توانید گواهی موقت دوماهه را دریافت کنید و در صورت نواقص در پرونده اداره کار هیچ تعهدی مبنی بر صدور گواهی موقت دو ماهه ندارد.

لیست مدارک به شرح زیر است:

  1. اسناد ثبتی شرکت همانند روزنامه رسمی، اساسنامه و غیره.
  2. اسناد هویتی مدیری عامل و اعضاء هیئت مدیره همانند کپی کارت ملی، شناسنامه، مدرک تحصیلی و قطعه عکس.
  3. اظهارنامه مالیاتی. (در جدول 10 اظهارنامه مالیاتی نباید هیچ قراردادی ذکر شده باشد)
  4. مفاصاحساب بابت قراردادهای به اتمام رسیده.
  5. لیست بیمه شرکت.
  6. پرداخت حقوق شرکت.
  7. گواهینامه مسئول ایمنی. (برای اطلاع از گواهینامه مسئول ایمنی پیشنهاد می شود مقاله گواهینامه افسر ایمنی یا مسئول ایمنی را مطالعه بفرمایید.)
  8. گواهینامه دوره عمومی 20 ساعته کارفرمایی.
  9. فرم های مربوط به درخواست اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی.
  10. ارائه گواهینامه تایید صلاحیت پیمانکاری یا صلاحیت پیمانکاری.

برای دریافت گواهی موقت صلاحیت ایمنی باید تمامی این مدارک را داشته باشید و چنانچه هر مدرکی موجود نباشد، شما نمی توانید گواهی موقت دوماهه اداره کار را دریافت کنید.

نامه موقت گواهینامه تایید صلاحیت پیمانکاری

نحوه دریافت گواهی موقت صلاحیت ایمنی چگونه است؟

ممکن است شما کلیه مدارک درخواست شده توسط اداره کار را داشته باشید. سوال اینجاست برای دریافت گواهی موقت باید چه فرآیندی را انجام دهید؟

در ابتدا اقدام به احراز هویت شرکت و کلیه کارمندان شرکت طبق لیست بیمه نمایید. در مرحله بعدی مدارک درخواست شده را با کیفیت بالا اسکن کنید. وارد سامانه اداره کار جهت بارگذاری مدارک تایید صلاحیت ایمنی شوید. دفتر انجمن خود را انتخاب کنید. مدارک درخواستی را از طریق دفتر انجمن بارگذاری نمایید.

به دفتر انجمن انتخاب شده مراجعه کنید و پرونده فیزیکی را تحویل دهید. بعد از تایید دفتر انجمن و تایید پرونده به اداره کار و دبیر صلاحیت اداره کار مراجعه نمایید. پس از دبیر صلاحیت اداره کار نامه موقت دوماهه برای شما صادر می شود. شما موظف هستید زمانی که پیمان خود را فعال کردید الباقی مدارک را در سامانه اداره کار بارگذاری نمایید و یک رونوشت به اداره کار ارائه دهید.

پس از بازرسی های اداره کار پرونده شما به کمیته فنی اداره کار ارجاع داده می شود و گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی برای شما صادر می شود.

به این مقاله امتیاز دهید!
[Total: 1 Average: 4]
پیمایش به بالا
02146135223