شرایط عمومی پیمانکار فصل دوم

شرایط عمومی پیمانکار

شرایط عمومی پیمانکار

شرایط عمومی پیمانکار فصل دوم در راستای مقاله شرایط عمومی پیمانکاران جهت اطلاع رسانی مکتوب گشته است. در مقاله قبلی شرایط عمومی پیمانکار فصل اول توضیح داده شد.

در ابتدا پیرو سر فصل های شرایط عمومی پیمانکار فصل اول جهت یادآوری پرداخته می شود و در ادامه شرایط عمومی پیمانکار فصل دوم مکتوب می گردد.

تعاریف و مفاهیم پیمانکار.

  • ماده 1، پیمان.
  • ماده 2، موافقت نامه.
  • ماده 3، شرایط عمومی.
  • ماده 4، شرایط خصوصی.
  • ماده 5، برنامه زمانی و اجرای کار.
  • ماده6، کارفرما.
  • ماده 7، پیمانکار.
  • ماده 8، مدیر طرح.
  • ماده 9، مهندس مشاور و ناظر.
  • ماده 10، رئیس کارگاه.
  • ماده 11 ، پیمانکار جزء.
  • ماده 12، کار، کارگاه و تجهیزات.
  • ماده 13، مصالح و ماشین آلات.
  • ماده 14، برآورد هزینه اجرای کار.
  • ماده 15، تاریخ اجرا و اتمام کار.

 

شرایط عمومی پیمانکار فصل دوم:

تاًییدات و تعهدات پیمانکار

  • ماده 16: تاًییدات پیمانکار

موارد زیر را پیمانکار تایید می کند:

الف)  تمام اسناد و مدارک موضوع ماده 2 موافقت نامه را مطالعه نموده واز مفاد آن کاملاً آگاه شده است.

ب) نسبت به تامین نیروی انسانی مورد نیازو تدارک مصالح، تجهیزات، ماشین آلات وابزاراجرای کار طبق  مشخصات درمحل یا ازنقاط دیگر، اطمینان یافته است.

ج) محل اجرای کار را دیده و بررسی کرده و از وضعیت آب وهوا، بارندگی وامکان اجرای کاردر فصل های مختلف سال ، باتوجه به آمار 21 سال پیش ازتاریخ ارائه پیشنهاد قیمت ودرنظرگرفتن مدت اجرای کار، اطلاع یافته است.

د) از قوانین و مقررات مربوط به  کار، بیمه های اجتماعی، مالیات ها، عوارض ودیگر قوانین ومقررات، کته تا تاریخ  تسلیم پیشنهاد معمول و مجزا بوده است،کاملاً مطلع بوده ومتعهد است که همه آنها را رعایت کند. درهرحال، مسئولیت عدم رعایت قوانین ومقررات یاد شده، برعهده پیمانکاراست.

ذ) درتهیه پیشنهاد قیمت، سود مورد نظر خود و تمام هزینه های ناشی ازمفاد بندهای بالا رادرنظر گرفته و بعداً از هیچ بابت، حق اضافه  درخواست پرداختی ندارد.

به هرحال ، در شرایط عمومی پیمانکار فصل دوم،  پیمانکار تایید می نماید که هنگام تسلیم پیشنهاد، مطالعات کافی انجام داده وهیچ موردی باقی نمانده است که بعداً در مورد آن استناد به جعل خود نماید.

  • ماده 17: کارکنان

الف) پیمانکارمتعهد است که عملیات موضوع  پیمان رابه وسیله افرادی که درکار خود تخصتص و تجربه کافی دارند، انجام دهد.  کسانی که دراجرای این پیمان، خدماتی برای پیمانکار انجام می دهند، کارکنان پیمانکارشناخته می شوند. اگردراسناد و مدارک پیمان، استفاده ازمتخصصان خارجی پیش بینی شده باشد، پیمانکارمتعهد است قبلاً وضعیت استخدام، مانند میزان حقوق و مزایا، مدت استخدام ومحل اقامت ومشخصات آنها را به وسیله مهندس مشاور به اطلاع کارفرما برساند وبا رعایت مقررات ذیربط و تاًمین هزینه های مربوط، برای استخدام آنها اقدام کند. کارفرما تسهیلات لازم رابرای استخدام متخصصان یادشده فراهم می نماید. تشخیص لزوم وحدود تسهیلات مزبوربا کارفرما است و این  مساعدت از مسئولیت پیمانکارنمی کاهد.

ب) تاًمین نیروی انسانی مورد نیاز محل پیمان بر عهده پیمانکار است و باید محل سکونت مناسب، آب آشامیدنی و روشنایی کافی برای نیروی کار فراهم کند.

پیمانکار باید برای تدارک دایمی آذوقه کارگران، اقدامات لازم بعمل آورد. بدون آنکه این اقدامات برای پیمانکار حق انحصاری ایجاد کند و به آزادی  کارگران درتامین مواد مورد نیاز آنها، ازهر منبعی که مایل به تحصیل آن باشند، محدودیتی وارد سازد. بهای آذوقه که به این ترتیب توسط پیمانکار تهیه می شود، نباید از بهای جنس مشابه در نزدیکترین شهر یا محل گران تر باشد و پیمانکار نمی تواند هزینه های دیگری، مانندهزینه حمل رابه قیمت های خرید اضافه کند.

ج) کارکنان ایرانی کارگاه باید شناسنامه و نیروی کار خارجی باید دارای پروانه اقامت و اجازه کار باشند.

د) پیمانکار مجاز به استفاده نیروی کار دولتی بدون اجازه سازمان دولتی ندارد، همچنین نمی تواند از نیروی کاری استفاده کند که خدمت وظیفه عمومی را نگذرانده باشد.

ذ) پیمانکار موظف است برای کارگران کارنامه کاری ایجاد کند و در صورت عدم ارائه کارنامه کاری مهندس ناظر می تواند از فعالیت کارگر جلوگیری کند.

و) پیمانکارمتعهد است که دستمزد کارگران خود را طبق قانون کار مرتباً پرداخت کند. در صورتی که در پرداخت دستمزد کارگران تاخیری پیش آید، مهندس مشاور به پیمانکار اخطارمی کند که طلب کارگران را پرداخت نماید. درصورت استنکاف پیمانکار، کارفرما می تواند دستمزد کارگران را برای ماه یا ماه هایی که صورت وضعیت آن به  پیمانکارپرداخت شده است،طبق کارنامه های کارگری  که دردست  کارگران و دارای امضای رئیس کارگاه است، باتوجه به پرداخت های علی الحساب که به آنها شده است،با حضور نماینده مهندس مشاور و پیمانکار ،ازمحل مطالبات پیمانکارپرداخت کند ومبلغ پرداختی رابه اضافه 15 درصد، به حساب بدهی پیمانکار منظور نماید.

ز) پیمانکار باید تاحد ممکن، کارگران مورد نیاز خود را از بین ساکنان منطقه اجرای کار،که صلاحیت انجام  کارهای موضوع پیمان راداشته باشند،انتخاب کند و به کار گمارد.

ح) پیمانکار ککلف است در قبال کارگران استخدام شده مقررات بیمه تامین اجتماعی و حفاظت فنی بهداشت را رعایت نماید.

ط) در اجرای این پیمان، پیمانکار در مقابل کارفرما مسئول اعمال تخلفات کارکنان خود است. در صورت تخلف یا اختلال نظم کارگاهی مهندس مشاور یا ناظر به پیمانکار اخطار می دهد. در صورت ایجاد تخلف مجدد پیمانکار مکلف به اخراج کارگر بوده و نباید مجددا کارگر متخلف در پیمان مشغول به کار شود.

شرایط عمومی پیمانکار فصل دوم
– ماده 18: مسئولیت حسن اجرای کار

             الف) پیمانکار مسئولیت حسن انجام کار در کارگاه را بر عهده دارد.

             ب) پیمانکار متعهد است که سازمان، روش اجرا و برنامه زمانی تفصیلی اجرای کار راطبق نظر مهندس مشاور براساس نقشه های موجود و برنامه زمانی کلی تهیه کند.

              ج) در صورتی که پیمانکار حین اجرا متوجه شود برنامه زمانی تفضیلی نیاز به تغییر دارد باید با ذکر دلیل قبل از رسیدن به موعد زمانی موارد را به صورت مکتوب به اطلاع مهندس ناظر برساند.

              د) پیمانکار موظف است برنامه های اجرایی خود را با دیگر پیمانکاران حاضر در کارگاه کارفرما هماهنگ کند و به اطلاع مهندس ناظر برساند.

             ه) پیمانکار موظف است ماهیانه گزارش کامل امور اجرایی انجام شده را به صورت مکتوب به اطلاع مهندس ناظر برساند.

             و) پیمانکارمتعهد است که یک نسخه ازبرنامه، نمودارها و جدول های پیشترفت کار را در کالرگاه آماده داشته باشد تا در صورت لزوم، مهندس مشاور و کسانی که اجازه بازدید ازکارگاه رادارند، از آن استفاده کنند.

            ز) پیمانکار مکلف است پیش از شروع کار فردی را که مورد تایید مهندس مشاور باشد به عنوان مسئول کارگاه معرفی نماید. رئیس کارگاه باید در کارگاه اجرایی حاضر باشد و عملیات اجرایی با مسئولیت و نظارت او انجام شود.

– ماده 19: کنترل نقاط نشانه، پیاده کردن نقشه ها، اندازه گیری ها

الف) پیمانکار، پیش ازعملیات موضوع پیمان باید نقاط  نشانه و مبداء را از لحاظ تطبیق با نقشه ها کنترل نماید و درصورتی که اختلافی موجود نباشد، درستی آنها را تایید و اعلام  دارد و در صورتی  که اختلافی وجودداشته باشد، مراتب را به اطلاع مهندس  مشاور برساند تا وضع موجود با مهندس مشاور و کارفرما صورت جلسه شود و ملاک شضروع عملیات قرار گیرد.

ب) پیمانکارمتعهد است که نقشه ها، امتداد ها و محور ها را با نظارت مهندس مشاور پیاده سازی کند و درستی آنها را با مهندس مشاور صورت جلسه نماید.

ج) اندازه گیری ها بر اساس نقشه های اجرایی، دستور کارهای اجرا شده و صورت جلسه ها که شامل کروکی های لازم و روشن است، انجام می شود.

 

ماده 20: تجهیز کارگاه، تدارکات، مصالح، ماشین آلات

الف) پیمانکارموظف است که پس از تحویل گرفتن کارگاه، با توجه به مدت تعیین شده برای تجهیزات ،طرح جانمایی تجهیزکارگاه را تهیه کرده و پس از تایید مهندس مشاور، آن را مبنای تجهیز کارگاه قرار دهد.

ب) تامین نیروی انسانی،مصالح وتجهیزات،ماشین آلات و ابزار بر عهده پیمانکار است ، مگرآنکه دراسناد و مدارک پیمان،ترتیب دیگری پیش بینی شده باشد.

ج) هرگاه تهیه یا توزیع مصالح ولوازمی در داخل  کشوردر انحصاردولت باشد، کارفرما می بایست تسهیلات لازم برای تهیه آن مصالح ولوازم را فراهم می کند.

د) در مواردی که مصالح و تجهیزات باید بوسیله پیمانکار از خارج از کشور تهیه شود، کارفرما اجازه ورود آنها را از مراجع ذی ربط گرفته و با هزینه پیمانکار وارد می کند.

ه) درصورتی که دراسناد و مدارک پیمان، مشخصاتی برای ماشین آلات وابزاراجرای کارتعیین شده باشد، پیمانکار باید آنها را طبق مشخصات تعیین شده، تامین کند.

و) پیمانکار نمی تواند بدون کسب اجازه مهندس مشاوره مصالح و تجهیزات را از کارگاه خارج نماید.

ز) درصورتی که طبق اسناد ومدارک پیمان، تاًمین اقلامی از تجهیزات که پیمانکار باید نصب کند و به صورت دایم درکار باقی بماند، درتعهد کارفرما باشد، پیمانکار مسئول عملکرد ناقص احتمالی این تجهیزات نیست، مگرآنکه ثابت شود که نقض آنها مربوط به کار پیمانکار است.

ر) اگردراسناد ومدارک پیمان، تکلیفی برای تهیه غذا، مسکن ودفترکار کارکنان کارفرما، مهندس مشاور و آزمایشگاه درمحل کاربه عهده پیمانکارگذاشته شود، پیمانکارموظف به تامین آنها، طبق شرایط پیش بینی شده، می باشد.

بیشتر بخوانیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
02146135223