GMO چیست؟ 3 دقیقه مطالعه کنید

GMO چیست؟ GMO (مخفف “ارگانیسم اصلاح شده ژنتیکی”) یک گیاه، حیوان یا میکروبی است که در آن یک یا چند تغییر در ژنوم ایجاد شده است، معمولاً با استفاده از مهندسی ژنتیک با تکنولوژی بالا، در تلاش برای تغییر ویژگی‌های یک موجود زنده.

GMO چیست؟ 3 دقیقه مطالعه کنید

GMO چیست؟ GMO (مخفف “ارگانیسم اصلاح شده ژنتیکی”) یک گیاه، حیوان یا میکروبی است که در آن یک یا چند تغییر در ژنوم ایجاد شده است، معمولاً با استفاده از مهندسی ژنتیک با تکنولوژی بالا، در تلاش برای تغییر ویژگی‌های یک موجود زنده.

در دنیای همیشه در حال توسعه کشاورزی و تولید مواد غذایی امروز، اصطلاح “G M O” به طور فزاینده ای رایج شده است. ارگانیسم‌های اصلاح‌شده ژنتیکی یا GMOs، ارگانیسم‌هایی هستند که بیوتکنولوژی برای ایجاد ترکیب‌های منحصربه‌فردی از ژن‌هایی که در طبیعت یا از طریق روش‌های تلاقی سنتی وجود ندارند، به کار گرفته شده است.

این مقاله به جنبه‌های مختلف GMOs، نگرانی‌های ایمنی آن‌ها، شیوه‌های برچسب‌گذاری، وجود GMOs در غذاهای رایج، تأثیر آن‌ها بر کشاورزان، و پیامدهای زیست‌محیطی مرتبط با کشت آن‌ها می‌پردازد.

ایمنی GMOs

یکی از مهمترین سؤالاتی که در مورد G M O ها وجود دارد این است که آیا آنها برای مصرف بی خطر هستند یا خیر. ایمنی GMOs موضوع بحث و نگرانی است، در درجه اول به دلیل عدم وجود مطالعات معتبر، مستقل و طولانی مدت تغذیه. جامعه علمی هنوز در مورد اثرات درازمدت مصرف غذاهای اصلاح شده ژنتیکی به اتفاق نظر نرسیده است. این عدم قطعیت منجر به تشدید بررسی‌ها و تحقیقات جامع در مورد ایمنی GMOs شده است.

در مورد “استانداردهای مواد غذایی ارگانیک” بیشتر بخوانید.: GMO چیست؟ 3 دقیقه مطالعه کنید

شیوه های برچسب گذاری GMO

مسئله برچسب گذاری GMO ها نیز موضوع مهم دیگری است. شصت و پنج کشور در سراسر جهان، از جمله استرالیا، ژاپن و همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، نیاز به برچسب زدن به غذاهای اصلاح شده ژنتیکی دارند. با این حال، کانادا در حال حاضر برچسب گذاری G M O را اجباری نمی کند.

در ایالات متحده، استاندارد ملی افشای مواد غذایی مهندسی زیستی USDA (NBFDS) برخی از محصولات حاوی G M O باید برچسب گذاری شوند. با این حال، معافیت های قطعی در قانون نگرانی هایی را در مورد شفافیت و حق دانستن برای مصرف کنندگان آمریکایی ایجاد کرده است.

گواهینامه ISO صنایع غذایی
اخذ گواهینامه ایزو معتبر صنایع غذایی

غذاهای رایج حاوی GMO

درک اینکه کدام غذاها ممکن است حاوی G M O باشند برای مصرف کنندگانی که مایل به انتخاب آگاهانه در مورد رژیم غذایی خود هستند بسیار مهم است. بیشتر غذاهای بسته بندی شده و فرآوری شده شامل موادی هستند که از محصولاتی مانند ذرت، سویا، کلزا و چغندرقند به دست می آیند. توجه به این نکته مهم است که اکثریت قریب به اتفاق این محصولات که در آمریکای شمالی رشد می کنند از نظر ژنتیکی اصلاح شده اند.

علاوه بر این، پروژه غیر GMO محصولات دام، زنبورداری و آبزی پروری را به دلیل شیوع مواد مهندسی ژنتیکی در خوراک دام پرخطر معرفی می کند. این نگرانی را به محصولات مشتق شده از حیوانات مانند تخم مرغ، شیر، گوشت، عسل و غذاهای دریایی گسترش می دهد. G M O ها همچنین می توانند از طریق مشتقات و ورودی های مشتق شده از اشکال دیگر مهندسی ژنتیک، مانند زیست شناسی مصنوعی، به غذاهای فرآوری شده راه پیدا کنند.

تاثیر بر کشاورزان

معرفی GMOs تأثیر قابل توجهی بر کشاورزان در سراسر جهان داشته است. شرکت‌های بیوتکنولوژی که محصولات GMO را توسعه می‌دهند، پتنت‌هایی را به دست آورده‌اند که به آنها کنترل استفاده و توزیع بذرهای دستکاری شده ژنتیکی را می‌دهد. این کنترل منجر به موافقت نامه های محدود کننده مجوز شده است که حقوق کشاورزان را برای ذخیره بذر کاهش می دهد.

کشاورزانی که به دانه‌های G M O و نهاده‌های شیمیایی مرتبط متکی هستند، به شرکت‌های بزرگ کشاورزی وابسته می‌شوند و حاکمیت کشاورزان و امنیت غذایی ملی را در کشورهایی که این محصولات در آن کشت می‌شوند، به خطر می‌اندازند.

در مورد “دستورالعمل GMP” بیشتر بخوانید.: GMO چیست؟ 3 دقیقه مطالعه کنید

پیامدهای زیست محیطی GMOs

یکی از متداول ترین صفات مهندسی شده در محصولات G M O، تحمل علف کش است. در طول دو دهه اول آزمایش GMO، استفاده از علف کش های سمی مانند Roundup (گلایفوسیت) پانزده برابر افزایش یافت. استفاده بیش از حد از علف کش ها عواقب شدیدی برای محیط زیست داشته است.

گیاهان بومی کاهش یافته اند و تنوع زیستی را تحت تأثیر قرار داده اند. علاوه بر این، استفاده بیش از حد از علف‌کش‌ها باعث ایجاد «ابر علف‌های هرز» و «ابر حشرات» مقاوم به آفت‌کش‌ها شده است که برای کنترل آن‌ها به مواد شیمیایی سمی‌تری نیاز دارند.

علاوه بر این، بسیاری از محصولات تراریخته با کشاورزی شیمیایی مرتبط هستند، که اغلب توسط شرکت های بزرگ شیمیایی توسعه یافته و فروخته می شوند. اثرات طولانی مدت زیست محیطی این G M O ها تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده است و پس از رها شدن در محیط، این موجودات جدید به راحتی قابل یادآوری نیستند.

نتیجه

در نتیجه، GMOs موضوع بحث و نگرانی قابل توجهی است. سوالات در مورد ایمنی آنها، شیوه های برچسب گذاری، حضور در غذاهای رایج، تاثیر بر کشاورزان، و پیامدهای زیست محیطی همچنان در خط مقدم بحث های پیرامون بیوتکنولوژی در کشاورزی قرار دارد.

در حالی که G M O ها پتانسیل رسیدگی به برخی چالش های کشاورزی را دارند، تحقیقات جامع و شیوه های برچسب گذاری شفاف ضروری است تا اطمینان حاصل شود که مصرف کنندگان می توانند انتخاب های آگاهانه ای در مورد غذاهایی که مصرف می کنند انجام دهند. علاوه بر این، شیوه‌های کشت مسئولانه برای کاهش اثرات زیست‌محیطی GMOs و حفاظت از تنوع زیستی برای نسل‌های آینده مورد نیاز است.

تیم فنی ISOGET در مقالات بعدی سایت بیشتر در مورد گواهینامه غیر GMOs و فرآیند دریافت گواهینامه G M O اطلاعاتی مکتوب می کند. با ما همراه شوید.

سوالات متداول

GMO چیست؟

GMO (مخفف “ارگانیسم اصلاح شده ژنتیکی”) یک گیاه، حیوان یا میکروبی است که در آن یک یا چند تغییر در ژنوم ایجاد شده است، معمولاً با استفاده از مهندسی ژنتیک با تکنولوژی بالا، در تلاش برای تغییر ویژگی‌های یک موجود زنده.

به این مقاله امتیاز دهید!
[Total: 2 Average: 5]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
02146135223