چرا ایمنی در صنایع غذایی اهمیت دارد

چرا ایمنی در صنایع غذایی اهمیت دارد

چرا ایمنی در صنایع غذایی اهمیت دارد؟ ایمنی مواد غذایی شامل اقدامات پیشگیرانه در هر نقطه از عملیات مرتبط با مواد غذایی مانند دریافت، ذخیره سازی، پردازش، جابجایی و توزیع است. اقدامات ایمنی مواد غذایی تضمین می کند که تمام مراحل عملیاتی هیچ گونه خطر ایمنی مواد غذایی را به همراه نخواهد داشت و یک شرکت غذای ایمن را به مصرف کنندگان تحویل می دهد.

ایمنی غذا به اقداماتی اطلاق می شود که در حین جابجایی، پردازش و توزیع مواد غذایی رعایت می شود تا اطمینان حاصل شود که آلاینده هایی که می توانند باعث بیماری های ناشی از غذا شوند وجود نداشته باشند.
ایمنی مواد غذایی جنبه مهمی از تولید و جابجایی مواد غذایی است زیرا تضمین می کند که سلامت و ایمنی مصرف کنندگان در برابر هر گونه مسائل مربوط به مواد غذایی محافظت می شود.
ایمنی غذا یک تلاش جمعی از سوی همه اعضای زنجیره تامین مواد غذایی است.

غذا یکی از نیازهای اساسی انسان برای بقا است. مواد مغذی که از مصرف غذا دریافت می کنیم، انرژی و تغذیه ای را به ما می دهد که برای حفظ فعالیت های روزانه خود استفاده می کنیم. غذاها نیز نقش زیادی در فرهنگ جامعه دارند و هویت خاصی به جامعه می بخشند. مصرف غذا تجربیات مختلف شما را از طریق احساسات و طعم هایی که به شما می دهند به ارمغان می آورد. همراه با لذت، همه باید از امنیت غذایی برخوردار باشند. با این کار، از خود می‌پرسیم: “چرا ایمنی مواد غذایی مهم است؟”

همه اعضای زنجیره تامین مواد غذایی در حفظ ایمنی مواد غذایی نقش دارند. چه یک تامین کننده مواد غذایی، یک صاحب کسب و کار و تولید کننده مواد غذایی و یا یک مشتری باشید، نقش مهمی در ایمنی مواد غذایی دارید. هدف این جنبه از زنجیره تامین مواد غذایی محافظت از مشتریان در برابر مسمومیت های غذایی و بیماری های ناشی از غذا است که می تواند بر زندگی انسان و عملکرد تجاری صاحبان مؤسسه تأثیر بگذارد.

با روند اخیر تجارت جهانی مواد غذایی، ایمنی مواد غذایی به یک نگرانی تبدیل شده است که باید بیش از پیش مورد تاکید قرار گیرد. افزایش آگاهی از اصول ایمنی مواد غذایی برای انتخاب آگاهانه می تواند همه را از هر گونه ناراحتی که ممکن است به همراه داشته باشد نجات دهد.
در این مقاله به مهم ترین جنبه های ایمنی مواد غذایی از دیدگاه یک مصرف کننده و صاحب کسب و کار مواد غذایی می پردازیم. بدانید که چه نقشی بازی می کنید و چقدر مهم است که بدانید امنیت غذایی چه چیزی می تواند به زندگی روزمره ما بیاورد.

بیشتر بخوانید: اخذ گواهینامه ایزو 22000.

ISO-22000

تعریف ایمنی مواد غذایی، ایمنی مواد غذایی چیست؟

ایمنی مواد غذایی به روش‌های مناسبی برای رسیدگی به مواد غذایی اشاره دارد که در طول آماده‌سازی، پردازش، ذخیره‌سازی و توزیع محصولاتی که در تجارت غذایی خود با آنها سروکار دارید، اعمال می‌شود. نگرانی در مورد یکپارچگی ایمنی مواد غذایی در تمام بخش های زنجیره تامین مواد غذایی وجود دارد. نگرانی برای چرخه عمر تولید مواد غذایی از کشاورزی شروع می شود تا بسته بندی محصولات نهایی و تحویل به میز مصرف کننده.

کنترل ایمنی مواد غذایی مستلزم دانش در مورد آنچه می تواند یکپارچگی و ثبات آن را به خطر بیندازد. ایمنی مواد غذایی تحت تأثیر آلودگی های موجود در زنجیره تامین مواد غذایی شما قرار می گیرد. این آلودگی‌ها می‌تواند ناشی از خطرات بیولوژیکی، شیمیایی، فیزیکی و رادیولوژیکی باشد که می‌تواند بر تمام بخش‌های کلیدی عملیات شما تأثیر بگذارد. بدون مدیریت و کنترل مناسب ایمنی مواد غذایی، مسائلی مانند بیماری های ناشی از غذا و آسیب های مرتبط با مواد غذایی ممکن است رخ دهد.

شیوه های جابجایی مواد غذایی که می تواند برای سالم نگه داشتن محصولات غذایی به کار رود، همان چیزی است که ایمنی غذا از آن تشکیل شده است. همه اعضای زنجیره تامین مواد غذایی باید از استانداردها و قوانین تعیین شده برای حفظ ایمنی مواد غذایی پیروی کنند. پردازش مناسب و فرآیندهای صنعتی ممکن است شامل پخت و پز در دمای داخلی مناسب برای جلوگیری از پخته نشده گوشت، جلوگیری از آلودگی متقابل از طریق جداسازی مناسب برای جلوگیری از تماس، نگهداری مواد غذایی در دمای مناسب در یخچال و سایر نقاط کنترل بحرانی باشد که به بی اثر شدن بیماری های عفونی بالقوه کمک می کند.

علاوه بر این، مصرف کنندگان نیز نقش مهمی در ایمنی مواد غذایی دارند. از مشتریان انتظار می‌رود که دستورالعمل‌های ذخیره‌سازی و پردازش محصولاتی را که خریداری می‌کنند، دنبال کنند، به‌خصوص اگر اینها مواد خام باشند. مشارکت مصرف کنندگان در جهت ایمنی مواد غذایی نیز از طریق تقاضای آنها برای محصولات باکیفیت و ایمن و ابراز شکایات در صورت وجود و مسائل ایمنی مواد غذایی مشاهده می شود.

FSSC-22000 چیست

چرا ایمنی مواد غذایی مهم است؟

داده های اخیر منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت تخمین زده است که حداقل 600 میلیون نفر در سراسر جهان پس از مصرف مواد غذایی غیربهداشتی به بیماری های ناشی از غذا مبتلا می شوند. از این افراد، سالانه حداقل 420 هزار نفر جان خود را از دست می دهند. پیشرفت اقتصادی می تواند از طریق کاهش بهره وری و هزینه های پزشکی در نتیجه بار بیماری ناشی از غذا تحت تأثیر قرار گیرد.

اکثر مسائل ایمنی مواد غذایی ناشی از میکروارگانیسم های بیماری زا مانند باکتری هایی است که باعث مسمومیت غذایی یا مسمومیت غذایی می شوند. آنها می توانند عواقب خفیف تا کشنده ای برای سلامتی ایجاد کنند که شامل اسهال آبکی، استفراغ، درد شکم یا حتی عفونت های ناتوان کننده و بیماری های طولانی مدت می شود. عواقب مسائل مربوط به ایمنی مواد غذایی ممکن است پیامدهای مرگباری برای صاحبان مشاغل و مصرف کنندگان مواد غذایی داشته باشد. غذاهای اصلی و روزمره به راحتی می توانند آلوده شوند. برخی از نمونه‌های غذاهایی که در بیماری‌های رایج دخیل هستند عبارتند از مواد پرخطر و هر نوع غذای فاسد شدنی مانند تخم‌مرغ، مرغ، میوه‌های تازه، گوشت خام یا گوشت‌های اغذیه‌فروشی، سالاد غذاهای دریایی، غذاهای دریایی نیم پز، گوشت چرخ کرده، جوانه‌های خام و محصولات شیر خام. اگر اقدامات پیشگیرانه انجام نشود، این مواد می توانند توسط پاتوژن های روده مانند باکتری ها آلوده شده و باعث عفونت شوند.

ما به چند دلیل اشاره کرده ایم که چرا کنترل ایمنی مواد غذایی مهم است:

  1. محافظت در برابر بیماری های ناشی از غذا و سایر آسیب های مرتبط با مواد غذایی. هدف اصلی ایمنی مواد غذایی محافظت از مصرف کنندگان محصولات غذایی از بیماری های ناشی از غذا یا آسیب های مربوط به مصرف مواد غذایی است. بیماری های منتقله از غذا یک تهدید بزرگ برای کسب و کارهای مواد غذایی هستند و به دلیل ایمنی ناکافی مواد غذایی همه را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. این اثرات عمدتاً توسط پاتوژن های غذایی ایجاد می شود که ممکن است شامل باکتری های مضر، قارچ ها، مخمرها، انگل ها یا ویروس ها باشد. علاوه بر این، مواد شیمیایی، فلزات سنگین و افزودنی های بیش از حد نیز می توانند باعث بیماری های ناشی از غذا و مسمومیت حاد شوند. بسته به ماهیت محصولات شما، انتظار می رود که یک پاتوژن با اقدامات کنترل ایمنی غذایی ناکافی رشد کند. عفونت‌ها و آسیب‌های ناشی از غذا نیز می‌توانند در نتیجه خطرات فیزیکی مانند خرده‌های شیشه، قطعات فلزات یا هر جسم سختی که غذای شما را در تولید آلوده کرده‌اند، ایجاد شوند. با اقدامات مناسب ایمنی مواد غذایی، می توانید اطمینان حاصل کنید که غذایی که غذای ایمن سرو می کنید و احتمال عفونت کم است.
  2. کاهش هزینه ناشی از مسائل ایمنی مواد غذایی غذای ناایمن با مسائل ایمنی ثابت شده ممکن است برای مصرف نامناسب تلقی شود و ممکن است مستحق دور انداختن باشد. فراخوان محصول معیوب برای شرکت ها هزینه بیشتری دارد و بر سود شما تأثیر می گذارد و حتی می تواند باعث تعطیلی کسب و کار شود. هزینه فراخوان مواد غذایی تنها از نظر سود دیده نمی شود. اگر موضوع ایمنی مواد غذایی به مقیاس گسترده ای رسیده است، ممکن است شما موظف به پرداخت هزینه های پزشکی یا دعوای حقوقی مربوط به خسارت باشید. از طرف مصرف کنندگان، اقدامات مناسب ایمنی مواد غذایی می تواند هزینه های پرهزینه مراقبت های بهداشتی را از خطر کمتر بروز بیماری کاهش دهد. مصرف مواد غذایی غیربهداشتی ممکن است منجر به بستری شدن در بیمارستان شود و به هزینه های مراقبت های بهداشتی کمک کند.
  3. ضایعات را کاهش دهید. محصولات غذایی که ثابت شده است مشکلات ایمنی غذایی دارند ممکن است در معرض دفع قرار گیرند. از طریق استفاده از شیوه های مناسب ایمنی مواد غذایی، یک کسب و کار مواد غذایی می تواند ضایعات را در نتیجه فرآیند تولید مواد غذایی بهتر کاهش دهد. سیستم های مدیریت ایمنی مواد غذایی نیز برای شناسایی و کنترل خطرات مواد غذایی حتی قبل از ورود به تولید طراحی شده اند که در صورت پردازش بیشتر می تواند منجر به ضایعات بیشتری شود.
  4. روش بهتری برای زندگی هر گونه بیماری ناشی از غذا بر بهره وری در مصرف کنندگان تأثیر می گذارد. هنگامی که مبتلا می شوند، مصرف کنندگان می توانند به خوبی کار کنند و حتی ممکن است در موارد شدید نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشند. این اتفاقات باعث ایجاد اختلالات چشمگیر در فعالیت های روزمره می شود. اگر اقدامات ایمنی مواد غذایی هم در یک مؤسسه خدمات غذایی و هم در خانه اعمال شود، می توان از این موارد جلوگیری کرد. همه می‌توانند از لذت‌هایی که غذاها به ارمغان می‌آورند لذت ببرند و از زندگی سالم بدون مزاحمت و خطرات خطرات ایمنی مواد غذایی لذت ببرند.
  5. تولید مواد غذایی پایدار برخی از شیوه‌های تولید مواد غذایی به دلیل تأثیرات منفی که بر محیط‌زیست می‌گذارند، قبلاً از سوی جوامع مختلف با واکنش مواجه شده‌اند. شیوه های مناسب ایمنی مواد غذایی شامل فرآیندهای تولید مواد غذایی است که نه تنها از مصرف کننده محافظت می کند بلکه محیط زیست را نیز در نظر می گیرد. اقداماتی مانند کاهش کودهای مصنوعی که می توانند به محصولات غذایی نفوذ کنند، تحت قوانین ایمنی مواد غذایی کنترل می شوند. علاوه بر این، اقدامات ایمنی مواد غذایی شامل اطمینان از آب آشامیدنی تمیز و کاهش هوا، فاضلاب و سایر آلاینده‌های زیست‌محیطی است که به طور قابل توجهی به محیط زیست کمک می‌کنند. این شیوه ها تا حد زیادی پیش می رود. آب آلوده به راحتی می تواند بر تمام اجزای دیگر تأثیر بگذارد و وارد بدن انسان شود زیرا آب یک عنصر کلیدی در تقریباً همه فرآیندها است.
  6. جهانی شدن غذای ایمن تر تمام قوانین مربوط به ایمنی مواد غذایی برای محافظت از مصرف کنندگان در برابر مسائل ایمنی مواد غذایی طراحی شده اند. پیروی از این دستورالعمل های جامع، محصولات شما را تا حد امکان رقابتی می کند، به ویژه در جهانی شدن سریع صنعت غذا. با سیستم‌های مدیریت ایمنی مواد غذایی مناسب، مسیرهای دسترسی به کانال توزیع گسترده‌تر برای کسب‌وکار مواد غذایی شما باز می‌شود.
تفاوت-بین-ISO-22000-و-FSSC-22000-چیست؟

ایمنی مواد غذایی چگونه به نجات جان انسان ها کمک می کند؟

ایمنی مواد غذایی نقش مهمی در کل زنجیره غذایی بیش از آنچه ما فکر می کنیم ایفا می کند. کسب و کارهای مواد غذایی ملزم به پیاده سازی سیستم های مدیریت ایمنی مواد غذایی برای محافظت از سلامت مصرف کنندگان در برابر هر گونه بیماری ناشی از غذا هستند. فراتر از این مفهوم، ایمنی مواد غذایی به نیازهای مهم جامعه مانند امنیت غذایی نیز کمک می کند.

هنگامی که شیوه های ایمنی مواد غذایی به درستی اجرا شوند، می توانند به شناسایی و کنترل خطرات ایمنی مواد غذایی کمک کنند و به رونق اقتصادی، امنیت غذایی و توسعه مستمر و پایدار کمک کنند. با تهیه غذای سالم برای مصرف می توان از عرضه مداوم غذا برای همه اطمینان حاصل کرد. مزایای فراوان ایمنی غذا در جنبه های مختلف زندگی ثابت می کند که چرا ایمنی غذا برای همه مهم است.

مفهوم ایمنی غذا از مزرعه به چنگال (یا مزرعه به میز) در صنایع غذایی به خوبی شناخته شده است. این مفهوم به ما می گوید که ایمنی مواد غذایی باید از همان ابتدا رعایت شود، زمانی که مواد غذایی خام تازه تولید می شوند تا زمانی که محصول نهایی به دست مصرف کننده برسد. شیوه های استاندارد ایمنی مواد غذایی برای رشد محصولات در قوانینی مانند قانون مدیریت ایمنی مواد غذایی در ایالات متحده ایجاد شده است. مفهوم مزرعه به چنگال بر این نکته تاکید می‌کند که چگونه خطرات ایمنی مواد غذایی می‌توانند در هر نقطه از زنجیره تامین مواد غذایی رخ دهند.

هدف نهایی ایمنی مواد غذایی ایجاد یک منبع غذایی پایدار و ایمن برای همه است. این هدف تاکید بر تجربه لذت بخش از غذا در عین اطمینان از بی خطر بودن غذایی است. وقتی همه طرف های شرکت کننده در کل زنجیره غذایی، تولیدکنندگان، تامین کنندگان، دولت و مصرف کنندگان نقش خود را در ایمنی مواد غذایی ایفا کنند، می توان به این هدف دست یافت.

مسئولیت سازمان ها در قبال ایمنی مواد غذایی:

هر یک از اعضای زنجیره تامین مواد غذایی نقشی در مفهوم ایمنی مواد غذایی دارند. همه نقش ها در این فرآیند حیاتی و ارزشمند هستند. چه صاحب کسب و کار مواد غذایی، چه پرسنل دولتی یا مشتری باشید، نقش شما قابل جایگزینی نیست. ایمنی مواد غذایی مسئولیت همه است.

در اینجا چند ایده در مورد نقش بازیگران اصلی صنعت غذا در مدیریت ایمنی مواد غذایی وجود دارد:

  1. نهادهای نظارتی دولتی استانداردها و قوانینی را برای ایمنی مواد غذایی ایجاد می کنند. نهادهای نظارتی مواد غذایی مسئول ایجاد استانداردهای ایمنی مواد غذایی در حمل و نقل غذا، مواد غذایی و بهداشت شخصی و توزیع هستند. برخی از آژانس های نظارتی معروف عبارتند از: سازمان غذا و دارو ایران و وزارت کشاورزی ایران.  این آژانس‌ها، همراه با ریاست دولت، قوانین و مقررات غذایی را ایجاد می‌کنند که هدف آن جلوگیری از مسائل ایمنی مواد غذایی مانند بیماری‌های ناشی از غذا یا عفونت است.
  • آنها همچنین مسئول نظارت بر اجرای این قوانین برای اطمینان از رعایت ایمنی مواد غذایی خرده فروشان مواد غذایی و سایر مشاغل به نفع مصرف کنندگان هستند. نهادهای نظارتی دولتی ایمنی مواد غذایی نیز تحریم‌های مناسبی را برای کسب‌وکارهای مواد غذایی که از آنها پیروی نمی‌کنند تهیه می‌کنند تا هر استاندارد بین‌المللی را رعایت کنند. در این راستا، برخی از آژانس های مواد غذایی بازرسی ایمنی مواد غذایی و ممیزی انطباق خارجی شرکت های تولید کننده مواد غذایی را انجام می دهند. آنها به طور مشابه برنامه های صدور گواهینامه و خدمات حسابرسی را برای به روز رسانی مشاغل مواد غذایی با قوانین و مقررات جدید ارائه می دهند.
  • مشتریان باید در مورد ایمنی مواد غذایی آگاه باشند.
  • اگرچه به طور غیرمعمول بر آن تاکید شده است، اما مصرف کنندگان نیز نقش مهمی را برای حفظ ایمنی مواد غذایی ایفا می کنند. اولین مسئولیت یک مصرف کننده این است که از شرکت های تولید کننده مواد غذایی و فروشندگان مواد غذایی مواد غذایی ایمن را مطالبه کند. نظرات و خواسته های مصرف کننده بر وظیفه صاحبان مشاغل مواد غذایی برای رعایت استانداردهای بالای ایمنی مواد غذایی تأکید دارد. علاوه بر این، آموزش و آگاهی از اقدامات ایمنی مواد غذایی و بیماری های ناشی از غذا نیز بر عهده مصرف کننده است. هنگامی که محصولات سالم به خانه شما می رسد، مسئولیت ایمن نگه داشتن محصول برای مصرف تا حدی به عهده شما می شود.
اخذ گواهینامه GAP-min

ایمنی غذای رستوران

شاید یک نمونه مدل برای اقدامات ایمنی غذا، سیستم ایمنی غذا در رستوران باشد. رستوران‌ها در مقایسه با عملیات تولیدی بزرگ، با دریافت، ذخیره‌سازی، پردازش، سرو و توزیع محصولات غذایی مواد خام پیچیده‌تر سروکار دارند. با وجود این، سیستم غذایی یک رستوران یک طراحی ساده و در عین حال عالی برای سیستم های ایمنی غذا است.

در یک کسب و کار مواد غذایی مانند یک رستوران، ایمنی مواد غذایی توسط یک برنامه اجباری ایمنی مواد غذایی که مطابق با قوانین و مقررات مواد غذایی ایجاد شده است، کنترل می شود. این طرح توسط صاحب یا مدیر کسب و کار مواد غذایی اجرا می شود و توسط کل تیم از جمله سرپرست تضمین کیفیت، پرسنل خدمات، آشپز و حتی بازدیدکنندگان اعمال و اجرا می شود. هر یک از اعضای سیستم در کنترل ایمنی مواد غذایی سهیم هستند.

داشتن برنامه‌های ایمنی دقیق، تیم شما را قادر می‌سازد تا تشخیص دهد که کدام نقاط عملیات شما به احتمال زیاد خطرات رخ می‌دهد و چه اقدامات پیشگیرانه و کنترلی مناسب‌تر است. در طول دریافت، برنامه ایمنی مواد غذایی شما باید حاوی دستورالعمل های بازرسی کامل باشد تا هرگونه خطر آشکار قابل مشاهده را تشخیص دهد. به عنوان مثال می توان مواد خام را از طریق یک فلزیاب عبور داد.

در مرحله فرآوری، سرآشپزها و پرسنل شما باید از استانداردهای ایمنی مواد غذایی در تهیه و پخت غذا پیروی کنند. استانداردهایی مانند پخت مناسب غذا تا دمای داخلی صحیح با استفاده از دماسنج مواد غذایی برای بررسی، جداسازی مواد غذایی خام از مواد پخته شده و حفظ دمای تجویز شده در حین سرویس در سیستم ایمنی مواد غذایی گنجانده شده است.

به عنوان یک کارمند خدمات غذایی، مهمترین مسئولیت مدیر ایمنی غذا آموزش شما برای مدیریت صحیح خطرات ایمنی مواد غذایی و اعمال اقدامات اصلاحی در صورت نقض استانداردها است. همه این اجزاء بخشی از یک برنامه جامع ایمنی مواد غذایی هستند. برای کسب و کارهای نوپا و حتی آنهایی که برای مدت طولانی در صنایع غذایی فعالیت می کنند، داشتن یک برنامه مدیریت دقیق ایمنی مواد غذایی بهترین راه برای اطمینان از ایمنی مواد غذایی خواهد بود. تکمیل این اسناد و رویه های ایمنی مواد غذایی به سریع ترین روش ممکن هدف اصلی ما در FoodDocs است. خدمات ما می تواند به شما کمک کند تا در مدت 1 ساعت یک برنامه HACCP ایجاد کنید و سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی خود را تنها در 15 دقیقه راه اندازی کنید و بلافاصله آن را اجرا کنید.

سوالات متداول ایمنی مواد غذایی

استاندارد های مرتبط با ایمنی مواد غذایی چیست؟

  1. استاندارد ایزو 22000
  2. استاندارد HACCP
  3. استاندارد FSCC 22000
  4. استاندارد IFS FOOD

چرا ایمن نگه داشتن غذا مهم است؟

  • بیماری های منتقله از غذا در نتیجه روش های نادرست حمل غذا ایجاد می شوند. فعالیت هایی برای ایمن نگه داشتن مواد غذایی از مصرف کنندگان در برابر این مسائل مرتبط با مواد غذایی محافظت می کند.

چرا ایمنی غذا و بهداشت مواد غذایی مهم است؟

  • اقدامات مناسب ایمنی و بهداشت مواد غذایی از آلودگی محصولات غذایی به خطرات مرتبط جلوگیری می کند. آنها اطمینان حاصل می کنند که غذای تولید شده توسط یک تجارت مواد غذایی برای مصرف مصرف کنندگان ایمن است.

ایمنی مواد غذایی چیست و چرا اهمیت دارد؟

  • ایمنی مواد غذایی شامل اقدامات پیشگیرانه در هر نقطه از عملیات مرتبط با مواد غذایی مانند دریافت، ذخیره سازی، پردازش، جابجایی و توزیع است. اقدامات ایمنی مواد غذایی تضمین می کند که تمام مراحل عملیاتی هیچ گونه خطر ایمنی مواد غذایی را به همراه نخواهد داشت و یک شرکت غذای ایمن را به مصرف کنندگان تحویل می دهد.

ساده ترین راه برای جلوگیری از آلودگی متقابل چیست؟

  • برخی از بهترین اقداماتی که می تواند از آلودگی متقابل جلوگیری کند شامل شستن مکرر دست ها و جداسازی مناسب غذاهای پخته و نپخته برای جلوگیری از تماس مستقیم است. به عنوان مثال، مرغ خام، گوشت، میوه های شسته نشده و تخم مرغ را از نان و سایر غذاهای آماده جدا نگه دارید.

اساسی ترین اقدامات ایمنی مواد غذایی چیست؟

  • اقدامات کلیدی برای دستیابی به ایمنی مواد غذایی عبارتند از (1) حفظ نظافت و بهداشت شخصی، (2) پختن مناسب غذا تا دمای داخلی صحیح، (3) نگهداری مواد غذایی در دمای ایمن (در دمای یخچال یا نگهداری گرم)، (4) جدا نگه داشتن غذاهای خام و پخته شده، و (5) اطمینان از مواد خام تمیز.

اصول ایمنی مواد غذایی چیست؟

  • چهار اصل اصلی ایمنی مواد غذایی عبارتند از: تمیز کردن، خنک کردن، نگهداری و طبخ مناسب غذا برای کنترل خطرات ایمنی مواد غذایی.

خطر غذایی چیست؟

  • مواد غذایی یا خطرات بهداشتی به هر ماده ای گفته می شود که می تواند محصولات غذایی را در هر نقطه از عملیات فرآوری مواد غذایی آلوده کند و باعث بیماری های ناشی از غذا و سایر آسیب های مرتبط با مواد غذایی شود.
به این مقاله امتیاز دهید!
[Total: 1 Average: 5]
پیمایش به بالا
02146135223