ایزو 37001 چیست

ایزو 37001 چیست

ایزو 37001 چیست؟ ISO 37001 یک استاندارد سیستم مدیریتی است که توسط سازمان بین المللی استاندارد (ISO) در سال 2016 منتشر شد. همانطور که از عنوان آن پیداست، این استاندارد الزامات ایجاد، اجرا، بهره برداری، نگهداری و بهبود مستمر یک سیستم مدیریت ضد رشوه را تعیین می کند. (ABMS). همچنین در مورد اقدامات و رویکردهایی که سازمان ها می توانند برای پایبندی به الزامات این استاندارد اتخاذ کنند، راهنمایی می کند.

استاندارد سیستم مدیریت ایزو 37001 توسط کمیته ISO/PC 278، سیستم‌های مدیریت ضد رشوه توسعه داده شده است. اخیراً کمیته فنی ISO/TC 309 راهبری سازمان ها ایجاد شده است و نگهداری و توسعه آتی ISO 37001 توسط اعضای این کمیته انجام خواهد شد.

استاندارد ایزو 37001 یک سیستم مدیریت ضد رشوه در نظر دارد با ایجاد رویه‌ ها، سیاست‌ ها و کنترل‌ هایی که به پرورش فرهنگ صداقت، شفافیت و تبعیت کمک می‌کند، به سازمان‌ها در مبارزه با رشوه کمک کند.

ISO 37001 فقط در مورد رشوه خواری قابل اجرا است و هدف ABMS بهبود توانایی سازمان برای پیشگیری، شناسایی و پاسخ به رشوه و پیروی از قوانین و تعهدات ضد رشوه خواری است که سازمان به آن پایبند بوده است. علاوه بر این، ایزو 37001 به طور خاص به کلاهبرداری، کارتل ها، پولشویی، یا سایر فعالیت های مرتبط با اقدامات فاسد نمی پردازد.

سیستم مدیریت ضد رشوه می تواند یک سیستم مستقل باشد یا در یک سیستم مدیریتی که قبلاً اجرا شده است مانند سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 ادغام شود. مانند موارد مربوط به کیفیت، محیط زیست و ایمنی.

ایزو 37001:

رشوه اغلب به عنوان یک شر “ضروری” در نظر گرفته می شود که تجارت را تسهیل می کند، کار را تسریع می کند. این تصور نه تنها اشتباه است، بلکه بار سنگینی را بر دوش مردم، اقتصاد ها و کل جامعه می گذارد. از دست دادن تجارت و جریمه ناشی از رشوه خواری و کلاهبرداری و صدمه به شهرت می تواند به شدت برای شرکت ها مضر و باعث از دست رفتن میلیارد ها دلار درآمد شود.

این سوال مطرح می شود: آیا سازمان شما مایل به همکاری با شرکتی است که در یک رسوایی رشوه درگیر شده است؟

چنین سازمان هایی ممکن است با خشونت مواجه شوند. مجازات ها توسط نهاد های نظارتی و مطالعات نشان می دهد که روحیه کارکنان آسیب می بیند، زمانی که افراد در سازمانشان به رشوه خواری مجرم شناخته شوند.

بنابراین اتخاذ اقداماتی برای جلوگیری از اقدامات غیراخلاقی در نیروی کار ضروری است.

برای ایجاد اعتماد سازمان ایزو، سیستم‌ های مدیریت ضد رشوه (ISO 37001:2016)  الزامات همراه با راهنمایی برای استفاده، جهت کمک به سازمان در پیاده‌سازی تدوین و منتشر نمود.

پیاده سازی الزامات استاندارد ایزو 37001 بهترین روش شناخته شده جهانی برای پیشگیری، کشف و مقابله با رشوه در تمام سطوح یک سازمان است.

برای کمک به اجرای استاندارد ایزو 37001 و حاکمیت سازمان ها، کمیته فنی ISO/TC 309، کتابچه راهنمای کاربر را تهیه کرده است کهISO 37001:2016  با مشاوره در مورد رشوه و اقدامات مختلف آنها برای جلوگیری از آن استفاده می کند.

استاندارد ایزو 37001 (سیستم مدیریت ضد رشوه) راهنمایی کاملی شامل اطلاعات دقیق، مطالعات موردی و مثال هایی که استاندارد ها را شفاف می کند، بیان می کند. این کتابچه راهنما برای سازمان ها در هر نوع و اندازه ای مناسب است به ویژه برای شرکت های کوچک و متوسط مفید است.

خلاصه ایزو 37001:

ISO 37001:2016 الزامات را مشخص کرده و راهنمایی هایی را برای ایجاد، اجرا، نگهداری، بازنگری و بهبود سیستم مدیریت ضد رشوه ارائه می کند. این سیستم می تواند مستقل باشد یا می تواند در یک سیستم مدیریت کلی ادغام شود. ISO 37001:2016 در رابطه با فعالیت های سازمان به موارد زیر می پردازد:

  • رشوه در بخش های دولتی، خصوصی و غیرانتفاعی.
  • رشوه خواری توسط سازمان.
  • رشوه دادن توسط پرسنل سازمان که از طرف سازمان یا به نفع آن عمل می کنند.
  • رشوه دادن توسط شرکای تجاری سازمان که از طرف سازمان یا به نفع آن عمل می کنند.
  • رشوه دادن به سازمان.
  • رشوه دادن به پرسنل سازمان در رابطه با فعالیت های سازمان.
  • رشوه دادن به شرکای تجاری سازمان در رابطه با فعالیت های سازمان.
  • رشوه مستقیم و غیرمستقیم (مثلاً رشوه ای که از طریق یا توسط شخص ثالث ارائه یا پذیرفته شده است).

ISO 37001:201 فقط برای رشوه خواری قابل اجرا است. الزامات را تعیین می کند و راهنمایی برای یک سیستم مدیریتی ارائه می دهد که به سازمان کمک می کند تا از رشوه خواری جلوگیری کند، کشف کند و به آن پاسخ دهد و با قوانین ضد رشوه خواری و تعهدات داوطلبانه مربوط به فعالیت هایش مطابقت داشته باشد.

ISO 37001:2016 به طور خاص به کلاهبرداری، کارتل ها و سایر جرایم ضد تراست یا رقابت، پولشویی یا سایر فعالیت های مرتبط با اقدامات فساد انگیز نمی پردازد، اگرچه یک سازمان می تواند دامنه سیستم مدیریت را برای گنجاندن چنین فعالیت هایی گسترش دهد.

الزامات ISO 37001:2016 عمومی هستند و برای همه سازمان ها (یا بخش های یک سازمان)، صرف نظر از نوع، اندازه و ماهیت فعالیت، و در بخش های دولتی، خصوصی یا غیرانتفاعی قابل اجرا هستند.

iso-37001
مرجع صدور ایزو 37001:

شما نیاز دارید گواهینامه ایزو 37001 معتبر داشته باشید یا صرفاً نیاز دارید یک گواهینامه که قابلیت رجیستری در سایت را داشته باشد، داشته باشید. این دو خیلی با هم متفاوت است. حتی مرجع صادر کننده ایزو 37001 نیز متفاوت است و سطح اعتباری متفاوتی دارند.

برای دریافت گواهینامه ایزو معتبر شما باید از مراجعی اقدام به دریافت ایزو 37001 نمایید که توسط انجمن اعتبار دهنده IAF و سازمان اعتبار دهنده تایید شده باشند. پیشنهاد می شود مقاله اخذ گواهینامه ایزو معتبر و ارزان را مطالعه کنید.

مراجع زیادی هستند که گواهینامه ایزو 37001 صادر می کنند. اغلب این مراجع فاقد اعتبار بین المللی هستند. بنابراین گواهینامه صادر شده توسط این نهادها اصل یا معتبر نیست.

آیا گواهینامه ایزو 37001 تحت اعتبار ASCB معتبر است؟

شما باید بدانید سازمان های اعتبار دهنده در هر کشور توسط انجمن معتبر IAF معرفی شده اند. بنابراین برای اطلاع از نهاد معتبر اعتبار دهنده به سایت WWW.IAF.NU مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید: اعتبار ASCB، IAFCB.

به این مقاله امتیاز دهید!
[Total: 1 Average: 5]
پیمایش به بالا
02146135223