تولید ناب چیست؟ – 5 اصل مهم پیاده سازی سیستم تولید ناب

تولید ناب روشی است که بر به حداقل رساندن ضایعات در سیستم های تولیدی تمرکز می کند و در عین حال بهره وری را به حداکثر می رساند. ضایعات به عنوان هر چیزی تلقی می شود که مشتریان باور ندارند ارزش افزوده ای دارد و حاضر به پرداخت آن نیستند. برخی از مزایای تولید ناب می تواند شامل کاهش زمان تولید، کاهش هزینه های عملیاتی و بهبود کیفیت محصول باشد.

تولید ناب چیست؟ و چرا برای تولیدکنندگان مهم است

تولید ناب که به نام سیستم تولید ناب یا ناب نیز شناخته می شود، عملی است که سازمان ها در زمینه های متعدد می توانند آن را فعال کنند. برخی از شرکت های معروفی که از ناب استفاده می کنند عبارتند از تویوتا، اینتل، جان دیر و نایک. این رویکرد مبتنی بر سیستم تولید تویوتا است و هنوز توسط آن شرکت و همچنین تعداد بیشماری دیگر از آن استفاده می‌شود. شرکت هایی که از برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) استفاده می کنند نیز می توانند از استفاده از سیستم تولید ناب بهره مند شوند.

تولید ناب بر چند اصل خاص مانند کایزن یا بهبود مستمر استوار است.

این پنج اصل دستور العملی برای بهبود کارایی محل کار در نظر گرفته می شوند و شامل:

  1. تعریف ارزش، 2
  2. ترسیم جریان ارزش،
  3. ایجاد جریان،
  4. استفاده از یک سیستم کششی، و
  5. پیگیری کمال. بخش های بعدی یک نمای کلی از هر اصل ارائه می دهد.

تولید ناب از طریق انتشار ماشینی که جهان را تغییر داد در سال 1990 به دنیای غرب معرفی شد که بر اساس مطالعه MIT در مورد آینده خودرو به تفصیل سیستم تولید ناب تویوتا بود. از آن زمان، اصول ناب عمیقاً بر مفاهیم تولید در سراسر جهان و همچنین صنایع خارج از تولید، از جمله مراقبت های بهداشتی، توسعه نرم افزار و صنایع خدماتی تأثیر گذاشته است.

کانبان چیست؟ - در 5 دقیقه توضیح داده شده است

5 اصل تولید ناب چیست؟

کتابی که به طور گسترده به آن ارجاع داده شده است، تفکر ناب: دور کردن زباله و ایجاد ثروت در شرکت شما، که در سال 1996 منتشر شد، پنج اصل ناب را بیان می کند که بسیاری از افراد در این زمینه به آنها به عنوان اصول اصلی اشاره می کنند. آنها ارزش، جریان ارزش، جریان، کشش و کمال هستند. اینها اکنون به عنوان پایه ای برای اجرای ناب استفاده می شوند.

1. ارزش را از دیدگاه مشتری شناسایی کنید.

ارزش توسط تولید کننده ایجاد می شود، اما توسط مشتری تعریف می شود. شرکت ها باید ارزشی را که مشتری برای محصولات و خدمات خود قائل است را درک کنند، که به نوبه خود می تواند به آنها کمک کند تا تعیین کنند مشتری مایل به پرداخت چقدر پول است.

شرکت باید تلاش کند تا ضایعات و هزینه ها را از فرآیندهای تجاری خود حذف کند تا به قیمت بهینه مشتری دست یابد – با بالاترین سود برای شرکت.

2. نقشه جریان ارزش.

این اصل شامل ثبت و تجزیه و تحلیل جریان اطلاعات یا مواد مورد نیاز برای تولید یک محصول یا خدمات خاص با هدف شناسایی ضایعات و روش های بهبود است. نقشه‌برداری جریان ارزش کل چرخه عمر محصول، از مواد خام تا دفع را در بر می‌گیرد.

شرکت ها باید هر مرحله از چرخه را برای ضایعات بررسی کنند. هر چیزی که ارزش اضافه نمی کند باید حذف شود. تفکر ناب، همسویی زنجیره تامین را به عنوان بخشی از این تلاش توصیه می کند.

3. جریان ایجاد کنید.

موانع عملکردی را از بین ببرید و راه هایی را برای بهبود زمان هدایت شناسایی کنید. این به اطمینان از روان بودن فرآیندها از زمان دریافت سفارش تا تحویل کمک می کند. جریان برای حذف زباله حیاتی است. تولید ناب متکی بر جلوگیری از وقفه در فرآیند تولید و ایجاد مجموعه ای هماهنگ و یکپارچه از فرآیندها است که در آن فعالیت ها در یک جریان ثابت حرکت می کنند.

4. یک سیستم کششی ایجاد کنید.

این بدان معناست که شما فقط زمانی کار جدید را شروع می کنید که تقاضا برای آن وجود داشته باشد. در تولید ناب به جای سیستم فشار، از سیستم کششی استفاده می شود. این بدان معناست که شما فقط زمانی کار جدید را شروع می کنید که تقاضا برای آن وجود داشته باشد. در تولید ناب به جای سیستم فشار، از سیستم کششی استفاده می شود.سیستم های فشاری در سیستم های برنامه ریزی منابع تولید (MRP) استفاده می شوند.

با یک سیستم فشار، نیازهای موجودی از قبل تعیین می شود و محصول برای برآورده کردن آن پیش بینی تولید می شود. با این حال، پیش‌بینی‌ها معمولاً نادرست هستند، که می‌تواند منجر به نوسان بین موجودی بیش از حد و ناکافی، و همچنین برنامه‌ریزی‌های متعاقب اختلال و خدمات ضعیف به مشتریان شود.

برخلاف MRP، تولید ناب مبتنی بر یک سیستم کششی است که در آن تا زمانی که تقاضا وجود نداشته باشد چیزی خریداری یا ساخته نمی شود. کشش متکی بر انعطاف و ارتباطات است.

5. کمال را با بهبود مستمر فرآیند یا کایزن دنبال کنید.

تولید ناب بر مفهوم تلاش مستمر برای کمال استوار است، که مستلزم هدف قرار دادن علل اصلی مشکلات کیفیت و حذف و حذف ضایعات در سراسر جریان ارزش است.

چگونه استانداردها یک تحول تکنولوژیکی پاسخگوی جنسیتی را شکل می دهند

حذف ضایعات در تولید ناب چیست؟

سیستم تولید تویوتا هفت ضایعات یا فرآیندها و منابعی را ارائه کرد که برای مشتری ارزش افزوده ای ندارند. این هفت زباله عبارتند از:

  1. حمل و نقل غیر ضروری؛
  2. موجودی اضافی؛
  3. حرکت غیر ضروری افراد، تجهیزات یا ماشین آلات؛
  4. انتظار، خواه مردم منتظر باشند یا تجهیزات بیکار؛
  5. تولید بیش از حد یک محصول؛
  6. پردازش بیش از حد یا صرف زمان بیشتر برای یک محصول نسبت به نیاز مشتری، مانند طرح هایی که برای ویژگی های غیر ضروری به ماشین آلات پیشرفته نیاز دارند. و
  7. عیوب، که نیاز به تلاش و هزینه برای اصلاح دارند.

در مورد کانبان و اینکه چگونه می تواند به پیاده سازی الزامات تولید ناب کمک کند، بیشتر بخوانید.

ابزار استفاده از تولید ناب چیست؟

تولید ناب مستلزم پیگیری بی وقفه برای کاهش هر چیزی است که ارزشی به محصول نمی افزاید، یعنی ضایعات. این امر باعث می شود که بهبود مستمر، که در قلب تولید ناب قرار دارد، ضروری باشد.

سایر مفاهیم و فرآیندهای مهمی که بر آنها تکیه دارد عبارتند از:

  • هیجونکا: تسطیح یا صاف کردن تولید که به دنبال ایجاد جریان مداوم تولید، آزاد کردن کار به کارخانه با سرعت لازم و اجتناب از وقفه است.
  • 5 S: مجموعه ای از شیوه ها برای سازماندهی فضاهای کاری برای ایجاد مناطق کارآمد، موثر و ایمن برای کارگران و جلوگیری از اتلاف وقت و تلاش. 5S بر سازماندهی و پاکیزگی تاکید دارد.
  • کانبان: سیگنالی است که برای ساده کردن فرآیندها و ایجاد تحویل به موقع استفاده می شود. سیگنال ها می توانند فیزیکی باشند، مانند برچسب یا سطل خالی، یا به صورت الکترونیکی از طریق یک سیستم ارسال شوند.
  • جیدوکا: روشی که طرح کلی برای تشخیص یک ناهنجاری، توقف کار تا زمانی که بتوان آن را اصلاح کرد، حل مشکل و سپس بررسی علت اصلی تعریف می‌کند.
  • آندون: کمک بصری، مانند چراغ چشمک زن، که کارگران را از یک مشکل آگاه می کند.
  • Poka-yoke: مکانیزمی که از خطای انسانی محافظت می کند، مانند چراغ نشانگر که در صورت از دست دادن یک مرحله ضروری روشن می شود، علامتی که زمانی که پیچ به تعداد دفعات صحیح سفت شده است یا سیستمی که مرحله بعدی را تا تکمیل تمام مراحل قبلی مسدود می کند، داده می شود.
  • زمان چرخه: چه مدت طول می کشد تا یک قطعه تولید شود یا یک فرآیند تکمیل شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد تولید ناب می توانید مقالات مربوط به شش سیگما و تولید ناب (1) را مطالعه کنید. اجرای سیستم تولید ناب در شرکت های تولیدی باعث بهره وری بیشتر و سود بیشتر برای تولید کنندگان می شود. واحدهای تولیدی می توانند جهت پیاده سازی الزامات سیستم تولید ناب با ما در ارتباط باشند.

پیاده سازی الزامات سیستم مدیریت کیفیت و اخذ گواهینامه ایزو 9001 برای واحدهای تولیدی می تواند به پیشرفت اجرای الزامات سیستم تولید ناب کمک کند.

سوالات متداول

تولید ناب چیست؟ – سیستم تولید ناب

تولید ناب روشی است که بر به حداقل رساندن ضایعات در سیستم های تولیدی تمرکز می کند و در عین حال بهره وری را به حداکثر می رساند. ضایعات به عنوان هر چیزی تلقی می شود که مشتریان باور ندارند ارزش افزوده ای دارد و حاضر به پرداخت آن نیستند. برخی از مزایای تولید ناب می تواند شامل کاهش زمان تولید، کاهش هزینه های عملیاتی و بهبود کیفیت محصول باشد.

5 اصل مهم اجرای سیستم تولید ناب چیست؟

1.     تعریف ارزش،
2.     ترسیم جریان ارزش،
3.     ایجاد جریان،
4.     استفاده از یک سیستم کششی، و
5.     پیگیری کمال. بخش های بعدی یک نمای کلی از هر اصل ارائه می دهد.

به این مقاله امتیاز دهید!
[Total: 0 Average: 0]

2 دیدگاه دربارهٔ «تولید ناب چیست؟»

  1. بازتاب: کانبان چیست؟ - در 5 دقیقه توضیح داده شده است

  2. بازتاب: سیستم مدیریت ناب چیست؟ - 5 اصل مدیریت ناب چیست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
02146135223