لیست استاندارد های ایزو

لیست استاندارد های ایزو

لیست استاندارد های ایزو، فهرست ISO مدیریت کیفیت

لیست استاندارد های ایزو یا فهرست ISO مدیریت کیفیت ممکن است جزو چالش های متقاضیان اخذ گواهینامه ایزو باشد. برخی از متقاضیان دقیقاً نمی دانند چه استاندارد ایزو یی برای حوزه فعالیت آنها ضرورت دارد. یا ممکن است اطلاعات دقیقی در مورد لیست استاندارد های ایزو تدوین شده توسط سازمان بین المللی “ISO” نداشته باشند.

شرکت ایران گواه سعی کرده طی یک مقاله لیست استاندارد های ایزو که مهمترین آنها ISO مدیریت کیفیت است را منتشر کند. کسب و کارهای مختلف می توانند برای حوزه فعالیت خود اقدام به اخذ گواهینامه ایزو نمایند. چنانچه نمی دانید برای کسب و کار خود نیاز به چه گواهینامه ایزو یی دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

سازمان استاندارد بین المللی ISO تا بحال حدود 22000 استاندارد تدوین و منتشر کرده است. برخی از این استاندارد مربوط به مدیریت کیفیت است، برخی از این استاندارد ها مربوط به کسب و کارها است و برخی دیگر دستورالعمل و راهنمای اجرا و پیاده سازی استاندارد است. ممکن است برخی از استاندارد های تدوین شده ایزو قابلیت صدور گواهینامه نداشته باشند و قابلیت اطلاع رسانی دارند.

اما ممکن است برای شما سوال به وجود آید استاندارد ایزو چگونه خوانده می شود. مثلاً ISO 9001:2015 یعنی چه؟

بعد از کلمه ISO عددی که درج می شود بیانگر متن استاندارد تدوین شده است. مثلاً 9001 مربوط به سیستم مدیریت کیفیت است. بعد از دو نقطه تاریخ میلادی آخرین ویرایش استاندارد ایزو که توسط سازمان بین المللی “ISO” منتشر شده بیان می شود. مثلاً 2015 که بعد از 9001 ثبت شده بیانگر این موضوع است که سال 2015 آخرین ویرایش استاندارد ایزو بوده است.

استاندارد ایزو در سطح بین المللی توسط کارشناسان به عنوان فرمولی که بهترین روش انجام کار را توصیف می کند در نظر گرفته شده است. شما سازنده محصولی هستند یا برای مدیریت یک فرآیند، ارائه خدمات یا تامین موارد برای اینکه اعلام کنید استاندارد شما یکپارچه شده نیاز به دریافت گواهینامه ایزو دارید. استاندارد ایزو طیف وسیعی از فعالیت های سازمانی و کسب و کارها را پوشش می دهد.

لیست استاندارد های ایزو تدوین شده یا فهرست ISO منتشر شده نیاز های سازمان ها و یا تخصص سازمانی را مدیریت می کنند. مثلاً استاندارد های مدیریت کیفیت برای کمک به کار موثر تر و کاهش شکست محصول به وجود آمده است. استاندارد ایزو مدیریت زیست محیطی برای کمک به کاهش اثرات زیست محیطی، کاهش ضایعات و پایداری بیشتر است. استاندارد های ایزو بهداشت و ایمنی برای کمک به کاهش حوادث در محل کار می باشد.

اما لیست استاندارد های ایزو یا مهمترین فهرست استاندارد های ISO در ادامه مقاله ذکر شده است.

سیستم-مدیریت-کیفیت-چیست

لیست استاندارد های ایزو، استاندارد ایزو مدیریت کیفیت:

انواع استاندارد های کنترل کیفیت یا فهرست ISO مدیریت کیفیت به شرح زیر است.

انواع لیست استاندارد های ایزو، استاندارد ایزو 9001

استاندارد ایزو 9001 یکی از محبوب ترین استاندارد های ISO مدیریت کیفیت سازمان ایزو است. اخذ گواهینامه ایزو 9001 تاییدیه استقرار و پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت (QMS) سازمان شما را تایید می کند. تمامی کسب و کارها فارغ از نوع فعالیت یا بزرگی و کوچکی می توانند اقدام به دریافت گواهینامه ایزو 9001 نمایند. برای اخذ گواهینامه ایزو 9001 پیشنهاد می شود مقاله “فرآیند دریافت گواهینامه ایزو 9001 چگونه است” را مطالعه کنید.

انواع لیست استاندارد های ایزو، استاندارد ایزو 14001

ISO 14001 یک استاندارد بین المللی مورد توافق است که الزامات یک سیستم مدیریت زیست محیطی را تعیین می کند. این به سازمان ها کمک می کند تا عملکرد زیست محیطی خود را از طریق استفاده کارآمدتر از منابع و کاهش ضایعات، کسب مزیت رقابتی و اعتماد ذینفعان بهبود بخشند. استاندارد ایزو 14001 جزو خانواده استاندارد ایزو 14000 است. برای دریافت گواهینامه ایزو 14001 پیشنهاد می شود مقاله “استاندارد ISO 14001” را مطالعه کنید.

انواع لیست استاندارد ایزو، استاندارد ایزو 45001

ISO 45001 یک استاندارد بین المللی برای سلامت و ایمنی در کار است که توسط کمیته های استاندارد ملی و بین المللی مستقل از دولت تهیه شده است. این استاندارد که در مارس 2018 معرفی شد، جایگزین استاندارد BS OHSAS 18001 است که استاندارد اوهساس را لغو استاندارد ایزو 45001 را جایگزین می کند. استاندارد ایزو 45001 جزو استاندارد های مدیریتی ایزو است که شرکت ها برای بررسی حوادث کاری و جلوگیری از ریسک های کاری در مجموعه خوئد پیاده سازی می کنند. شما می توانید برای دریافت گواهینامه ایزو 45001 اقدام نمایید.

انواع لیست استاندارد ایزو، استاندارد ایزو 10002

 استاندارد ایزو مدیریت کیفیت، رضایت مشتری، دستورالعمل های رسیدگی به شکایات در سازمان ها را نیز توسط استاندارد ایزو 10002 تدوین و منتشر شده است. این سند دستورالعمل هایی را برای فرآیند رسیدگی به شکایات مربوط به محصولات و خدمات در یک سازمان، از جمله برنامه ریزی، طراحی، توسعه، بهره برداری، نگهداری و بهبود ارائه می دهد. فرآیند رسیدگی به شکایات توصیف شده برای استفاده به عنوان یکی از فرآیندهای یک سیستم مدیریت کیفیت کلی مناسب است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اخذ گواهینامه ایزو 10002 پیشنهاد می شود مقاله “اخذ گواهینامه ISO 10002:2018” را مطالعه بفرمایید.

انواع لیست استاندارد ایزو، استاندارد ایزو 10004

استاندارد ایزو مدیریت کیفیت، رضایت مشتری، دستورالعمل هایی برای نظارت و اندازه گیری در سازمان ها توسط سازمان ایزو با عنوان استاندارد ایزو 10004 تدوین و منتشر شده است. این سند دستورالعمل هایی را برای تعریف و اجرای فرآیندهایی برای نظارت و سنجش رضایت مشتری ارائه می دهد.

این سند برای استفاده توسط هر سازمانی صرف نظر از نوع یا اندازه آن، یا محصولات و خدماتی که ارائه می دهد در نظر گرفته شده است. تمرکز این سند بر مشتریان خارج از سازمان است.

انواع لیست استاندارد ایزو، استاندارد ایزو 13485

استادارد ایزو مدیریت کیفیت برای نظارت بر ساخت تجهیزات پزشکی استاندارد ایزو 13485 می باشد. این استاندارد آخرین بار در سال 2020 بررسی و تایید شد. ISO 13485:2016 الزامات یک سیستم مدیریت کیفیت را مشخص می کند که در آن سازمان باید توانایی خود را برای ارائه تجهیزات پزشکی و خدمات مرتبط که به طور مداوم الزامات نظارتی مشتری و قابل اجرا را برآورده می کند، نشان دهد. شرکت هایی که برای مجوز از سازمان تجهیزات پزشکی نیاز به اخذ گواهینامه ایزو 13485 دارند باید توسط شرکت هایی این گواهینامه را دریافت کنند که مورد تایید سازمان تجهیزات پزشکی باشند.

لیست استاندارد ایزو، استاندارد ایزو 29001

استاندارد ایزو 29001 جزو استاندارد های ایزو مدیریت کیفیت در بخش خاص صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است. ایزو 29001 مربوط به شرکت هایی است که عرضه کننده خدمات یا محصولات مربوط به صنایع نفت، گاز و پتروشیمی می باشد. استاندارد ایزو 29001 به عنوان مکمل ISO 9001:2015 نوشته شده است. الزامات تکمیلی و راهنمای ISO 9001:2015 برای مدیریت ریسک‌ها و فرصت‌های زنجیره تامین مرتبط با صنایع نفت، پتروشیمی و گاز طبیعی و ارائه چارچوبی برای همسویی الزامات با استانداردهای تکمیلی مورد استفاده در صنایع، ایجاد شده است.

صدور گواهینامه ایزو

لیست مهمترین استاندارد ایزو:

در بالا به بخش مهمی از استاندارد ایزو مدیریت کیفیت اشاره شد. اما برخی از استاندراد های ایزو هستند که اهمیت زیادی دارند و متقاضیان بیشماری در ایران درخواست اخذ گواهینامه ایزو از این استاندارد ها دارند. در زیر به لیست مهمترین استاندارد های ایزو می پردازیم.

فهرست ISO مدیریت کیفیت، استاندارد ایزو 50001

استاندارد ایزو 50001 جزو استاندارد های مهم سازمان ایزو می باشد که دستورالعمل های مربوط به سیستم های مدیریت انرژی در سازمان ها را مکتوب می کند. استاندارد ایزو 50001 الزاماتی را برای استقرار، پیاده سازی، حفظ و بهبود یک سیستم مدیریت انرژی مشخص می کند که هدف آن این است که یک سازمان را قادر سازد تا از یک رویکرد سیستماتیک در دستیابی به بهبود مستمر عملکرد انرژی، از جمله بهره وری انرژی، مصرف انرژی و مصرف پیروی کند.

استاندارد ایزو 50001 الزامات مربوط به مصرف و مصرف انرژی را مشخص می کند، از جمله اندازه گیری، مستندسازی و گزارش، طراحی و شیوه های تدارکات برای تجهیزات، سیستم ها، فرآیندها و پرسنلی که به عملکرد انرژی کمک می کنند. برای اخذ گواهینامه ایزو 50001 کلیک نمایید.

فهرست ISO مدیریت کیفیت، استاندارد ایزو 10015

استاندارد ایزو 10015 سال 2019 میلادی توسط سازمان ایزو منتشر شد. مدیریت کیفیت، دستورالعمل هایی برای مدیریت شایستگی و توسعه نیروی کاری شرکت ها موضوع تدوین استاندارد ایزو 10015 است. استاندارد ایزو 10015 دستورالعمل هایی را برای سازمان ارائه می دهد تا سیستم هایی را برای مدیریت شایستگی و توسعه افراد ایجاد، پیاده سازی، حفظ و بهبود بخشد تا بر نتایج مربوط به انطباق محصولات و خدمات و نیازها و انتظارات طرف های ذینفع مربوطه تأثیر مثبت بگذارد.

فهرست ISO مدیریت کیفیت، استاندارد ایزو 16949

ISO/TS 16949 استاندارد مدیریت کیفیت شناخته شده جهانی برای صنعت خودرو است. این استانداردها را از سراسر اروپا و ایالات متحده گرد هم می آورد و چارچوبی برای دستیابی به بهترین عملکرد در رابطه با طراحی و ساخت محصولات برای زنجیره تامین خودرو فراهم می کند. سیستم های مدیریت کیفیت، الزامات ویژه برای استفاده از ایزو 9001 جهت تولید خودرو و سازمان های مربوط به بخش خدمات می باشد. اخذ گواهینامه ایزو 16949 توسط سازمان هایی که قطعات مشخص شده توسط مشتری را تولید می کنند درخواست می شود.

فهرست ISO مدیریت کیفیت، استاندارد ایزو 10006

استاندارد ایزو 10006 راهنمایی در مورد کاربرد مدیریت کیفیت در پروژه ها می دهد. برای پروژه هایی با پیچیدگی های مختلف، کوچک یا بزرگ، کوتاه یا طولانی مدت، در محیط های مختلف، و صرف نظر از نوع محصول یا فرآیند درگیر، قابل استفاده است. شرکت های پیمانکاری که پروژه محور هستند می توانند اقدام به اخذ گواهینامه ISO 10006:2017 نمایند. سازمان بین المللی ISO سال 2017 میلادی آخرین ویرایش استاندارد ایزو 10006 را منتشر نمود.

فهرست ISO مدیریت کیفیت، استاندارد ایزو 21500

اولین استاندارد سازمان بین المللی ISO برای خانواده مدیریت پروژه استاندارد ایزو 21500 می باشد. استاندارد ایزو 21500 سال 2021 میلادی توسط سازمان ایزو ویرایش شد. بنابراین در حال حاضر گواهینامه ISO 21500:2021 توسط نهادهای صادر کننده ایزو، صادر می شود. ISO/PC 236، کمیته فنی ISO با مدیریت پروژه سروکار دارد. کمیته ISO/PC 236 توسط مؤسسه استاندارد ملی آمریکا (ANSI) برگزار شد که چهار استاندارد را تأیید کرده بود که از مواد PMI استفاده می کردند.

فهرست ISO مدیریت کیفیت، استاندارد ایزو 31000

استاندارد ایزو 31000 جزو مهمترین استاندارد های ایزو در بخش مدیریت کیفیت است. ISO 31000، مدیریت ریسک، دستورالعمل ها، اصول، چارچوب و فرآیندی را برای مدیریت ریسک ارائه می کند.

ISO ایزوچیست و چگونه می توان ایزو گرفت

لیست استاندارد های ایزو، استاندارد ایزو صنایع غذایی:

ایمنی مواد غذایی برای کشورها بسیار حائز اهمیت هستند. بنابراین هر کشور با توجه به سیاست های منطقه ای استاندارد خاصی را برای مدیریت ایمنی مواد غذایی تدوین کرده است. برخی از این استاندارد ها توسط دیگر جوامع پذیرفته شده و ممکن است از شما درخواست گواهینامه کنند. در زیر لیست مهمترین استاندارد مربوط به صنایع غذایی را مکتوب کرده ایم.

لیست استاندارد ایزو برای صنایع غذایی، استاندارد ایزو 22000

خانواده استانداردهای بین المللی ایزو 22000 به مدیریت ایمنی مواد غذایی می پردازد. عواقب مواد غذایی نا ایمن می تواند جدی باشد و استانداردهای مدیریت ایمنی مواد غذایی ISO به سازمان ها کمک می کند تا خطرات ایمنی مواد غذایی را شناسایی و کنترل کنند. از آنجایی که بسیاری از محصولات غذایی امروزی به طور مکرر از مرزهای ملی عبور می کنند، استانداردهای بین المللی برای اطمینان از ایمنی زنجیره تامین غذای جهانی مورد نیاز است. متقاضیانی که درخواست اخذ گواهینامه ایزو 22000 معتبر جهت صادرات دارند پیشنهاد می شود مقاله “اخذ گواهینامه ایزو 22000” را مطالعه کنند.

استاندارد ایمنی مواد غذایی، استاندارد HACCP

HACCP یک سیستم مدیریتی است که در آن ایمنی مواد غذایی از طریق تجزیه و تحلیل و کنترل خطرات بیولوژیکی، شیمیایی و فیزیکی از تولید، تهیه و جابجایی مواد خام تا تولید، توزیع و مصرف محصول نهایی مورد توجه قرار می گیرد. تجزیه و تحلیل خطر و نقاط کنترل بحرانی یا HACCP یک رویکرد پیشگیرانه سیستماتیک برای ایمنی مواد غذایی از خطرات بیولوژیکی، شیمیایی و فیزیکی در فرآیندهای تولید است که می تواند باعث نا ایمن بودن محصول نهایی شود. سیستم HACCP را می توان در تمام مراحل یک زنجیره غذایی، از فرآیندهای تولید و آماده سازی مواد غذایی از جمله بسته بندی، توزیع و غیره استفاده کرد.

جهت اخذ گواهینامه HACCP معتبر با ما در ارتباط باشید.

استاندارد مواد غذایی، استاندارد حلال

محصولات غذایی مناسب برای مصرف کنندگان مسلمان باید دارای گواهی حلال باشند، به ویژه زمانی که منشا یا فرآیند تولید آنها مشکوک باشد. با این حال، استانداردهای حلال متعدد است. این وضعیت ممکن است باعث سردرگمی شود، مخصوصاً برای تولیدکنندگان کشورهای غربی که مایلند محصولات خود را برای صادرات به کشورهای اسلامی تأیید کنند.

استاندارد مواد غذایی، استاندارد BRC

استاندارد جهانی BRC یا BRCGS یک استاندارد بین‌المللی سیستم ‌های مدیریت ایمنی مواد غذایی است و یکی از طرح ‌های صدور گواهینامه GFSI است. این شامل الزاماتی برای پردازشگرهای مواد غذایی است که باید برای ایجاد یک سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی موثر رعایت کنند. همچنین نسخه هایی از استاندارد برای تولید کنندگان بسته بندی مواد غذایی، ذخیره سازی و توزیع و اکنون نماینده و دلال وجود دارد.

استاندارد مواد غذایی، استاندارد IFS FOOD

استاندارد بین المللی ویژه (IFS) یک استاندارد استاندارد جهانی برای ایمنی مواد غذایی (GFSI) برای تولید کنندگان، عمده فروشان، توزیع کنندگان، نمایندگان و کارگزاران است. IFS به ایمنی مواد غذایی و مدیریت کیفیت محصول در موارد زیر می پردازد:

  • تولید مواد غذایی و مواد.
  • تولید بسته بندی مواد غذایی.
  • بسته بندی محصولات مصرفی.
  • ذخیره سازی، توزیع، حمل و نقل و تدارکات.
  • تولید غذای حیوانات خانگی.

استاندارد موارد غذایی، استاندارد SFBB

همه مشاغل مواد غذایی باید یک سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی کاملاً مستند داشته باشند. این بدان معناست که شما باید تصمیم بگیرید که برای تولید غذای ایمن چه کاری انجام می دهید و این را یادداشت کنید. علاوه بر این، سیستم شما باید بر اساس تجزیه و تحلیل خطر و اصول نقطه کنترل بحرانی باشد. و از شما انتظار می رود که آن را دنبال کنید. استاندارد SFBB مربوط به سیستم ایمنی مواد غذایی است که در دستوران ها یا فست فود ها کاربرد دارد.

استاندارد مربوط به صادرات زعفران

خلاصه مطلب فهرست ISO:

سازمان ایزو استاندارد های ایزو بیشماری را تدوین کرده است. عمومی ترین استاندارد هایی که در ایران توسط متقاضیان درخواست می شود، گواهینامه ایزو 9001، گواهینامه ایزو 14001، گواهی ایزو 45001 و گواهی IMS است. ممکن است شما به گواهینامه HSE-MS نیاز داشته باشید. بنابراین برای اطلاع از گواهینامه های مختص به کسب و کار خود می توانید با ما در ارتباط باشید.

به این مقاله امتیاز دهید!
[Total: 0 Average: 0]
پیمایش به بالا
02146135223