افتا چیست؟ گواهینامه افتا چیست؟ 3 گواهی ایزو مهم برای افتا

افتا مخفف امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات است. سازمان افتا توسط دو ارگان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین نهاد ریاست جمهوری جهت تایید شرکت های تولید کننده خدمات نرم افزار، سخت افزار، پشتیبانی، مشاوره ای، نصب و راه اندازی سیستم های کامپیوتری ایجاد شده است.

افتا چیست؟ گواهینامه افتا چیست؟ 3 گواهینامه ایزو مهم برای اخذ گواهینامه افتا

ما توسط این مقاله سعی کردیم در مورد سازمان افتا و اهمیت به وجود آمدن آن بیشتر توضیح دهیم و اشاره ای کوتاه به گواهینامه افتا کرده ایم. در مقالات بعدی بیشتر در مورد شرایط و نحوه اخذ گواهینامه افتا توضیح می دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد دریافت گواهینامه افتا با ما در ارتباط باشید.

برای ورود به سایت معاونت امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات (افتا) جهت بارگذاری مدارک افتا اینجا کلیک نمایید.

افتا چیست؟

افتا، مخفف «امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات» یک نهاد حیاتی در فضای امنیت سایبری ایران است. گواهینامه افتا سندی است که توسط مرکز مدیریت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و نهاد ریاست جمهوری و سازمان فناوری اطلاعات برای سازمان های متقاضی صادر می شود.

تمرکز اصلی مرکز افتا و سازمان فناوری اطلاعات بر روی صدور گواهینامه ها و مجوزهای مربوط به اطلاعات و امنیت سایبری است، وظیفه ای حیاتی در دنیای امروز که سازمان ها به شدت به سیستم های نرم افزاری برای عملیات های مختلف متکی هستند.

اهمیت نقش افتا زمانی آشکار می شود که هم نهادهای دولتی و هم خصوصی به طور فزاینده ای سیستم های نرم افزاری را برای عملیات خود در اینترنت به کار می گیرند. در عصر دیجیتال، اطمینان از امنیت اطلاعات و حفاظت از داده ها بسیار مهم است. اینجاست که افتا وارد عمل می شود و امنیت محصولات، خدمات و نرم افزارهای تولید داخل را تایید می کند. صلاحیت ارائه شده توسط گواهینامه افتا یکپارچگی امنیت شبکه ملی را تضمین می کند و در نتیجه از آسیب احتمالی ناشی از استفاده از محصولات ناایمن جلوگیری می کند.

همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران و سازمان امنیت تولید و تبادل اطلاعات (افتا) در این امر مؤثر است. آنها با هم، گواهی‌های امنیتی را برای محصولات و خدمات نرم‌افزاری ارزیابی و صادر می‌کنند و به طور موثر تهدیدات امنیتی برای سازمان‌ها را کاهش می‌دهند و بالاترین سطح حفاظت از داده‌ها و اطلاعات را تضمین می‌کنند.

در گذشته، بسیاری از شرکت‌های ارائه‌دهنده سیستم‌های نرم‌افزاری مختلف ادعا می‌کردند که دارای گواهینامه‌های امنیتی همانند ایزو 27018 – گواهینامه استاندارد امنیت فناوری اطلاعات هستند، اما این سیستم‌ها اغلب به دنبال اخذ گواهینامه ایزو بوده و از استقرار سیستم مدیریت استانداردهای امنیتی لازم کوتاهی می‌کردند.

پیامدهای آن قابل توجه بود و به زیرساخت های کشور، نهادهای دولتی و سایر سازمان ها آسیب وارد کرد. گزارش حملات گاه به گاه هکرها به سیستم های سازمان ها و نشت متعاقب آن داده ها و اسناد حساس غیر معمول نبود. بنابراین، سازمان افتا شرکت های تولید کننده نرم افزار، شرکت های مشاور IT و خدمات آموزشی را ملزم به اخذ گواهینامه افتا نمود.

گواهینامه آموزش ISO 29990

گواهینامه افتا چیست؟

گواهینامه افتا که مخفف عبارت «امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات» است، مجوزی است که توسط مرکز مدیریت راهبردی ریاست جمهوری (مرکز افتا) و سازمان فناوری اطلاعات ایران اعطا می شود. این گواهی بخشی از یک طرح ارزیابی امنیتی با هدف تضمین امنیت سیستم های نرم افزاری است. این با نام های مختلفی از جمله مجوز افتا، گواهینامه افتا و گواهی ارزیابی امنیتی می باشد.

اهمیت دارا بودن گواهی افتا قابل اغراق نیست. اخذ گواهینامه افتا لزوماً به این معنی نیست که یک سرویس برتر است، اما سطح بالای امنیت مرتبط با آن سیستم را تأیید می کند. در دنیایی که حملات سایبری یک تهدید دائمی است، سازمان ها باید امنیت اطلاعات و داده ها را در اولویت قرار دهند. هنگام انتخاب سیستم های تولید و تبادل اطلاعات، توجه به گواهی و مجوز سازمان یا ارائه دهنده خدمات بسیار مهم است. بدون گواهی ارزیابی افتا، خطر سرقت و قرار گرفتن در معرض اطلاعات بیشتر است.

همچنین در بخشنامه ای از سوی سازمان فناوری و اطلاعات ایران بر استفاده شرکت های کارفرمای استفاده کننده از خدمات سامانه ها و نرم افزارهای دارای گواهی ارزیابی افتا تاکید شده است. سیستم‌هایی که فاقد این گواهینامه هستند، اغلب فاقد اقدامات امنیتی لازم برای مبارزه با تهدیدات سایبری در حوزه دیجیتال هستند. بنابراین، گواهی افتا نه تنها امنیت نرم افزار را تأیید می کند، بلکه اعتبار شرکت ارائه دهنده خدمات را نیز تأیید می کند.

هدف اصلی صدور گواهینامه افتا چیست؟

هدف اصلی صدور گواهینامه افتا رسیدگی به نگرانی های امنیتی و ایجاد انگیزه در تولیدکنندگان محصول برای ارتقای ویژگی های امنیتی محصولاتشان است. در بازاری مملو از محصولات با قابلیت ها و محدودیت های مختلف، مصرف کنندگان به دنبال محصولاتی هستند که نه تنها نیازهای آنها را برآورده می کند، بلکه از اطلاعات آنها به طور موثر محافظت می کند.

برای کمک به مصرف کنندگان در انتخاب محصولات ایمن و کمک به تولیدکنندگان در کسب مقبولیت در بازارهای داخلی و بین المللی، “طرح ارزیابی امنیت” توسط مرکز افتا و این سازمان تهیه شد. این طرح بر اساس استانداردهای ارزیابی مشترک و سایر معیارهای ابلاغی توسط مرکز افتا تنظیم شده است. اهداف اصلی این طرح ارزیابی امنیتی عبارتند از:

  1. اطمینان از ارزیابی های امنیتی محصولات IT و نرم افزاری در راستای استانداردهای ارزیابی رایج.
  2. کاهش خطرات و نگرانی های امنیتی مرتبط با محصولات ارزیابی نشده.
  3. افزایش دسترسی به محصولات ارزیابی شده
  4. حمایت از توسعه و بومی سازی محصولات نرم افزاری.
  5. بالا بردن سطح امنیت محصولات نرم افزاری

در خاتمه، اخذ گواهینامه افتا نقشی اساسی در حفاظت از امنیت و یکپارچگی سیستم های نرم افزاری ایفا می کند که در چشم انداز دیجیتال امروزی ضروری شده اند. این نه تنها امنیت محصولات و خدمات را تأیید می کند، بلکه به ارتقای کلی استانداردهای امنیت سایبری نیز کمک می کند. این تضمین می‌کند که سازمان‌ها و افراد می‌توانند به سیستم‌های نرم‌افزاری ایمن تکیه کنند و از داده‌ها و اطلاعات ارزشمند در دنیایی که به طور فزاینده‌ای به هم پیوسته محافظت می‌کنند، اعتماد کنند.

مرجع صدور گواهینامه ایزو 9001 کیست؟, شرح در مقاله

شرایط اخذ گواهینامه افتا چگونه است؟

متقاضیان اخذ گواهینامه افتا در چهار حوزه

  • حوزه آموزشی
  • حوزه عملیاتی
  • حوزه فنی، و
  • حوزه مدیریتی

می توانند اقدام به دریافت گواهینامه افتا نمایند. یکی از مدارکی که برای صدور گواهینامه افتا نیاز است، سه گواهینامه ایزو 9001 – سیستم مدیریت کیفیت، ایزو 27001 – سیستم مدیریت امنیت اطلاعات و ایزو 20000 – سیستم مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است.

ما توسط مقالات بعدی در مورد شرایط و مدارک مورد نیاز جهت اخذ گواهینامه افتا بیشتر توضیح می دهیم. پس ما را دنبال کنید.

سوالات متداول

افتا چیست؟

افتا، مخفف «امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات» یک نهاد حیاتی در فضای امنیت سایبری ایران است. گواهینامه افتا سندی است که توسط مرکز مدیریت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و نهاد ریاست جمهوری و سازمان فناوری اطلاعات برای سازمان های متقاضی صادر می شود.

گواهینامه افتا چیست؟

گواهینامه افتا که مخفف عبارت «امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات» است، مجوزی است که توسط مرکز مدیریت راهبردی ریاست جمهوری (مرکز افتا) و سازمان فناوری اطلاعات ایران اعطا می شود. این گواهی بخشی از یک طرح ارزیابی امنیتی با هدف تضمین امنیت سیستم های نرم افزاری است. این با نام های مختلفی از جمله مجوز افتا، گواهینامه افتا و گواهی ارزیابی امنیتی می باشد.

به این مقاله امتیاز دهید!
[Total: 1 Average: 5]

1 دیدگاه دربارهٔ «افتا چیست؟ گواهینامه افتا چیست؟ 3 گواهی ایزو مهم برای افتا»

  1. بازتاب: دوره های آموزشی ایزو 27001 برای اشخاص – اخذ گواهی افتا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
02146135223