دریافت گواهینامه ایزو 21502

دریافت گواهینامه ایزو 21502

دریافت گواهینامه ایزو 21502 چگونه است؟

دریافت گواهینامه ایزو 21502 برای شرکت هایی که پروژه محور هستند مخصوصاً پیمانکاران صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بسیار مهم است. ممکن است شما برای ورود به وندورلیست شرکت نفت یا اخذ گواهینامه E&P نیاز به دریافت گواهینامه ایزو 21502 داشته باشید. بنابراین شما باید بدانید که استاندارد ایزو 21502 جایگزین استاندارد ایزو 21500 شده است. پس اقدام به اخذ گواهینامه ISO 21502 نمایید.

استاندارد ایزو 21502 چیست؟

سازمان بین المللی (ISO) برای کمک به شرکت های پیمانکاری که پروژه محور هستند استاندارد ISO 21500 را ایجاد کرده. استاندارد ایزو 21500 سال 2020 میلادی توسط سازمان ایزو ویرایش شد و از سال 2020 میلادی استاندارد ISO 21502:2020 جایگزین نسخه قبلی استاندارد مدیریت پروژه شده است.

استاندارد ایزو 21502 دستورالعمل هایی را برای مدیریت پروژه ارائه می دهد. تمامی سازمان هایی که پروژه محور هستند فارغ از اینکه دولتی یا خصوصی باشند، همچنین صرف نظر از اینکه هدف، رویکردهای تحویل، مدل چرخه عمر استفاده شده در پروژه، پیچیدگی، اندازه، هزینه یا مدت زمان انجام پروژه می توانند اقدام به دریافت گواهینامه ایزو 21502 نمایند.

اگرچه گواهینامه ایزو 21500 برای اولین بار در سال 2012 به عنوان راهنمای مدیریت پروژه منتشر شد، اما در نهایت در سال 2021 ISO 21500 به یک خانواده استاندارد تبدیل شد، از این رو ISO 21502 به عنوان راهنمای استاندارد مدیریت پروژه جایگزین شد. استاندارد ایزو 21502 تا حدود زیادی با استاندارد ایزو 9001 قابل مقایسه است، استاندارد ISO 9000 جزو خانواده استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت است و ایزو 9001 استانداردی است که میلیون ها سازمان اقدام به دریافت گواهینامه کرده اند.

بنابراین، برای دریافت گواهینامه دانش و اجرای مدیریت پروژه در سازمان، استاندارد ISO 21502 قابل اجرا است.

گروه-های-سنی،-ISO

چرا پیاده سازی الزامات مدیریت پروژه برای شرکت مهم است؟

ممکن است شما از خودتان بپرسید که، چرا باید اقدام به پیاده سازی الزامات استاندارد مدیریت پروژه و دریافت گواهینامه ایزو 21502 نمایید؟. ممکن است شما بتوانید با هزینه کمتر نحوه مدیریت پروژه را به کارفرمای خود توضیح دهید. ما در زیر به دلایلی می پردازیم که ممکن است مدیریت پروژه برای شما مهم باشد.

  1. همسویی استراتژیک

مدیریت پروژه مهم است زیرا تضمین می کند آنچه ارائه می شود، درست است و ارزش واقعی را در برابر فرصت های تجاری ارائه می دهد.

هر مشتری دارای اهداف استراتژیک است و پروژه هایی که برای آنها انجام می دهیم این اهداف را پیش می برند. مدیریت پروژه مهم است زیرا بخشی از وظایف یک PM این است که اطمینان حاصل کند که در معماری پروژه ها به درستی دقت وجود دارد تا آنها به خوبی در چارچوب گسترده تر چارچوب های استراتژیک مشتری ما قرار بگیرند.

  1. رهبری

مدیریت پروژه مهم است زیرا رهبری و جهت دهی به پروژه ها می آورد.

بدون مدیریت پروژه، یک تیم می تواند مانند یک کشتی بدون سکان باشد. رهبری به اعضای تیم اجازه می دهد و آنها را قادر می سازد تا بهترین کار خود را انجام دهند. مدیریت پروژه رهبری و چشم انداز، انگیزه، حذف موانع، مربیگری و الهام بخشیدن به تیم را برای انجام بهترین کارشان فراهم می کند.

  1. تمرکز بر اهداف

تمرکز و ایجاد اهداف واضح مدیریت پروژه مهم است زیرا تضمین می کند که برنامه ای مناسب برای اجرای اهداف استراتژیک وجود دارد.

  1. برنامه ریزی پروژه

مدیریت پروژه مهم است زیرا تضمین می کند که انتظارات مناسب در مورد آنچه می تواند ارائه شود، در چه زمانی و به چه میزان تنظیم می شود.

بدون مدیریت پروژه مناسب و یک برنامه پروژه مستحکم، تخمین های بودجه و جدول زمانی تحویل پروژه را می توان تنظیم کرد که بیش از حد بلندپروازانه باشد یا فاقد بینش برآورد مشابه از پروژه های مشابه باشد. در نهایت این بدان معنی است که بدون مدیریت پروژه خوب، پروژه ها با تاخیر و بیش از بودجه تحویل می شوند.

  1. کنترل کیفیت

مدیریت پروژه مهم است زیرا تضمین می‌کند که هر چیزی که ارائه می‌شود، به طور مداوم کنترل میشود.

  1. مدیریت ریسک

مدیریت پروژه مهم است زیرا تضمین می کند که ریسک ها به درستی مدیریت و کاهش می یابند تا از تبدیل شدن به موضوع حادی جلوگیری شود.

  1. فرآیند منظم

مدیریت پروژه مهم است زیرا تضمین می کند که افراد مناسب کارهای درست را در زمان مناسب انجام می دهند. دریافت گواهینامه ایزو 21502 تضمین می کند که فرآیند مدیریت پروژه مناسب در طول چرخه عمر پروژه دنبال می شود.

  1. نظارت مستمر

مدیریت پروژه مهم است زیرا تضمین می کند که پیشرفت پروژه به درستی ردیابی و گزارش می شود.

  1. تخصص موضوعی

مدیریت پروژه مهم است زیرا کسی باید بتواند بفهمد که آیا هرکسی آنچه را که باید انجام دهد، انجام می دهد یا خیر.

لیست استاندارد های ایزو

فرآیند دریافت گواهینامه ایزو 21502 چگونه است؟

ممکن است شما یکی از شرکت های درخواست کننده گواهینامه ایزو 21502 باشید. یا اینکه ممکن است قبلاً گواهینامه ایزو 21500 را داشته و درحال تمدید گواهینامه ایزو خود هستید. در حال حاضر استاندارد ایزو 21500 شما اکسپایر و استاندارد ISO 21502:2020 جایگزین استاندارد قبلی شده است.

اما روند دریافت گواهینامه ایزو 21502 چگونه است؟

استاندارد ایزو 21502 بسیار نزدیک به استاندارد ایزو 9001 سیستم مدیریت کیفیت است. بنابراین شرکت هایی که الزامات استاندارد ایزو 9001 را دارند برای مستند سازی ایزو 21502 مسیر سخت و پیچیده ای را ندارند. در مرحله اول مدیریت مجموعه باید همکاران و پرسنل شرکت را برای مستند سازی الزامات سیستم مدیریت پروژه استاندارد ایزو 21502 با خود همراه کند.

سپس اقدام به مستند سازی استاندارد ایزو 21502 نمایید. ممکن است متن استاندارد ایزو 21502 بتواند به شما کمک کند. سپس اقدام به ممیزی داخلی نمایید تا مسیرهای انحرافی احتمالی را شناسایی و اقدامات اصلاحی صورت پذیرد.

در حال حاضر شما باید مرجع صدور گواهینامه ایزو را برای دریافت گواهینامه ایزو 21502 انتخاب کنید. این مهم است که شما بدانید مراجع صدور گواهینامه ایزو چه اعتباری باید داشته باشد. برای اطمینان از اعتبار مرجع صدور گواهینامه ایزو 21502 می توانید مقاله “نحوه تشخیص گواهینامه ایزو معتبر از جعلی” را مطالعه نمایید.

مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو به طور کلی دو دسته هستند. مراجعی که توسط انجمن اعتبار دهنده IAF تایید شده اند که اصطلاحاً عنوان می شود گواهینامه ایزو اصلی صادر شده است. مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو معتبر باید توسط سازمان اعتباردهنده کشور خود (AB) معرفی شوند.

دسته دوم مراجعی هستند که تحت اعتبار IAF نیستند. این مراجع به صورت خصوصی فعالیت می کنند و به نوعی CB های خصوصی اعلام می شوند. این CB ها اعلام می کنند گواهینامه انگلیس، آلمان، کانادا یا تحت اعتبار ASCB است. این گواهینامه ها دارای کد رجیستری می باشد و قابلیت استعلام هم دارد ولی بلحاظ اینکه تحت اعتبار IAF نیست، فاقد اعتبار بین المللی است.

ما می توانیم گواهینامه ایزو 21502 معتبر و مورد تایید دستگاه های اجرایی به شما بدهیم. شرکت ایران گواه می تواند گواهینامه ایزو 21502 را در مدت زمان کوتاهی برای شما اخذ نماید. بنابراین شما میتوانید با کمترین هزینه ممکن اقدام به دریافت گواهینامه ایزو 21502 نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید!
[Total: 0 Average: 0]
پیمایش به بالا
02146135223