کانبان چیست؟ – در 5 دقیقه توضیح داده شده است

 کانبان “Kanban” یک روش مدیریت گردش کار است که به سازمان ها در مدیریت و بهبود سیستم های کاری کمک می کند. نحوه تجسم کار و بهبود کارایی با Kanban را بیاموزید.

کانبان چیست؟ - در 5 دقیقه توضیح داده شده است

کانبان یک روش محبوب مدیریت گردش کار ناب برای تعریف، مدیریت و بهبود خدماتی است که کار دانش را ارائه می دهد. این به شما کمک می کند تا کار را تجسم کنید، کارایی را به حداکثر برسانید و به طور مداوم پیشرفت کنید. کار بر روی تابلوهای Kanban نشان داده شده است و به شما امکان می دهد تحویل کار را در تیم های متعدد بهینه کنید و حتی پیچیده ترین پروژه ها را در یک محیط واحد مدیریت کنید.

تعریف کانبان و معرفی تاریخچه

تعریف کانبان

کلمه ژاپنی “کانبان” به معنای “تخته بصری” یا “نشانه” به معنای تعریف فرآیند از دهه 1950 استفاده شده است. این اولین بار توسط تویوتا به عنوان یک سیستم برنامه ریزی برای تولید به موقع توسعه و اعمال شد. از سوی دیگر، اصطلاح Kanban با حروف بزرگ شناخته شده و با پیدایش «روش کانبان» که اولین بار در سال 2007 تعریف شد، همراه است.

تاریخچه کانبان

در ابتدا، به عنوان یک سیستم برنامه ریزی برای تولید ناب، که از سیستم تولید تویوتا (TPS) سرچشمه می گیرد، بوجود آمد. در اواخر دهه 1940، تویوتا تولید «به موقع» را به تولید خود معرفی کرد. رویکرد نشان دهنده یک سیستم کششی است. این بدان معناست که تولید بر اساس تقاضای مشتری است تا رویه استاندارد فشار تولید کالا و سوق دادن آنها به بازار.

سیستم تولید منحصر به فرد آنها پایه و اساس تولید ناب یا به سادگی ناب شش سیگما را بنا نهاد. هدف اصلی آن به حداقل رساندن فعالیت های زباله بدون قربانی کردن بهره وری است. هدف اصلی ایجاد ارزش بیشتر برای مشتری بدون ایجاد هزینه بیشتر است.

اخذ گواهینامه ایزو

روش کانبان چیست؟

در آغاز قرن بیست و یکم، بازیگران کلیدی صنعت نرم افزار به سرعت متوجه شدند که کانبان چگونه می تواند شیوه ارائه محصولات و خدمات را به طور مثبت تغییر دهد. کانبان با تمرکز بیشتر بر کارایی و با بهره‌گیری از پیشرفت‌ها در فناوری محاسبات، قلمرو صنعت خودرو را ترک کرد و با موفقیت در سایر بخش‌های تجاری پیچیده مانند فناوری اطلاعات، توسعه نرم‌افزار، تحقیق و توسعه و غیره اعمال شد.

در واقع، آنچه ما اکنون به عنوان روش کانبان می شناسیم در آغاز سال 2007 پدیدار شد. این نتیجه سال ها آزمایش، تجربه و تلاش مشترک چهره های برجسته در جامعه ناب و چابک مانند دیوید اندرسون، دن وکانتی، دارن است.

دیویس، کوری لاداس، دومینیکا دیگراندیس، ریک گاربر و دیگران. می‌توانید با راه‌اندازی ساده‌ترین برد Kanban با سه ستون اصلی – «درخواست‌شده»، «در حال انجام» و «انجام شد»، ساختن سیستم Kanban خود را شروع کنید. هنگامی که به درستی ساخته، مدیریت و کار می کند، به عنوان یک مخزن اطلاعات در زمان واقعی عمل می کند، گلوگاه های درون سیستم و هر چیز دیگری که ممکن است عملکرد روان را مختل کند، برجسته می کند.

6 اصل اصلی کانبان چیست؟

روش Kanban بر مبنای شش مدیریت تغییر اساسی و ارائه خدمات است.

  1. با کاری که اکنون انجام می دهید شروع کنید: کانبان در مورد بهبود مستمر است، اما با درک فرآیندها و جریان های کاری فعلی شروع می شود.
  2. موافقت کنید که تغییرات تدریجی و تکاملی را دنبال کنید: Kanban به جای تلاش برای یک دگرگونی در مقیاس بزرگ به یکباره، از تغییرات کوچک و تدریجی حمایت می کند که در طول زمان بر روی یکدیگر ایجاد می شوند.
  3. اقدامات رهبری را در همه سطوح تشویق کنید: کانبان فقط برای مدیران یا رهبران تیم نیست، بلکه برای همه افراد درگیر در کار است. هرکسی می تواند رهبری را بر عهده بگیرد و بر اساس مشاهدات خود، بهبودهایی را پیشنهاد دهد.
  4. تمرکز بر نیازها و انتظارات مشتری: کانبان درک نیازها و انتظارات مشتریان شما را ارتقا می دهد تا کیفیت خدمات ارائه شده و ارزش ایجاد شده را افزایش دهد.
  5. مدیریت کار، نه کارگران: کانبان به نقش‌ها و مسئولیت‌های موجود اعضای تیم احترام می‌گذارد و توانایی‌های افراد را برای سازماندهی خود در اطراف کار توانمند می‌سازد.
  6. شبکه خدمات را به طور منظم مرور کنید: کانبان همکاری را تشویق می کند و اعضای تیم را تشویق می کند تا مشاهدات، ایده ها و بازخوردهای خود را برای بهبود کار از طریق بررسی منظم کل شبکه خدمات به اشتراک بگذارند.
تمرینات کانبان چیست؟

تمرینات کانبان چیست؟

برای اجرای موفقیت آمیز کانبان، این روش بر شش روش اساسی متکی است:

  1. تجسم گردش کار: ایجاد یک نمایش بصری از گردش کار به شناسایی تنگناها، تجسم جریان کار و شفاف‌تر کردن کار کمک می‌کند.
  2. محدود کردن کار در حال انجام: محدود کردن میزان کار در حال انجام به جلوگیری از چندوظیفه شدن و بهبود تمرکز بر تکمیل یک کار در یک زمان کمک می کند، در نتیجه کارایی را بهبود می بخشد و زمان انجام کار را کاهش می دهد.
  3. مدیریت جریان: هدف کانبان کمک به بهینه سازی جریان است که می تواند با نظارت بر معیارهای جریان، شناسایی و رسیدگی به تنگناها و بهبود مستمر گردش کار به دست آید.
  4. مشخص کردن خط‌مشی‌های فرآیند: تعریف و ابلاغ خط‌مشی‌های فرآیند به وضوح کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که همه می‌دانند کار باید چگونه انجام شود، که سوءتفاهم‌ها را کاهش می‌دهد و ثبات را ارتقا می‌دهد.
  5. اجرای حلقه های بازخورد: Kanban بر اهمیت دریافت بازخورد از مشتریان، ذینفعان و اعضای تیم به عنوان راهی برای شناسایی زمینه های بهبود تاکید می کند.
  6. بهبود مشارکتی: کانبان یک فرآیند بهبود مستمر (1) است که همکاری و آزمایش را برای شناسایی و حل مشکلات، بهبود مستمر و تکامل فرآیندهای خود برای برآوردن بهتر نیازهای مشتریان تشویق می‌کند.

سوالات متداول

تعریف کانبان چیست؟

کلمه ژاپنی “کانبان” به معنای “تخته بصری” یا “نشانه” به معنای تعریف فرآیند از دهه 1950 استفاده شده است. این اولین بار توسط تویوتا به عنوان یک سیستم برنامه ریزی برای تولید به موقع توسعه و اعمال شد. از سوی دیگر، اصطلاح کانبان با حروف بزرگ شناخته شده و با پیدایش «روش کانبان» که اولین بار در سال 2007 تعریف شد، همراه است.

6 اصل اصلی Kanban چیست؟

1. با کاری که اکنون انجام می دهید شروع کنید
2. موافقت کنید که تغییرات تدریجی و تکاملی را دنبال کنید
3. اقدامات رهبری را در همه سطوح تشویق کنید
4. تمرکز بر نیازها و انتظارات مشتری
5. مدیریت کار، نه کارگران
6. شبکه خدمات را به طور منظم مرور کنید

به این مقاله امتیاز دهید!
[Total: 1 Average: 5]

1 دیدگاه دربارهٔ «کانبان چیست؟»

  1. بازتاب: تولید ناب چیست؟ - 5 اصل مهم سیستم تولید ناب برای کسب وکارها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
02146135223