HACCP چیست, نظام نامه HACCP مورد تایید دامپزشکی, اخذ گواهینامه HACCP، گواهینامه HACCP سازمان غذا دارو

HACCP چیست

HACCP چیست

استاندارد HACCP استاندارد سازمان غذا و دارو ایلات متحده است که توسط برخی از متقاضیان اشتباهاً استاندارد ایزو نامیده می شود. گواهینامه HACCP توسط سازمان استاندارد بین المللی (ISO) تدوین نشده اما به دلیل مهم بودن ایمنی غذا جزو استانداردهای مهم صنایع غذایی است. بنابراین گواهینامه ایزو 22000 و گواهینامه HACCP مهمترین استانداردهای مواد غذایی می باشند که متقاضیان می توانند دریافت کنند.

واحدهای تولیدکننده مواد غذایی، بسته بندی، فروشندگان، کشتارگاه ها و شرکتهای توزیع کننده مواد غذایی می توانند اقدام به اخذ گواهینامه HACCP مورد تایید سازمان غذا دارو ایران نمایند. ممکن است شما به نظام نامه HACCP مورد تایید دامپزشکی یا سازمان غذا دارو ایران نیاز داشته باشید. شما می توانید نظام نامه HACCP و چک لیست ارزیابی سیستم تجزیه و تحلیل خطر و نقاط کنترل بحرانی را از ISOGET دریافت کنید.

توسط این مقاله به موضوعات زیر می پردازیم.

  • HACCP چیست؟
  • چرا استاندارد HACCP مهم است؟
  • مزایای دریافت گواهینامه HACCP چیست؟
  • نظام نامه HACCP چیست؟
  • اخذ گواهینامه HACCP.
  • مرجع صدور گواهینامه HACCP کیست؟
  • هزینه دریافت گواهینامه HACCP چقدر است؟
استاندارد-HACCP-چیست

استاندارد HACCP چیست؟

استاندارد HACCP یک سیستم مدیریتی است که در آن ایمنی مواد غذایی از طریق تجزیه و تحلیل و کنترل خطرات بیولوژیکی، شیمیایی و فیزیکی از تولید، تهیه و جابجایی مواد اولیه تا ساخت، توزیع و مصرف محصول نهایی مورد توجه قرار می گیرد. HACCP مخفف کلمه “Hazard Analysis Critical Control Points” یعنی “نقاط کنترل بحرانی تجزیه و تحلیل خطر” می باشد.

کمیته کدکس سال 1992 میلادی با توسل به گروه کاری تجزیه و تحلیل خطر و نقطه کنترل بحرانی استاندارد HACCP را تعریف و سال 1995 میلادی منتشر کرد. استاندارد HACCP شکل کوتاه “تحلیل خطر و نقطه کنترل بحرانی” است. برای اولین بار، HACCP به عنوان یک سیستم ایمنی میکروبیولوژیکی برای غذاهای فضانوردان برای به حداقل رساندن خطرات غذایی و افزایش ایمنی ایجاد شد و سپس در صنایع غذایی برای همه مواد غذایی مورد استفاده قرار گرفت. البته نمی توان با استاندارد HACCP به 100% ایمنی مواد غذایی رسید اما سیستم بسیار خوبی برای به حداکثر رساندن ایمنی غذایی محصول نهایی برای مشتریان است.

اخذ گواهینامه ایزو 22000 به همراه اخذ گواهینامه HACCP برای واحدهای تولیدکننده مواد غذایی، بسته بندی، حمل و نقل، توزیع مواد غذایی، پخت و پز مواد غذایی و فروش مواد غذایی بسیار مهم است.

HACCP خطرات موجود در سیستم های غذایی را شناسایی، ارزیابی و کنترل می کند. HACCP یک سیستم ساختار یافته برای ایمنی مواد غذایی است و از سه استاندارد عملکرد خوب تولید (GMP)، عملکرد خوب بهداشتی (GHP) و عملکرد خوب کشاورزی (GAP) و عملکرد خوب ذخیره سازی (GSP) ساخته شده است.

 HACCP سیستم مدیریتی است که خطرات شیمیایی، بیولوژیکی و فیزیکی را از ابتدای فرآیند تا محصولات نهایی که از ورود مواد اولیه به کارخانه مواد غذایی شروع می شود تا تهیه، جابجایی، ساخت، فرآوری، تولید و فروش محصول نهایی تجزیه و تحلیل و کنترل می کند.

چرا-استاندارد-HACCP-مهم-است

چرا استاندارد HACCP مهم است؟

چرا HACCP در صنایع غذایی مهم است؟. HACCP می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد، زیرا بیماری ‌های ناشی از غذا و واکنش ‌های آلرژیک می‌توانند به نگرانی‌ های بهداشتی بسیار شدید تبدیل شوند و اغلب می‌توانند ناشی از رعایت بهداشت ضعیف در مناطق و فرآیندهای آماده‌ سازی غذا باشند.

جایی که باکتری‌ ها می‌توانند تکثیر شوند و در نهایت وارد بدن فرد شوند، می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی خفیف برای فرد شود و باعث ایجاد یک بیماری بسیار خطرناک و تهدید کننده زندگی شود. تنها راهی که می توانید از خود و دیگران در برابر این امر محافظت کنید این است که مطمئن شوید باکتری به درستی کشته شده و قادر به تکثیر به تعداد بیشتر نیست و به راحتی بین مواد غذایی منتقل نمی شود.

توسط رعایت الزامات استاندارد HACCP، این یکی از مهمترین عملکردها و عناصر است. کاملا مشابه واکنش های آلرژیک، به ویژه در مورد شوک آنافیلاکتیک، می تواند مرگبار باشد، و تنها در صورتی می توان از آن پیشگیری کرد که دقیقا بدانیم چه چیزی می خوریم. و تنها راه تشخیص این موضوع این است که تولیدکنندگان و تهیه کنندگان مواد غذایی شما اطمینان حاصل کنند که مواد غذایی که می خورید در زمانی که قرار نیست با هم تماس پیدا نکنند یا مخلوط نشوند. این امر با HACCP قابل پیشگیری است و به همین دلیل است که بسیار مهم است.

چرا-آموزش-بهداشت-مواد-غذایی-برای-کارکنان-مهم-است
چرا آموزش بهداشت مواد غذایی برای کارکنان مهم است؟

آموزش ایمنی مواد غذایی به دلایل مختلف در تعدادی از صنایع بسیار مهم است. از کسانی که مواد غذایی را به صورت خرده فروشی می فروشند تا کسانی که مستقیماً در تولید مواد غذایی کار می کنند، بسیار مهم است که کارگران شما بدانند که چگونه با مواد غذایی که برای مصرف انسان در نظر گرفته شده است کار کنند. هنگامی که صحبت از آموزش ایمنی مواد غذایی به میان می آید، سطوح مختلفی با عناصر مختلف وجود دارد که اغلب متناسب با صنعت و نقش مورد نظر طراحی می شوند.

با این حال، بخش ‌هایی از آموزش وجود دارد که در اکثر دوره ‌های آموزشی وجود دارد و نقاط کنترل بحرانی و تجزیه و تحلیل خطر یکی از مهم‌ترین آنها است. در این مقاله، بیشتر در مورد اینکه HACCP چیست، چرا اینقدر مهم است، و همچنین اینکه چرا باید همیشه اطمینان حاصل کنید که شما یا کارمندانتان آن را کاملاً درک کرده‌اید و آموزش‌ های لازم را داشته باشید، بیشتر صحبت می‌کنیم.

مزایای-اخذ-گواهینامه-HACCP-برای-صنایع-غذایی-چیست

مزایای اخذ گواهینامه HACCP برای صنایع غذایی چیست؟

رویه‌ های مبتنی بر استاندارد HACCP، یک سیستم مقرون ‌به‌ صرفه برای کنترل ایمنی مواد غذایی، از مواد اولیه تا تولید، ذخیره‌ سازی و توزیع تا فروش و خدمات به مصرف‌کننده نهایی را در اختیار کسب‌ وکارها قرار می‌دهند. رویکرد پیشگیرانه رویه های مبتنی بر HACCP نه تنها مدیریت ایمنی مواد غذایی را بهبود می بخشد، بلکه سایر سیستم های مدیریت کیفیت را نیز تکمیل می کند. مزایای اصلی روش های مبتنی بر HACCP عبارتند از:

  • در دراز مدت پول کسب و کار شما را ذخیره می کند.
  • از مسموم کردن مشتریان خود جلوگیری می کند.
  • استانداردهای ایمنی مواد غذایی افزایش می یابد.
  • تضمین می کند که شما الزامات استاندارد HACCP را رعایت کرده اید.
  • استانداردهای کیفیت غذا افزایش می یابد.
  • فرآیند شما را برای تولید غذای ایمن سازماندهی می کند.
  • کارکنان خود را سازماندهی می کند تا کار گروهی و کارایی را ارتقا دهد.
  • باعث رضایتمندی مشتریان شما می شود.
نظام-نامه-HACCP-چیست

نظام نامه HACCP چیست؟

نظام نامه HACCP عموماً توسط ارگان های دولتی همانند سازمان غذا دارو یا اداره کل دامپزشکی کشور درخواست می گردد. نظام نامه HACCP یا طرح HACCP همان روند پیاده سازی الزامات استاندارد HACCP است که شامل موارد زیر می شود.

  1. چارت سازمانی.
  2. خط مشی کیفیت و ایمنی غذا.
  3. نظام نامه سیستم ارزیابی خطر و کنترل خطر.
  4. چک لیست ممیزی ارزیابی سیستم تجزیه و تحلیل خطر و نقاط کنترل بحرانی.
  5. اهداف سازمانی جهت پیاده سازی HACCP.
  6. چک لیست کنترل آفات.
  7. چک لیست بازرسی سلامت محصول.
  8. چک لیست ارزیابی برنامه پیش نیاز PRPs.
  9. برگه کالیبراسیون دماسنج.

شما برای پیاده سازی الزامات استاندارد haccp می بایست دستورالعمل های کاربردی و هفت اصل مهم haccp را در سازمان خود اجرایی کنید. بنابراین شما باید فرآیند شناسایی خطرات مواد غذایی را توسط چک لیست های CCP، PRP و OPRP تکمیل و مستندات مربوط به رعایت PRP را در اختیار داشته باشید.

ما می توانیم نظام نامه استاندارد HACCP را همراه با چک لیست OPRP، چک لیست ممیزی PRP و چک لیست CCP به همراه چک لیست ممیزی ارزیابی سیستم تجزیه و تحلیل خطر و نقاط کنترل بحرانی در اختیار شما بگذاریم. جهت تهیه طرح HACCP یا نظام نامه HACCP با ما در ارتباط باشید.

اخذ-گواهینامه-HACCP-چگونه-است

اخذ گواهینامه HACCP چگونه است؟

برای دریافت گواهینامه HACCP شما باید الزامات استاندارد HACCP را رعایت نمایید. برای پیاده سازی استاندارد HACCP و اخذ گواهینامه حسپ شما باید هفت سال زیر را رعایت کنید.

  • تجزیه و تحلیل خطر را انجام دهید: مانند بسیاری از انواع دیگر چارچوب‌ های کاهش خطر، اولین کاری که باید در مورد HACCP انجام دهید این است که یک تجزیه و تحلیل کامل خطر یا ارزیابی ریسک فرآیندی که شما مسئول آن هستید انجام دهید.
  • شناسایی نقاط کنترل بحرانی: نقاط کنترل بحرانی آنها می‌تواند در هر جایی که بتوانید کنترل ‌هایی را معرفی کنید، ظاهر شوند. به عنوان مثال، اگر در حال پختن تکه‌ای از گوشت هستید که برای ایمن بودن باید در دمای خاصی باشد، CCP  می‌تواند نقطه ‌ای باشد که در آن تصمیم می‌گیرید که آیا گوشت سالم پخته شده است یا نه.
  • ایجاد محدودیت های بحرانی برای هر نقطه کنترل بحرانی: در نقاط کنترل بحرانی، اینجاست که باید دقیقاً تصمیم گرفت که حدود بحرانی چیست و چگونه می توان خطرات را با این کار کنترل کرد. وقتی به مثال گوشت نگاه می کنیم، خطر این است که یک تکه گوشت نیم پز می تواند حاوی باکتری های مضر باشد، به این معنی که تکه گوشت باید به دمای خاصی برسد تا این باکتری را از بین ببرد. تعیین حدود بحرانی به معنای تصمیم گیری در مورد دمای دقیقی است که گوشت باید به آن برسد.
  • ایجاد الزامات نظارت بر نقاط کنترل بحرانی: نحوه نظارت بر نقطه کنترل بحرانی بسیار مهم است و در برخی موارد بسیار دشوارتر از موارد دیگر است. در مثال استفاده شده در بالا، استفاده از دماسنج و روش خواندن مناسب تمام چیزی است که برای اطمینان از پخته شدن گوشت در دمای مناسب لازم است.
  • ایجاد اقدام اصلاحی: در مواردی که پایش مشخص می کند که از محدودیت های بحرانی در یک نقطه کنترل بحرانی فراتر رفته است، بسیار مهم است که اقدامات اصلاحی انجام شود تا اطمینان حاصل شود که خطر نمی تواند مشکل ساز شود.
  • اطمینان از اینکه سیستم HACCP به درستی کار می کند: این سیاست و فرآیند تنها در صورتی مؤثر خواهد بود که به اهداف خود دست یابد. داشتن نظام نامه HACCP خوب به این معنی است که به طور منظم بررسی کنید تا اطمینان حاصل شود که بررسی های انجام شده در CCP به درستی کار می کنند.
  • سوابق ایجاد شده را مستند و ثبت کنید: سپس آخرین عنصر HACCP نگهداری سوابق همه موارد مستند است. قابلیت ردیابی برای حل و فصل هر گونه مشکلی که در مرحله بعدی مطرح شود و همچنین کمک به فرآیند ارزیابی بسیار مهم است.
مرجع-صدور-گواهینامه-HACCP-کیست

مرجع صدور گواهینامه HACCP کیست؟

اخذ گواهینامه HACCP و دریافت استاندارد HACCP (گواهینامه حسپ) معتبر در ایران چالش متقاضیان است. اینکه از کجا گواهینامه HACCP دریافت کنیم و چطور متوجه شویم گواهینامه HACCP معتبر است. ممکن است شما در شهرهای مختلف ایران منجمله تهران، مشهد، اصفهان، اهواز، شیراز، گیلان، ساری، تبریز یا هر شهر دیگری درخواست دریافت گواهینامه HACCP داشته باشید.

نهادهای معتبر صدور گواهینامه HACCP و مراجع حسابرسی استاندارد HACCP توسط سایت FDA ایالات متحده معرفی شده اند. زمانی که به این سایت مراجعه می کنید متوجه می شوید که هیچ شرکتی جهت حسابرسی و صدور HACCP در ایران خدمات ارائه نمی شود. این موضوع برای پیدا کردن مرجع صدور معتبر HACCP کار شما را سخت تر می کند.

برای انتخاب مرجع صدور گواهی HACCP شما باید دقت کنید که مرجع صدور اعتبار خود را چگونه دریافت کرده است. این با اعتبار گواهی HACCP تفاوت دارد. معمولاً مرجع صدور گواهینامه ایزو که تحت اعتبار انجمن اعتباربخشی IAF در ایران فعالیت می کند، مرجع معتبر صدور گواهی HACCP نیز نام برده می شود. بنابراین، شما می توانید از نهادهای معتبر تحت اعتبار IAF برای دریافت گواهی HACCP اقدام نمایید.

در ایران شرکت هایی که توسط مرکز ملی تایید صلاحیت ایران NACI تاییدیه صدور گواهینامه ایزو 22000 را دریافت کرده اند می توانند گواهینامه HACCP مورد تایید سازمان غذا دارو ایران را صادر کنند. پس اگر نیاز دارید گواهی HACCP شما توسط اداره کل دامپزشکی یا سازمان غذا دارو تایید شود پیشنهاد می شود از شرکت های تایید شده توسط NACI اقدام به اخذ HACCP نمایید.

برای جستجوی مرجع صدور HACCP مورد تایید سازمانهای دولتی ایران با ما در ارتباط باشید.

ممکن است شما برای تبلیغات، برندینگ یا فروش محصول در بازارهای بین المللی نیاز به دریافت گواهی HACCP داشته باشید. بنابراین مراجع خصوصی صدور ایزو می توانند نیاز شما را پاسخگو باشند. تعداد این مراجع در ایران خیلی گسترده و زیاد است و هریک مبلغ متفاوتی جهت صدور HACCP درخواست می کنند. شما می توانید از مشاوره ما جهت انتخاب مرجع صدور گواهی HACCP استفاده کنید، سپس اقدام به انتخاب مرجع صدور گواهینامه HACCP نمایید.

هزینه-صدور-گواهی-استاندارد-HACCP-چقدر-است

هزینه صدور گواهی استاندارد HACCP چقدر است؟

هزینه اخذ گواهینامه HACCP بعد از انتخاب مرجع صدور در الویت است. زمانی که شما درخواست خود را توسط گوگل جستجو می کنید، موتورهای جستجوگر گوگل شرکت های بسیاری را به شما معرفی می کنند که گواهی HACCP یا حسپ را صادر می کنند. هر یک قیمت متفاوتی به شما اعلام می کنند و همه ی آنها ادعا می کنند گواهی HACCP معتبر را در اختیار شما می گذارند.

برای مشخص شدن هزینه صدور گواهی HACCP اولین نکته مهم اعتبار مرجع صدور است. اگر مرجع صدور HACCP توسط انجمن IAF تایید شده باشد، هزینه دریافت استاندارد HACCP حدود 200 دلار می باشد. چنانچه مرجع صدور تحت اعتبار IAF نباشد مثلاً تحت اعتبار ASCB باشد، شما می توانید برای اخذ HACCP حدود 1000000 میلیون تومان هزینه کنید.

برای استعلام کمترین هزینه جهت اخذ گواهی HACCP معتبر شما می توانید با ما در ارتباط باشید. ما می توانیم معترترین گواهینامه HACCP در ایران را با کمترین هزینه و در زمان کوتاه برای شما دریافت کنیم. این می تواند مهمترین امتیاز شما باشد، اینکه نظام نامه HACCP یا طرح HACCP مورد تایید سازمان غذا دارو و اداره کل دامپزشکی ایران را در اختیار شما می گذاریم.

5/5
به این مقاله امتیاز دهید!
[Total: 0 Average: 0]
پیمایش به بالا
02146135223