منابع انسانی سازمان ها

چرا منابع انسانی در سازمان ها مهم است

چرا منابع انسانی در سازمان ها مهم است؟

چرا منابع انسانی در سازمان ها مهم است؟ استاندارد ایزو مربوط به منابع انسانی در سازمان ها چیست؟ منابع انسانی نقش کلیدی در توسعه، تقویت و تغییر فرهنگ یک سازمان ایفا می کند. پرداخت، مدیریت عملکرد، آموزش و توسعه، استخدام و راه اندازی و تقویت ارزش های کسب و کار همه عناصر ضروری فرهنگ کسب و کار هستند که تحت پوشش قرار می گیرند.

نیروی کار سازمان ها بزرگترین منبع مالی و فنی شما هستند. رفتار منصفانه با کارمندان و فراهم کردن زیر ساخت هایی جهت رشد به سازمان ها کمک می کند تا به ایده های خود برسند و به اهداف تجاری ترسیم شده نزدیک شوند. این موضوعی است که منابع انسانی در موقعیت مناسبی برای کمک به سازمان می توانند فراهم کنند.

منابع انسانی برای سازمان ها در حوزه های بی شماری از برنامه ریزی استراتژیک گرفته تا نوع فعالیت شرکت مهم است. متخصصان منابع انسانی در یک کسب و کار کوچک که دارای تخصص کامل هستند، تعدادی خدمات را به کارمندان ارائه می دهند. حوزه‌ هایی که منابع انسانی کنترل را در آن حفظ می‌کنند، می‌توانند تجربه کارمندان را در سراسر نیروی کار افزایش دهند و در عین حال عملیات تجاری را تقویت کنند.

استانداردها یکی از ویژگی ‌های تعیین‌ کننده حرفه ‌های معتبر و بخش حیاتی زندگی سازمانی هستند که پایه ‌ای با کیفیت تضمین شده برای عملکرد اخلاقی و مؤثر فراهم می‌ کنند. سازمان ‌ها چه تیم منابع انسانی اختصاصی داشته باشند یا نه، در برخی مواقع به راهنمایی در مورد عملکرد خوب مدیریت منابع انسانی در زمینه ‌هایی مانند برنامه‌ریزی نیروی کار، استخدام، یادگیری و توسعه، و گزارش سرمایه انسانی نیاز خواهند داشت.

استانداردهای بین المللی ISO و استاندارد های منطقه ای چنین راهنمایی هایی را ارائه می دهند. آنها توسط کارشناسان در سطح جهانی و با نظرات سهامداران کلیدی توسعه یافته اند. سازمان هایی که این استانداردها را اتخاذ می کنند می توانند انعطاف پذیری و پایداری خود را از طریق شیوه های مدیریت افراد مسئول بهبود بخشند.

منابع انسانی دقیقاً چیست؟

منابع انسانی (Human resources) اصطلاحی است که برای توصیف مدیریت و توسعه کارکنان در یک سازمان استفاده می شود. در نهایت، همه چیز در مورد افزایش عملکرد کارکنان است. به طور سنتی، منابع انسانی بر استخدام، اخراج و بررسی حقوق سالانه مدرسه قدیمی متمرکز بود. اما اخیراً منابع انسانی مجدداً اصلاح شده است و اکنون مسئولیت بسیار گسترده‌تری را پوشش می‌دهد.

وظایف اصلی منابع انسانی سازمان ها به شرح زیر می باشد.

  1. استخدام.
  2. مدیریت حقوق و دستمزد بر اساس توانایی کاری.
  3. مدیریت تعطیلات و مرخصی کارکنان.
  4. آموزش و توسعه.
  5. رعایت قوانین اداره کار برای استخدام افراد.
  6. رعایت مسائل ایمنی و بهداشت هنگام استخدام افراد.

بیش از این، منابع انسانی نقش مهمی در توسعه فرهنگ کسب و کار مثبت و بهبود تعامل و بهره وری کارکنان ایفا می کند. عملکرد منابع انسانی همچنین رهبری سلامت کارکنان و توسعه شخصی را بر عهده می گیرد.

اخذ-گواهینامه-ایزو-مربوط-به-منبع-انسانی

چرا منابع انسانی مهم است؟

نادیده گرفتن منابع انسانی در یک سازمان اغلب توسط شرکت های صورت می پذیرد. بسیاری از کارآفرینان کسب و کار خود را به سرعت آغاز می کنند، اما با شروع کسب وکار به دلیل نداشتن تیم منابع انسانی با مشکلاتی همانند جذب نیروی کارآمد مواجه هستند.

مدیریت کارکنان به زمان نیاز دارد و به مهارت های خاصی نیاز دارد. منابع انسانی حوزه ای از تخصص است که بسیاری از صاحبان کسب و کار فاقد آن هستند. صرف نظر از مهارت ها، ارزش منابع انسانی در کسب و کار همیشه بلافاصله آشکار نمی شود. تنها با چند کارمند، رهبران کسب‌ وکار احساس می‌کنند که در مورد افرادی که استخدام می‌کنند و مدیریت می‌کنند، با مشکلات بسیاری درگیر می شوند.

اما همانطور که یک کسب و کار رشد می کند، رهبران اغلب متوجه می شوند که زمانی برای رسیدگی به مدیریت روزمره و استخدام افراد وجود ندارد و تمرکز بر روی افراد به راحتی از بین می رود. این یک اشتباه پرهزینه است و می تواند بر رضایت کارکنان، فرهنگ و موفقیت بلندمدت تأثیر بگذارد.

عواقب جذب نیروی انسانی ضعیف را در نظر بگیرید. وقتی کارمندان احساس حمایت نمی کنند، فرصت هایی به آنها داده نمی شود، ساعات طولانی کار می کنند و غیره، انگیزه آنها برای انجام کار تحت تاثیر قرار می گیرد. نام برند شما برای جذب نیروی انسانی بسیار مهم است. منابع انسانی شرکت ها وظیفه دارند نیروی مستعد کاری برای شرکت شما جذب کنند. جذب نیروی انسانی کارآمد در شهرت کسب و کار شما مهم است و بر روی مشتریات تاثیر گذار است.

استاندارد ایزو مربوط به شیوه های منابع انسانی چیست؟

کمیته فنی ISO/TC 260 سازمان بین المللی استاندارد (ISO) چهار استاندارد اول خود را در مدیریت منابع انسانی منتشر کرده است. بر اساس استاندارد سازمان ایزو، “سری جدید استانداردهای ISO با هدف کمک به بهبود فرآیند استخدام، بلکه بهبود کسب و کار از طریق فرآیندهای منابع انسانی بهتر است.”

استانداردهای تدوین شده سازمان ایزو برای مدیریت منابع انسانی به شرح زیر است.

  1. ISO 30408:2016، مدیریت منابع انسانی، رهنمودهای حاکمیت انسانی. این استاندارد رهنمودهایی را برای ایجاد یک سیستم حکمرانی انسانی مؤثر ارائه می‌کند که می‌تواند به طور مؤثر به نیازهای سازمانی و عملیاتی پاسخ دهد. اخذ گواهینامه ایزو 30408 باعث می شود همکاری بیشتر بین همه ذینفعان را تقویت کند، ریسک ‌ها را در منابع انسانی پیش ‌بینی و مدیریت کند و فرهنگ شرکتی را که با ارزش‌ های آن همسو باشد توسعه دهد.
  2. ISO 30405:2016، مدیریت منابع انسانی، دستورالعمل های استخدام. این استاندارد راهنمایی هایی را در مورد فرآیندها و رویه های استخدام موثر ارائه می دهد و برای استفاده توسط هرکسی که درگیر استخدام است طراحی شده است.
  3. ISO 30409، مدیریت منابع انسانی، برنامه ریزی نیروی کار. این استاندارد به سازمان ها کمک می کند تا به طور مؤثرتری به نیازهای فعلی و پیش بینی شده خود برای کارکنان پاسخ دهند.
  4. ISO 30400، مدیریت منابع انسانی، اصطلاحات. این استاندارد درک مشترکی از اصطلاحات اساسی مورد استفاده در استانداردهای مدیریت منابع انسانی ارائه می دهد.

هر یک از استانداردهای اعلام شده مراحلی را برای محک زدن رویه‌ های سازمان در هر حوزه حیاتی و دستورالعمل ‌های روشن برای بهترین شیوه ‌ها ارائه می‌کند. سازمان ایزو از طریق استاتداردهای ایزو اعلام شده یک راه عالی و نسبتا آسان را برای یک سازمان برای انجام تجزیه و تحلیل شکاف داخلی و ایجاد شیوه های بهتر ارائه می دهند.

طبق گزارش تیم فنی ISO، “مطالعات نشان می دهد که یک بخش منابع انسانی با عملکرد بالا، با مدیریت و استخدام افراد موثر، با عملکرد اقتصادی بیشتر سازمان مرتبط است و نقش کلیدی در القای ارزش های شرکت در سراسر نیروی کار ایفا می کند. مجموعه جدید استانداردهای بین المللی ایزو برای منابع انسانی با هدف کمک به بخش های منابع انسانی در بهبود عملکرد خود و در نهایت بهبود عملکرد سازمانی که در آن کار می کنند، است.

تشخیص گواهینامه ایزو جعلی

دریافت گواهینامه ایزو مربوط به ایزو منابع انسانی:

استانداردهای ایزو اعلام شده در بالا دستورالعمل هایی را مشخص می کند که شرکت ها می توانند با استفاده از این اطلاعات اقدام به تکمیل تیم منابع انسانی در سازمان نمایند و نیروی کارآمد جذب کنند. برخی از متقاضیان جهت ارائه گواهینامه به ذینفعان درخواست اخذ گواهینامه ایزو برای مدیریت منابع انسانی دارند.

شما می توانید از نهادهایی که در ایران گواهینامه ایزو صادر می کنند اقدام به خرید گواهینامه ایزو نمایید. جهت اطلاع از مرجع صدور گواهینامه ایزو و اعتبار مرجع صدور پیشنهاد می شود مقالات زیر را مطالعه کنید.

به این مقاله امتیاز دهید!
[Total: 0 Average: 0]
پیمایش به بالا
02146135223