مجوزها و مدارک شرکت های تولید کننده محصولات IT چیست؟

شرکت های تولیدکننده محصولات IT همانند تولید نرم افزار یا سخت افزار برای ورود به مناقصات نیاز به مدارک و مستنداتی دارند که احراز صلاحیت آنها توسط دستگاه کارفرما تایید و مجوز ورود به مناقصه را دریافت کنند. ما توسط این مقاله به صورت خیلی کوتاه و خلاصه در مورد “شرکت های تولید کننده محصولات IT به چه مدارک و مجوزهایی نیاز دارند؟” می پردازیم.

شرکت های تولید کننده محصولات IT به چه مدارک و مجوزهایی نیاز دارند؟

ممکن است شما غیر از گواهینامه ISO به مجوزها و گواهینامه های دیگری نیاز داشته باشید. پس با ما همراه شوید.

گواهینامه انفورماتیک

شرکت های پیمانکار که در حوزه IT، شبکه، دوربین مداربسته و به طور کلی کامپیوتر فعال هستند برای ورود به مناقصات نیاز به ارائه گواهینامه رتبه انفورماتیک دارند. رتبه بندی انفورماتیک توسط سازمان برنامه و بودجه (ساجات) براساس مدارک فنی و مدارک مالی شرکت های پیمانکاری که حوزه فعالیت خدمات و پشتیبانی IT را انجام می دهند، گواهی می شود.

رتبه بندی شرکت ها در حوزه انفورماتیک بین 7 الی 1 می باشد و مسلما شرکت هایی که رتبه پایین تری دارند می توانند در مناقصات بیشتری و با مبلغ بالاتری شرکت کنند. بنابراین اگر نیاز دارید بدانید شرایط اخذ رتبه انفورماتیک چیست؟، اینجا را کلیک کنید.

مجوز افتا

شرکت های محصول محور یا تولیدکننده محصولات IT برای ورود به مناقصات نیاز به اخذ مجوز افتا دارند. برخی از پیمانکاران گواهینامه افتا را با گواهینامه انفورماتیک یکی می دانند، در صورتی که این دو با هم متفاوت هستند و فرآیند دریافت این دو با هم متفاوت است.

شما برای دریافت مجوز افتا نیاز به گواهینامه رتبه انفورماتیک دارید. غیر از اخذ مجوز انفورماتیک نیاز به معرفی کارشناسان فنی و گواهینامه های ایزو 27001، ایزو 20000 و ایزو 9001 دارید. کارشناسانی که معرفی می کنید نیز هریک باید دوره های آموزشی فناوری اطلاعات را گذرانده باشند و دارای گواهینامه ایزو 27001 شخصی باشند. چنانچه می خواهید برای اخذ مجوز افتا اقدام کنید اینجا کلیک نمایید.

گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران
مرکز مشاوره ایران گواه

گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی

صلاحیت ایمنی پیمانکاری، ایمنی اداره کار، HSE اداره کار همان گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی است که اداره کار استان ها برای پیمانکاران برای مدت دو سال صادر می کنند. پیمانکاران تولیدکننده محصولات IT برای ورود به مناقصه نیاز مبرم به گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری دارند.

شرکت ها برای اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری نیاز به رتبه انفورماتیک دارند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط و نحوه دریافت گواهی صلاحیت ایمنی اداره کار اینجا کلیک نمایید.

گواهینامه ایزو مورد نیاز برای شرکت های تولید کننده محصولات IT چیست؟

مهمترین استاندارد ایزو برای تولید محصولات IT منجمله نرم افزار استاندارد ایزو 25010 است. ISO 25010 به تولیدکنندگان محصولات IT و نرم افزار کمک می کند از کیفیت بالای محصولات خود اطمینان حاصل نمایند. این استاندارد به عنوان مهندسی سیستم و نرم افزار همینطور نیازهای کیفی نرم افزار عنوان می شود.

ISO 5055 دیگر استاندارد تدوین شده توسط سازمان بین المللی ISO است که مربوط به اندازه گیری ساختار داخلی یک محصول نرم افزار که شامل چهار عمال حیاتی همانند امنیت، قابلیت اطمینان، کارایی عملکرد و قابلیت نگهداری اطلاعات می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد “استاندارد ایزو 5055” اینجا کلیک نمایید.

استاندارد ایزو 27001 به عنوان استاندارد مدیریت سیستم امنیت اطلاعات برای شرکت های کامپیوتری می تواند مهم باشد. استاندارد ISO/IEC 27001:2022 که آخرین بار سال 2022 میلادی توسط سازمان ایزو ویرایش یافت، الزاماتی را جهت پیاده سازی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات ISMS معرفی می کند.

گواهینامه ایزو ازکجا بگیرم, شرح در تصویر

خلاصه

استاندارد ایزو تخصصی مربوط به شرکت های تولیدکننده محصولات نرم افزاری دو استاندارد ISO/IEC 5055:2021 و استاندارد ISO/IEC 25010:2011 می باشد. البته شرکت های تولیدکننده محصولات IT برای ورود به مناقصه نیاز به گواهینامه هایی همانند مجوز افتا، رتبه انفورماتیک و گواهی صلاحیت ایمنی اداره کار دارند.

سوالات متداول

گواهینامه ایزو مورد نیاز برای شرکت های تولید کننده محصولات IT چیست؟

مهمترین استاندارد ایزو برای تولید محصولات IT منجمله نرم افزار استاندارد ایزو 25010 است. ISO 5055 دیگر استاندارد تدوین شده توسط سازمان بین المللی ISO است که مربوط به اندازه گیری ساختار داخلی یک محصول نرم افزار که شامل چهار عمال حیاتی همانند امنیت، قابلیت اطمینان، کارایی عملکرد و قابلیت نگهداری اطلاعات می باشد.

به این مقاله امتیاز دهید!
[Total: 1 Average: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
02146135223