گواهینامه Global G.A.P و اخذ 3 گواهینامه ایزو مکمل آن چیست؟

گواهینامه Global G.A.P چیست؟

گواهینامه Global G.A.P  یک استاندارد بین‌المللی است که به‌منظور اطمینان از ایمنی و پایداری تولیدات کشاورزی طراحی شده است. این استاندارد شامل مجموعه‌ای از معیارها، دستورالعمل ها و شیوه‌های کشاورزی می باشد که از تولید محصول تا بازار مصرف، یا به عبارت دقیقتر از مزرعه تا بازار مصرف را در بر می‌گیرد.

عبارت Global G.A.P از دوبخش تشکیل شده است که معنای بخش اول همان جهانی یا بین المللی است اما بخش دوم و مهمتر آن یعنی G.A.P اشاره به شیوه های خوب کشاورزی (Good Agricultural Practices) دارد.

این گواهینامه به ویژه برای افراد و شرکت‌هایی که به تولید محصولات کشاورزی و غذایی با کیفیت بالا و همچنین در زمینه ی کشاورزی هوشمند فعال بوده و مطابق با استانداردهای جهانی به تولید مواد غذایی می‌پردازند، مفید می باشد.

شرکتها و سازمان ها می توانند همزمان با دریافت گواهینامه گلوبال گپ به دنبال اخذ گواهینامه های ایزو ماننده: ایزو 9001 ، ایزو 45001، ایزو 50001 و HACCP نیز باشند.

گواهینامه Global G.A.P چیست؟

گواهینامه Global G.A.P چیست؟

گواهینامه Global G.A.P  یک استاندارد بین‌المللی است که به‌منظور اطمینان از ایمنی و پایداری تولیدات کشاورزی طراحی شده است. این استاندارد شامل مجموعه‌ای از معیارها، دستورالعمل ها و شیوه‌های کشاورزی می باشد که از تولید محصول تا بازار مصرف، یا به عبارت دقیقتر از مزرعه تا بازار مصرف را در بر می‌گیرد.

عبارت Global G.A.P از دوبخش تشکیل شده است که معنای بخش اول همان جهانی یا بین المللی است اما بخش دوم و مهمتر آن یعنی G.A.P اشاره به شیوه های خوب کشاورزی (Good Agricultural Practices) دارد.

بنابراین می توان گفت که گواهینامه Global G.A.P یک استاندارد بین‌المللی برای تولید محصولات کشاورزی به شیوه‌های خوب کشاورزی می باشد. که هدف اصلی آن تضمین ایمنی مواد غذایی، حفظ محیط زیست، سلامت و ایمنی کارگران و رفاه حیوانات است.

تاریخچه گواهینامه Global G.A.P چیست؟

گلوبال گپ در سال ۱۹۹۷ با عنوان Eurep G.A.P تأسیس شد. این استاندارد ابتدا توسط گروهی از خرده‌فروشان اروپایی و تولیدکنندگان به‌منظور ایجاد یک سیستم ارزیابی مستقل برای محصولات کشاورزی توسعه یافت. با گذر زمان، Eurep G.A.P به‌تدریج در سطح جهانی شناخته شد و در سال ۲۰۰۷ نام آن به GLOBAL G.A.P تغییر یافت تا  اهمیت و ارزش آن در گستره جهانی منعکس شود.

گواهینامه Global G.A.P که توسط سازمان Global G.A.P که در سال 1997 تأسیس شد، توسعه یافته و به منظور تضمین کیفیت و ایمنی محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره طراحی شده است.

گواهینامه Global G.A.P  توسط یک سازمان خصوصی و غیرانتفاعی تحت همین عنوان (Global G.A.P)  صادر می‌شود. این سازمان به‌طور خاص برای تضمین کیفیت و ایمنی محصولات کشاورزی طراحی شده است و استانداردهای بین‌المللی را برای کشاورزی پایدار و ایمن ایجاد می‌کند. مرکز اصلی Global G.A.P در آلمان واقع شده است و این سازمان از طریق دفاتر و نمایندگان در کشورهای مختلف به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.

برای اطلاعات دقیق‌تر و جزئیات مربوط به اخذ گواهینامه Global G.A.P و استانداردهای آن روی لینک کلیک نمایید.

تاریخچه توسعه دستورالعمل های گواهینامه Global G.A.P به طور کلی در جدول زیر خدمتتان ارائه می گردد.

سالرویداد
۱۹۹۷تأسیس EurepGAP توسط خرده‌فروشان و تولیدکنندگان اروپایی
۲۰۰۱اولین ویرایش استاندارد EurepGAP منتشر شد
۲۰۰۷تغییر نام EurepGAP به GLOBALG.A.P
۲۰۱۱معرفی نسخه ۴ استاندارد GLOBALG.A.P
۲۰۱۷جشن ۲۰ سالگی گلوبال گپ و معرفی نسخه ۵ استاندارد
۲۰۲۰معرفی استاندارد GLOBALG.A.P Risk Assessment on Social Practice (GRASP)
جدول1: تاریخچه توسعه دستورالعمل های گواهینامه Global G.A.P

اخذ گواهینامه Global G.A.P برای چه حوزه فعالیتهایی مناسب است؟

گواهینامه Global G.A.P یا “گواهینامه جهانی برای شیوه‌های خوب کشاورزی” برای تمامی شرکتها، سازمانها وکسانی که در صنعت کشاورزی و تولید مواد غذایی فعال هستند، مناسب می باشد. این گواهینامه به ویژه برای افراد و شرکت‌هایی که به تولید محصولات کشاورزی و غذایی با کیفیت بالا و همچنین در زمینه ی کشاورزی هوشمند فعال بوده و مطابق با استانداردهای جهانی به تولید مواد غذایی می‌پردازند، مفید می باشد.

به طور خاص، اخذ گواهینامه Global G.A.P مناسب برای:

1- کشاورزان و تولیدکنندگان: کسانی که در تولید محصولات کشاورزی مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات، و محصولات باغی فعالیت می‌کنند. این گواهینامه می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا کیفیت محصولات خود را تضمین کرده و به بازارهای جهانی وارد شوند.

2- شرکت‌های بسته‌بندی و فرآوری مواد غذایی: شرکت‌هایی که به بسته‌بندی و فرآوری محصولات کشاورزی مشغول هستند و نیاز دارند تا فرآیندهای خود را با استانداردهای جهانی هماهنگ کنند.

3- صادرکنندگان و واردکنندگان مواد غذایی: برای کسانی که به صادرات و واردات محصولات کشاورزی می‌پردازند، گواهینامه گلوبال گپ می‌تواند به ایجاد اعتماد در مشتریان و بازارهای خارجی کمک کند.

4- شرکت‌های تأمین‌کننده مواد اولیه و خدمات: شامل شرکت‌هایی که به تأمین مواد اولیه، کودها، سموم، و سایر خدمات مربوط به کشاورزی می‌پردازند و می‌خواهند کیفیت و ایمنی محصولات خود را بهبود بخشند.

5- پروژه‌های کشاورزی و سازمان‌های دولتی: پروژه‌های توسعه کشاورزی و سازمان‌های دولتی که به دنبال بهبود شیوه‌های کشاورزی و افزایش استانداردها در بخش کشاورزی هستند.

گواهینامه Global G.A.P با هدف ارتقاء شیوه‌های کشاورزی پایدار، کاهش تاثیرات منفی بر محیط زیست، و بهبود ایمنی و کیفیت محصولات کشاورزی طراحی شده است. بنابراین، برای هر فرد یا شرکتی که به دنبال بهبود عملکرد و رقابت در بازار جهانی است، گواهینامه Global G.A.P می‌تواند یک ابزار ارزشمند باشد.

با دریافت و اخذگواهینامه Global G.A.P تولیدکنندگان و شرکت‌ها می‌توانند اعتماد مشتریان را جلب کنند، به بازارهای جدید دسترسی پیدا کنند، و ضمن ارتقاء کیفیت و ایمنی محصولات، با مشکلات و ریسک‌های مرتبط با تولید و تأمین غذا مقابله کنند و این امر به افزایش رقابت‌پذیری آن‌ها در بازارهای جهانی کمک می‌کند.

در کل می توان زمینه ها و حوزه های مربوط و تحت پوشش گواهینامه Global G.A.P به موارد زیر اشاره کرد:

  • محصولات زراعی (میوه‌ها و سبزیجات)
  • دامداری (گوشت، شیر و تخم‌مرغ)
  • آبزی‌پروری (ماهی و سایر موجودات آبی)
  • گل و گیاهان زینتی

اهداف و مزایای اخذ گواهینامه Global G.A.P چیست؟

شرکتهای تولید کننده مواد غذایی، کشاورزان، شرکتهای فعال در زمینه بسته بندی و صادرات مواد غذایی و همچنین تامین کنندگان اولیه با دریافت و اخذ گواهینامه Global G.A.P می توانند به اهداف و مزایای بارزش و مهمی در ارتباط با حوزه فعالیت خود دست یابند و در کنار این مهم بتوانند سهم بیشتری را در بازار پررقابتی امروزه کسب نمایند.

مهمترین اهداف و مزایای حاصل شده با اخذ گواهینامه Global G.A.P شامل:

  • ایمنی و کیفیت محصول: تضمین می‌کند که محصولات کشاورزی با رعایت استانداردهای بالای ایمنی و کیفیت تولید می‌شوند.
  • کاهش ریسک‌ها:  شناسایی و مدیریت ریسک‌های مربوط به ایمنی غذا و سلامت مصرف‌کننده.
  • پایداری محیط‌زیستی: تشویق به رعایت اصول کشاورزی پایدار و حفاظت از منابع طبیعی.
  • شفافیت و قابلیت ردیابی:  ایجاد سیستم‌هایی برای ردیابی محصولات از مزرعه تا بازار مصرف
  • رضایت مصرف‌کنندگان:  افزایش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات کشاورزی از طریق رعایت استانداردهای جهانی.
  • دسترسی به بازارهای بین‌المللی:  بسیاری از خرده‌فروشان بزرگ و خریداران بین‌المللی نیازمند گواهینامه Global G.A.P برای خرید محصولات هستند.

فرآیند دریافت گواهینامه Global G.A.P چیست؟

اما برای دریافت و اخذ گواهینامه Global G.A.P و استفاده از مزایای با ارزش اشاره شده در مطالب فوق نیاز به رعایت و پایبند بودن به یکسری از شیوه ها و دستورالعمل ها می باشد. که در زیر این موارد خدمتتان ارائه می شود.

  • آموزش و آماده‌سازی:  آموزش کشاورزان و تولیدکنندگان درباره الزامات و استانداردهای Global G.A.P
  • اجرای استانداردها:  پیاده‌سازی شیوه‌های خوب کشاورزی در عملیات تولید.
  • ممیزی داخلی:  انجام ممیزی داخلی برای اطمینان از رعایت استانداردها.
  • ممیزی خارجی:  توسط سازمان‌های معتبر ممیزی انجام شده و در صورت تأیید، گواهینامه Global G.A.P صادر می‌شود.
  • نگهداری و به‌روزرسانی:  حفظ استانداردها و رعایت به‌روزرسانی‌های لازم برای تجدید گواهینامه Global G.A.P

به چند مورد از الزامات مربوط به دستورالعمل صدورگواهینامه Global G.A.P در جدول زیر اشاره شده است:

زمینهالزامات اصلی
ایمنی مواد غذاییمدیریت بهداشت و ایمنی مواد غذایی، پیگیری و ردیابی محصولات، کنترل آفات و بیماری‌ها
محیط زیستمدیریت آب، مدیریت خاک، استفاده از کود و آفت‌کش‌ها، حفاظت از تنوع زیستی
سلامت کارگرانآموزش و آگاهی‌بخشی، تجهیزات حفاظت فردی، شرایط کار و بهداشت کارگران
رفاه حیواناتشرایط نگهداری حیوانات، تغذیه مناسب، درمان و پیشگیری از بیماری‌ها
جدول 2: الزامات مربوط به دستورالعمل صدورگواهینامه Global G.A.P

3 گواهینامه‌های ایزو مکمل برای گواهینامه Global G.A.P چیست؟

گواهینامه‌های ایزو مهم وکاربردی مرتبط با Global G.A.P (Good Agricultural Practices) به منظور ارتقاء کیفیت، ایمنی، و مدیریت پایدار در بخش کشاورزی به کار می‌روند Global G.A.P به‌ طور خاص به استانداردهایی برای کشاورزی سالم و پایدار در بخش‌های مختلف محصولات کشاورزی اختصاص دارد، در حالی که ایزوها به استانداردهای مدیریت کیفیت و ایمنی در حوزه‌های مختلف پرداخته و به افزایش کارایی و کیفیت محصولات و خدمات کمک می‌کنند.

شرکتها و سازمان ها و همچنین افرادی که به دنبال دریافت و اخذ گواهینامه های ایزو فوری و از همه مهمتر ایزو های معتبر می باشند می توانند با مرکز مشاوره ایزو گت تماس گرفته و از مشاوره رایگان کارشناسان فنی ایزوگت استفاده نمایند.

در اینجا برخی از گواهینامه‌های ایزو که می‌توانند به عنوان مکمل برای گواهینامه Global G.A.P در نظر گرفته شوند، معرفی می‌شوند:

ایزو 9001(ISO 9001): استاندارد مدیریت کیفیت که به بهبود فرآیندها و افزایش رضایت مشتری در سازمان‌ها کمک می‌کند. این گواهینامه می‌تواند به کشاورزان کمک کند تا کیفیت محصولات خود را بهبود بخشند و فرآیندهای مدیریتی خود را استانداردسازی کنند. برای آگاهی بیشتر از ایزو 9001 روی لینک کلیک نمایید.

ایزو 22000(ISO 22000): استاندارد سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی که برای تضمین ایمنی محصولات غذایی در طول زنجیره تأمین کاربرد دارد. گواهینامه ایزو 22000 به‌ ویژه برای کشاورزانی که به تولید و تأمین مواد غذایی می‌پردازند، بسیار مفید است.

ایزو 14001 (ISO 14001): استاندارد مدیریت زیست‌محیطی که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا اثرات زیست‌محیطی فعالیت‌های خود را کاهش دهند و به اصول پایداری پایبند باشند. این گواهینامه می‌تواند در هماهنگی با استانداردهای Global G.A.P  که بر مدیریت پایدار و حفظ منابع طبیعی تأکید دارند، مفید باشد.

ایزو 45001 (ISO 45001): استاندارد مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی که به بهبود شرایط کاری و کاهش خطرات بهداشتی در محیط کار کمک می‌کند. این استاندارد برای کسانی که در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند و به دنبال بهبود ایمنی و سلامت کارگران خود هستند، مفید است.

HACCP : مخفف کلمات و عبارت Hazard Analysis Critical Control Points می باشد و به معنای این است که یک روش شناخته شده بین‌المللی برای شناسایی و مدیریت ریسک‌های مرتبط با ایمنی مواد غذایی وجود دارد. این روش نشان می‌دهد که برنامه ایمنی مواد غذایی به طور مؤثر و کارآمد مدیریت می‌شود و به همین دلیل، کیفیت و ایمنی مواد غذایی تضمین می‌شود.

ایزو 50001 (ISO 50001): استاندارد مدیریت انرژی که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا مصرف انرژی خود را بهینه کنند و به کاهش هزینه‌ها و اثرات زیست‌محیطی ناشی از مصرف انرژی کمک می‌کند.

این گواهینامه‌ها می‌توانند به‌طور همزمان با گواهینامه Global G.A.P برای ارتقاء کیفیت، ایمنی، و پایداری در کشاورزی استفاده شوند و به بهبود کلی عملکرد و اعتبار شرکت‌ها کمک کنند.

شرکتها و سازمانهای که به دنبال اخذ گواهینامه های ایزو می باشند می تولنند از طریق  WhatsApp  نیز با ما در تماس باشید.

نتیجه گیری:

در این مقاله سعی برآن شد تا با مفهوم گواهینامه Global G.A.P و مزایا و اهداف اخذ این گواهینامه و همچنین اطلاع از گواهینامه های ایزو (ماننده ایزو 9001، ایزو 22000، ایزو 45001 و HACCP) و گواهینامه های مکمل آن که همزمان میتوانیم اخذ نماییم اطلاع رسانی شود.

سوالات متداول:

1- گواهینامه Global G.A.P چیست؟

گواهینامه Global G.A.P  یک استاندارد بین‌المللی است که به‌منظور اطمینان از ایمنی و پایداری تولیدات کشاورزی طراحی شده است. این استاندارد شامل مجموعه‌ای از معیارها، دستورالعمل ها و شیوه‌های کشاورزی می باشد که از تولید محصول تا بازار مصرف، یا به عبارت دقیقتر از مزرعه تا بازار مصرف را در بر می‌گیرد. عبارت Global G.A.P از دوبخش تشکیل شده است که معنای بخش اول همان جهانی یا بین المللی است اما بخش دوم و مهمتر آن یعنی G.A.P اشاره به شیوه های خوب کشاورزی (Good Agricultural Practices) دارد.

2- اخذ گواهینامه Global G.A.P مناسب چه کسانی می باشد؟

1- کشاورزان و تولیدکنندگان
2- شرکت‌های بسته‌بندی و فرآوری مواد غذایی
3- صادرکنندگان و واردکنندگان مواد غذایی
4- شرکت‌های تأمین‌کننده مواد اولیه و خدمات
5- پروژه‌های کشاورزی و سازمان‌های دولتی

3- گواهینامه‌های ایزو مکمل برای گواهینامه Global G.A.P چیست؟

برخی از گواهینامه‌های ایزو که می‌توانند به عنوان مکمل برای گواهینامه Global G.A.P در نظر گرفته شوند شامل: ایزو 9001، ایزو 45001، ایزو 22000، ایزو 50001 و HACCP می باشند.

به این مقاله امتیاز دهید!
[Total: 0 Average: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
02146135223