حسابرسی داخلی چیست؟, چرا شرکت ها باید انجام دهند؟

بسیاری از کسب و کارها اهمیت انجام حسابرسی داخلی برای دریافت گواهینامه ISO خود را درک نمی کنند. هدف حسابرسی داخلی ارزیابی شایستگی سیستم مدیریت کیفیت سازمان شما و عملکرد کلی است. گزارش های حسابرسی سطح انطباق سیستم مدیریت پیاده سازی شده شما را بررسی می کند و نشان می دهد که آیا نیاز به بهبود بیشتر دارد یا خیر.

حسابرسی داخلی چیست؟, شرح در تصویر

به گفته بسیاری از کارشناسان تضمین کیفیت، یک حسابرسی داخلی برای اطمینان از انطباق مقرراتی سیستم مدیریت و ارزیابی فرآیندهای سازمان برای شناسایی و مدیریت ریسک ها مورد نیاز است.

ممیزی داخلی ابزار سازنده ای است که می توانید از آن برای دستیابی به انطباق بین المللی با مقررات ISO و در عین حال انجام کارآمد استفاده کنید. کارشناسان می گویند این فرصتی برای کسب و کار است تا جنبه های زیر را منعکس و تأیید کند:

  • آیا آنها با ISO و سایر اهداف انطباق مقرراتی خود به آرامی پیشرفت می کنند؟
  • آیا ریسکی در تجارت وجود دارد؟ آیا آنها شیوه ها یا سیاست های مؤثری را برای مقابله با آنها اتخاذ کردند؟
  • آیا آنها به طور مستمر برای بهبود سیستم مدیریت خود و از بین بردن تمام ناکارآمدی ها تلاش می کنند؟

حسابرسی به یک کسب و کار کمک می کند تا افکار خود را در مورد شایستگی خود روشن کند و به درستی به این سؤالات پاسخ دهد. این به آنها کمک می کند تا بالاترین استاندارد مدیریت کیفیت ISO، گواهینامه ایزو 9001 را دریافت کنند. نه تنها برای تضمین کیفیت، ممیزی داخلی نیز به همان اندازه مورد نیاز است که شما به دنبال دریافت گواهینامه های ISO دیگر مانند ISO 14001، ISO 27001، ISO 20000 یا ایزو 13485 هستید.

گواهینامه آموزش ISO 29990

در حسابرسی داخلی شامل چه فرآیندهایی می شود؟

ممیزی داخلی معمول به کسب و کار شما کمک می کند تا گواهینامه ISO را حفظ کند و به عنوان بازیگران رقابتی در صنعت ظاهر شود. فرآیند حسابرسی این مراحل را دنبال می کند:

  • نظارت و ارزیابی ریسک ‌های بالقوه، سیاست ‌ها، سیستم ‌های مدیریتی و کنترل ‌های سازمان شما.
  • بررسی سیستم مدیریت سازمان شما برای انطباق با استاندارد ISO، قوانین فدرال و مقررات صنعتی.
  • ارائه گزارش ها و توصیه ها به تیم مدیریت یا هیئت مدیره سازمان برای اقدام در مورد مسائل مربوط به رعایت.

به دنبال این فرآیندها، یک کسب و کار می تواند بینش های ارزشمندی را در مورد سیستم مدیریتی و عملکرد تجاری خود جمع آوری کند. کسب و کار در نهایت می تواند اقدام کند و به بخش های مربوطه دستور دهد تا برای بهبود انطباق، کارآمدتر کار کنند. فرآیندهای حسابرسی می تواند توسط کارشناسان داخلی یا با برون سپاری تیمی از حسابرسان حرفه ای انجام شود.

تیم فنی شرکت ISOGET می تواند حسابرسی داخلی را برای شما مدیریت و برنامه ریزی کنید. با کمک تیم حسابرسی ما شما به طور حتم موفق به دریافت گواهینامه ایزو می شوید.

حسابرسی داخلی چگونه اتفاق می افتد؟

فرآیند حسابرسی داخلی شامل چندین مرحله است که توسط حسابرسان حرفه ای انجام می شود. اتکا به یک آژانس خارجی شخص ثالث برای انجام حسابرسی به دلیل مهارت های ارزیابی برتر آنها بسیار مؤثر است. آنها به طور عینی سیستم مدیریت شما را ارزیابی خواهند کرد تا از مطابقت آن با استاندارد ISO اطمینان حاصل کنند.

مرجع صدور گواهینامه ایزو 9001 کیست؟, شرح در مقاله

مراحل حسابرسی داخلی چگونه است؟

مراحل متوالی فرآیند حسابرسی عبارتند از:

مرحله ی 1

حسابرسان با اعضای سازمان که مسئول عملیات سیستم مدیریت هستند مشورت خواهند کرد. آنها اطلاعات ضروری را در مورد نحوه مدیریت فرآیندهای سازمان در سیستم مدیریت جمع آوری می کنند.

مرحله 2

آنها ریسک ها را پیدا کرده و اندازه گیری می کنند و کنترل هایی را که سازمان برای مدیریت این ریسک ها اجرا می کند، ارزیابی می کنند.

مرحله 3

آنها انطباق سیستم مدیریت با استاندارد ISO انتخابی را بررسی می‌کنند و سیستم مدیریت مستند را بررسی می‌کنند تا مطمئن شوند که کاملاً مطابق با سیستم عامل است.

مرحله 4

آنها اطلاعات جمع ‌آوری ‌شده پس از ارزیابی را تأیید می‌کنند و در صورت وجود شکاف ‌های انطباق در سیستم مدیریت، توصیه‌ هایی برای بهبود انطباق ارائه می‌کنند.

مرحله 5

حسابرسان گزارشی از فرآیند حسابرسی با بینش های مهم ارائه می دهند و اقداماتی را برای تحقق مؤثر توصیه ها ارائه می کنند.

مرحله 6

حسابرسان سپس روند مناسب اقدام سازمان را پیگیری خواهند کرد. آنها برای اطمینان از رعایت شرایط انطباق توسط کسب و کار، پشتیبانی مداوم ارائه خواهند کرد.

حسابرسی داخلی چقدر زمان بر است؟

این فرآیند حسابرسی شش مرحله ای حدود 1 تا 2 هفته طول می کشد تا تکمیل شود، با این حال، سازمان های بزرگتر ممکن است بیشتر طول بکشد. زمان حسابرسی همچنین به پیچیدگی‌ های فرآیندها و بخش ‌هایی که توسط حسابرسان ارزیابی می‌شوند بستگی دارد. تیم مدیریت یا سرپرست سیستم مدیریت در سازمان شما باید با حسابرسان همکاری کند، نظرات روشنگرانه ارائه دهد و اطلاعات دقیق بدهد. این به تسریع فرآیند حسابرسی داخلی کمک می کند.

اخذ ایزو برای هتل ها و رستوران ها
اخذ ایزو برای هتل ها و رستوران ها

چرا باید حسابرسی داخلی انجام دهیم؟

مهم نیست که فرآیند ممیزی داخلی چقدر طولانی یا پیچیده باشد، انطباق با استاندارد ISO بدون آن امکان پذیر نیست. ممیزی داخلی نباید به عنوان مرحله ترسناک فرآیند صدور گواهینامه در نظر گرفته شود که در آن موارد عدم انطباق یا ناسازگاری شناسایی شده و صدور گواهینامه رد می شود.

در عوض، ممیزی داخلی به یک تجربه مثبت برای یک کسب و کار تبدیل خواهد شد، اگر آنها توسط متخصصان خبره هدایت شوند که به آنها در بهبود انطباق با گواهینامه ISO خاص کمک می کند. دامنه ممیزی ها برای کمک به شما در تعیین زمینه های بهبود در سیستم مدیریت، کمک به کسب و کار در شناسایی خطرات انطباق، و تکامل فرآیندهای مدیریتی و کنترل های خود در طول زمان است.

پرسش های متداول

در حسابرسی داخلی شامل چه فرآیندهایی می شود؟

–         نظارت و ارزیابی ریسک ‌های بالقوه، سیاست ‌ها، سیستم ‌های مدیریتی و کنترل ‌های سازمان شما.
–         بررسی سیستم مدیریت سازمان شما برای انطباق با استاندارد ISO، قوانین فدرال و مقررات صنعتی.
–         ارائه گزارش ها و توصیه ها به تیم مدیریت یا هیئت مدیره سازمان برای اقدام در مورد مسائل مربوط به رعایت.

چرا باید حسابرسی داخلی انجام دهیم؟

ممیزی داخلی به یک تجربه مثبت برای یک کسب و کار تبدیل خواهد شد، اگر آنها توسط متخصصان خبره هدایت شوند که به آنها در بهبود انطباق با گواهینامه ISO خاص کمک می کند. دامنه ممیزی ها برای کمک به شما در تعیین زمینه های بهبود در سیستم مدیریت، کمک به کسب و کار در شناسایی خطرات انطباق، و تکامل فرآیندهای مدیریتی و کنترل های خود در طول زمان است.

به این مقاله امتیاز دهید!
[Total: 2 Average: 3]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
02146135223