مدیریت ریسک در پروژه های پیمانکاری چگونه است؟ (3 روش مهم)

مدیریت ریسک پیمانکار فرآیند شناسایی، ارزیابی و کنترل ریسک های مرتبط با پیمانکاران یک سازمان است. برای مدیریت کار پیمانکاران عمومی و پیمانکاران فرعی استفاده می شود.

مدیریت ریسک در پروژه های پیمانکاری چگونه است؟ (3 روش مهم)

پیمانکاران عمومی مسئولیت زیادی دارند. آنها بر کارگرانی نظارت می کنند که وظایف سختی مانند بلند کردن اجسام سنگین و استفاده از ابزار و تجهیزات خطرناک را انجام می دهند. همچنین خطر سقوط از ارتفاع و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و آلاینده ها وجود دارد.

مدیریت صحیح ریسک ساخت و ساز می تواند به پیشگیری و محافظت از افراد در برابر این خطرات در محل کار کمک کند. نه تنها این، بلکه بهتر است در صورت بروز حادثه یا موقعیت خطرناک به آنها کمک کنید.

بیایید استراتژی‌ها، ابزارها و بینش‌هایی را که به شما امکان می‌دهد از پروژه‌ها، تیم و آینده‌تان محافظت کنید، کشف کنیم. چه یک پیمانکار کارکشته باشید و چه هنوز مهارت های این حرفه را یاد می گیرید، این مقاله شما را با دانشی که برای ایجاد پایه و اساس مدیریت ریسک ساخت و ساز نیاز دارید، مسلح می کند.

مدیریت ریسک پیمانکار چیست؟

مدیریت ریسک پیمانکار فرآیند شناسایی، ارزیابی و کنترل ریسک های مرتبط با پیمانکاران یک سازمان است. برای مدیریت کار پیمانکاران عمومی و پیمانکاران فرعی استفاده می شود.

ریسک بخشی از هر پروژه پیمانکاری است، اما مدیریت این ریسک زمانی دشوارتر می شود که این ریسک توسط پیمانکاران مستقل و نه تحت اختیارات کامل سازمان به دوش کشیده شود.

مدیریت ریسک پیمانکار پارامترهای رابطه را تعریف می کند و توضیح می دهد که چه کسی مسئول چه چیزی در هنگام راه اندازی یک فرآیند مدیریت ریسک است. این شامل شناسایی و کاهش خطراتی است که ممکن است به موضوعات فعال در پروژه ساخت و ساز تبدیل شوند.

مدیریت ریسک در پروژه های پیمانکاری چیست؟

تخمین زده می شود 2500 تلفات ناشی از خطرات مربوط به پروژه های پیمانکاری در ایران طی سال 2023 رخ داده است. شناسایی زودهنگام خطرات بهترین راه برای ایمن نگه داشتن مردم است و همچنین اطمینان حاصل می شود که پروژه های پیمانکاری به تأخیر نمی افتند و هزینه بیشتری برای شما در بر خواهند داشت.

مدیریت ریسک در پروژه های پیمانکاری به معنای فعال بودن است. این شامل برنامه ریزی موثر و نظارت بر ریسک برای جلوگیری یا کاهش خطرات ایمنی است. با ایجاد یک برنامه مدیریت ریسک ساخت و ساز، پیمانکاران می توانند خطرات را در پروژه های خود شناسایی و کاهش دهند.

یک فرآیند مدیریت ریسک در پروژه های پیمانکاری باید قبل از شروع هر یک از کارها در یک پروژه ایجاد شود. کسانی که روی یک پروژه کار می کنند باید از خطراتی که ممکن است در کار با آنها مواجه شوند و نحوه اجتناب از آنها آگاه شوند.

رایج ترین خطرات در پروژه های پیمانکاری

رایج ترین خطرات در پروژه های پیمانکاری کدامند؟

ریسک ها چند بعدی هستند. برخی از آنها واضح تر هستند – مانند خطرات ایمنی در محل – و برخی دیگر مفهومی تر هستند. در حالی که برخی را می توان کنترل کرد، برخی دیگر کاملاً اجتناب ناپذیر هستند. تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که آگاه باشید و بر اساس آن برنامه ریزی کنید.

برخی از رایج ترین خطرات در پروژه های پیمانکاری عبارتند از:

  • آب و هوای نامساعد
  • مشکلات زنجیره تامین
  • بی ثباتی اقتصادی
  • طراحی یا مدیریت ضعیف پروژه
  • عدم ارائه HSEPLAN
  • مسائل مربوط به پیمانکاران فرعی
  • کمبود نیروی کار متخصص
  • خطرات ایمنی در محل
  • سرقت ابزار و تجهیزات

چگونه یک فرآیند مدیریت ریسک را در پروژه های پیمانکاری توسعه دهیم؟

هر پروژه پیمانکاری متفاوت است. با این حال، نزدیک شدن به هر یک از آنها با یک فرآیند از پیش تعریف شده، گام مهمی در مدیریت ریسک های ساخت و ساز است. مراحل زیر را برای توسعه استراتژی مدیریت ریسک در پروژه های پیمانکاری خود دنبال کنید.

1. شناسایی و ارزیابی ریسک های منحصر به فرد

ابتدا باید ریسک های خاص پروژه خود را شناسایی کنید. تحقیقات خود را انجام دهید و فهرستی از خطرات احتمالی را با استفاده از داده های ارزیابی ریسک پروژه های مشابه قبلی تهیه کنید. این می تواند خطرات ایمنی، عدم اطمینان مالی یا مسائل مربوط به انطباق با مقررات باشد.

با تیم خود و ذینفعان مرتبط درگیر در پروژه ملاقات کنید تا هر ریسک شناسایی شده را از نظر احتمال و تأثیر بالقوه آن ارزیابی کنید. اولویت بندی ریسک ها بر اساس اهمیت آنها برای پروژه.

2. یک طرح کاهش ریسک ایجاد کنید

در مرحله بعد، زمان طبقه‌بندی این ریسک‌های شناسایی‌شده به پنج دسته است: آن‌هایی که می‌توان آنها را حذف کرد، اجتناب کرد، منتقل کرد، کاهش داد یا پذیرفت. خطرات جدی که می توان آنها را حذف یا کاهش داد باید در بالای لیست اولویت های شما باشد.

استراتژی هایی برای کاهش یا به حداقل رساندن خطرات با اولویت بالا توسعه دهید. مثالها عبارتند از:

  • آموزش ایمنی را یک الزام برای همه کارگران قرار دهید
  • ارائه تجهیزات استاندارد به کارگران
  • پیش نویس سیاست هایی که دسترسی به سایت را دیکته می کند
  • به طور مرتب با ذینفعان مربوطه مشورت کنید

3. با سیاست ها از خود محافظت کنید

در حالی که برخی از خطرات تحت صلاحیت شما به عنوان یک پیمانکار قرار می گیرند، برخی دیگر می توانند با انتقال آنها به شخص ثالث به بهترین شکل مدیریت شوند. بیمه و اوراق قرضه دو نمونه از نحوه محافظت از خود و دیگران در سایت های پیمانکاری هستند.

به عنوان یک پیمانکار، می توانید برای محافظت از خود به دنبال خرید بیمه پیمانکاران، بیمه مسئولیت عمومی یا سایر انواع تخصصی بیمه مسئولیت باشید. این کار ریسک مالی را به جای کیف پول شما، به شرکت بیمه منتقل می کند.

همچنین می توانید برای پیمانکاران ضمانت نامه بگیرید. در حالی که این توافق سه جانبه به وضوح به نفع مالک پروژه و شرکت های ساختمانی است، اما با تضمین پرداخت حقوق خدمه و پیمانکاران فرعی، اعتبار شما را نیز افزایش می دهد.

مشاوران شرکت ISOGET می توانند مراحل پیاده سازی الزامات سیستم مدیریت ریسک در پروژه های پیمانکاری و همچنین طرح HSE را برای پیمانکاران اجرا و کوتاه نماییم تا متقاضیان بتوانند در کمترین زمان ممکن الزامات مدیریت ریسک کارگاهی را پیاده سازی و اقدام به اخذ گواهینامه های ایزو مورد نیاز نمایند. شما می توانید برای اخذ گواهینامه انطباق مربوط به مدیریت ریسک از طریق WhatsApp  با ما در تماس باشید و از مشاوره رایگان با متخصصین مرکز ISOGET بهرمند شوید.

سوالات متداول

مدیریت ریسک در پروژه های پیمانکاری چیست؟

مدیریت ریسک پیمانکار فرآیند شناسایی، ارزیابی و کنترل ریسک های مرتبط با پیمانکاران یک سازمان است. شناسایی زودهنگام خطرات بهترین راه برای ایمن نگه داشتن مردم است و همچنین اطمینان حاصل می شود که پروژه های پیمانکاری به تأخیر نمی افتند و هزینه بیشتری برای شما در بر خواهند داشت.

رایج ترین خطرات در پروژه های پیمانکاری کدامند؟

آب و هوای نامساعد
مشکلات زنجیره تامین
بی ثباتی اقتصادی
طراحی یا مدیریت ضعیف پروژه
عدم ارائه HSEPLAN
مسائل مربوط به پیمانکاران فرعی
کمبود نیروی کار متخصص
خطرات ایمنی در محل
سرقت ابزار و تجهیزات

به این مقاله امتیاز دهید!
[Total: 0 Average: 0]

2 دیدگاه دربارهٔ «مدیریت ریسک در پروژه های پیمانکاری چگونه است؟ (3 روش مهم)»

  1. بازتاب: تعریف دانش مدیریت پروژه (PMBOK) چیست؟ - 5 فرآیند مهم+تاریخچه

  2. بازتاب: ایزو 28000 چیست؟ سیستم مدیریت امنیت زنجیره تامین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
02146135223