چارچوب امنیت سایبری NIST چیست؟

چارچوب امنیت سایبری NIST (NIST CSF) متشکل از استانداردها، دستورالعمل‌ها و بهترین شیوه‌ها است که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا مدیریت ریسک امنیت سایبری خود را بهبود بخشند. NIST CSF طوری طراحی شده است که به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد تا بتواند با فرآیندهای امنیتی موجود در هر سازمان و در هر صنعتی یکپارچه شود.

چارچوب امنیت سایبری NIST چیست؟, 5 عملکرد اصلی

NIST چارچوب امنیت سایبری ابزاری قوی جهت سازماندهی و بهبود برنامه ­های امنیت سایبری سازمان ­ها است. این مجموع ه­ای از دستورالعمل­ ها و بهترین شیوه ­ها برای کمک به سازمان­ ها در ایجاد و بهبود وضعیت امنیت سایبری خود است.

 NISTچارچوب مجموعه‌ای از توصیه‌ها و استانداردها را ارائه می‌کند که سازمان‌ها را قادر می‌سازد در شناسایی حملات سایبری آمادگی بهتری داشته باشند، و همچنین دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه واکنش، پیشگیری و بازیابی از حوادث سایبری ارائه می‌دهد.

چارچوب امنیت سایبری NIST که توسط موسسه ملی استاندارد و فناوری (NIST) تهیه شده است، به کمبود استانداردها در مورد امنیت سایبری می پردازد و مجموعه یکسانی از قوانین، دستورالعمل ها و استانداردها را برای سازمان ها جهت استفاده در صنایع ارائه می دهد.

چارچوب امنیت سایبری NIST (NIST CSF) به طور گسترده به عنوان استاندارد طلایی برای ایجاد یک برنامه امنیت سایبری در نظر گرفته می شود. چه به تازگی شروع به ایجاد یک برنامه امنیت سایبری کرده باشید و چه در حال اجرای یک برنامه نسبتاً بالغ هستید، این چارچوب می تواند ارزش ارائه دهد. با عمل به عنوان یک ابزار مدیریت امنیت سطح بالا که به ارزیابی ریسک امنیت سایبری در سراسر سازمان کمک می کند.

این چارچوب تمام قابلیت‌ها، پروژه‌ها، فرآیندها، فعالیت‌های روزانه امنیت سایبری را در 5 عملکرد اصلی داسته بندی می کند.

ISO 27005

5 عملکرد اصلی چارچوب امنیت سایبری NIST چیست؟

1. شناسایی کنید

این عملکرد بر پایه گذاری یک برنامه موثر امنیت سایبری متمرکز است. این به شما کمک می کند تا درک سازمانی از نحوه مدیریت ریسک های امنیت سایبری ایجاد کنید.

تابع شناسایی بر اهمیت درک خطرات امنیت سایبری در زمینه کسب و کار و همچنین منابعی که از عملکردهای حیاتی سازمان شما پشتیبانی می کند، تمرکز دارد. این شامل شناسایی دارایی‌های فیزیکی و نرم‌افزاری، محیط شرکت و نقش آن در زنجیره تامین، آسیب‌پذیری‌های شبکه، تحمل ریسک و موارد دیگر می‌شود. هدف اصلی شما این است که بفهمید کدام یک از فرآیندها و دارایی های شما نیاز به حفاظت دارند.

2. محافظت کنید

هدف اصلی شما برای این عملکرد محافظت از همه عملکردهای حیاتی است که با جلوگیری، محدود کردن و مهار آسیب احتمالی ناشی از یک حمله سایبری شناسایی کرده‌اید. به موارد زیر دقت کنید:

  • از چه ابزارهایی استفاده می کنید
  • چه سیاست هایی دارید
  • برای رسیدن به آن هدف به چه فرآیندهایی نیاز دارید.

3. تشخیص

هدف اصلی این تابع پیاده سازی ابزارهایی است که تهدیدهایی را شناسایی می کند که شما را قادر می سازد به سرعت به آنها پاسخ دهید. بسیاری از حملات سایبری برای هفته ها یا حتی ماه ها شناسایی نمی شوند. اگر این اتفاق بیفتد، نمی‌توانید واکنشی نشان دهید و آسیب احتمالی می‌تواند برای کسب‌وکارتان ویرانگر باشد.

4. پاسخ دهید

این عملکرد بر روی میزان خوب و سرعت واکنش شما به یک حادثه سایبری تمرکز می کند. این بدان معناست که کسب و کار شما به یک طرح واکنش به حادثه نیاز دارد که بر ارتباطات، کاهش و تجزیه و تحلیل رویدادها به صورت آماده تمرکز داشته باشد.

5. بهبودی

عملکرد بهبود بر ایجاد طرح هایی برای بازیابی بلایا و تداوم کسب و کار متمرکز است. هدف شما این است که طرحی کنید و تضمین کند عملیات شما می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن پس از یک حادثه به سطح قبلی خود از سر گرفته شود.

اصول اساسی AS 9100 چیست؟ سیستم مدیریت کیفیت در هوافضا

چرا باید از چارچوب امنیت سایبری NIST استفاده کنید؟

ابتدا، بیایید یک قدم به عقب برگردیم و مسائل امنیت سایبری را که احتمالاً در ذهن شماست فهرست کنیم.

  1. شما در مورد خطرات و آسیب پذیری های نادیده نگران هستید.
  2. شما فهرست دقیقی از دارایی هایی که نیاز به محافظت دارند، ندارید.
  3. تیم شما تلاش زیادی را صرف تعقیب مواردی می کند که تاثیری ندارند، در حالی که شما دوست دارید آنها روی ریسک واقعی تمرکز کنند.
  4. شما می خواهید بدانید که چگونه با توجه به ابزارهای فعلی خود و آنچه در بازار موجود است، به موارد ریسک رسیدگی کنید.
  5. همکاران شما در خارج از تیم امنیتی خطر سایبری را درک نمی کنند و بنابراین نمی توانند وظایف مهم کاهش را “مالک” کنند.
  6. هیئت مدیره شما شروع به پرسیدن از شما در مورد کمی کردن نتایج کاهش ریسک ناشی از برنامه استراتژیک امنیت سایبری که تیم شما اجرا کرده است، می کند. “آیا ما با NIST مطابقت داریم”؟

چارچوب می تواند به شما در این چالش ها کمک کند. شما قادر خواهید بود از آموخته های افرادی که با موفقیت به مشکلات مشابه رسیدگی کرده اند، استفاده کنید.

هدف این چارچوب کمک به شما در اولویت بندی سرمایه گذاری ها و تصمیمات امنیت سایبری (1) است. این چارچوب همچنین به شما کمک می کند تا در مورد بلوغ برنامه خود استدلال کنید و چارچوبی برای گفتگو با سهامداران از جمله مدیریت ارشد و هیئت مدیره شما فراهم می کند.

به این مقاله امتیاز دهید!
[Total: 1 Average: 5]

1 دیدگاه دربارهٔ «چارچوب امنیت سایبری NIST چیست؟»

  1. بازتاب: 4 کنترل امنیتی مهم در امنیت سایبری - مقالات امنیت فناوری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
02146135223