استراتژی کسب وکار چیست؟ – 12 نوع استراتژی

یک استراتژی کسب وکار را می توان به عنوان مجموعه ای از تصمیمات یا یک مسیر عملی توصیف کرد که کارآفرینان را در دستیابی به اهداف خاص تجاری راهنمایی می کند. این یک برنامه عملیاتی برای تحقق چشم انداز و اهداف یک سازمان، کمک به فرآیندهای تصمیم گیری برای افزایش ثبات مالی شرکت در بازار را ترسیم می کند.

استراتژی کسب وکار چیست؟ - 12 نوع استراتژی

در این مقاله قصد داریم به مفهوم استراتژی کسب وکار بپردازیم. موفقیت هر شرکتی به کارآمدی استراتژی های به کار گرفته شده بستگی دارد. یک استراتژی کسب وکار چگونگی رقابت یک شرکت در بازار و رسیدن به سودآوری را مشخص می کند. در سطح جهانی، کسب و کارها در بازارهای رقابتی شرکت می کنند و کالاها و خدمات را برای افزایش ارزش سهام خود می فروشند. این امر مستلزم یک برنامه خوب فکر شده برای هدایت تصمیم گیری و استفاده از منابع برای دستیابی به اهداف کلیدی است. این مقاله به تعریف استراتژی کسب وکار، اهمیت آن و انواع مختلف آن می پردازد.

تعریف استراتژی کسب وکار چیست؟

یک استراتژی کسب وکار را می توان به عنوان مجموعه ای از تصمیمات یا یک مسیر عملی توصیف کرد که کارآفرینان را در دستیابی به اهداف خاص تجاری راهنمایی می کند. این یک برنامه عملیاتی برای تحقق چشم انداز و اهداف یک سازمان، کمک به فرآیندهای تصمیم گیری برای افزایش ثبات مالی شرکت در بازار را ترسیم می کند. هدف از تعیین استراتژی کسب وکار به شرح زیر است:

  • دستیابی به اثربخشی
  • فرصت ها را بشناسید و از آنها استفاده کنید
  • تخصیص کارآمد منابع
  • به یک مزیت رقابتی دست پیدا کنید
  • چالش ها و تهدیدها را مرور کنید
  • تلاش و رفتار مستقیم

استراتژی کسب وکار شامل مجموعه ای از حرکات و اقدامات رقابتی است که توسط یک کسب و کار برای جذب مشتریان، رقابت موفقیت آمیز، بهبود عملکرد و دستیابی به اهداف سازمانی به کار گرفته می شود. اساساً، رویکردی را که یک کسب و کار باید برای دستیابی به اهداف مورد نظر خود اتخاذ کند، تشریح می کند.

این استراتژی مدیریت ارشد را با یک چارچوب یکپارچه برای شناسایی، تجزیه و تحلیل و بهره برداری از فرصت های سودآور، مقابله با تهدیدات بالقوه، بهینه سازی استفاده از منابع و تعادل نقاط قوت و ضعف مجهز می کند.

استاندارد ایزو 30414 چیست؟ - 5 مرحله صدور گواهینامه ISO 30414

اهمیت استراتژی کسب وکار چیست؟

یک هدف تجاری بدون استراتژی صرفا یک رویا است. ورود به بازار بدون استراتژی برنامه ریزی شده، احتمال شکست را افزایش می دهد. با تشدید رقابت، اهمیت استراتژی کسب وکار آشکار می شود که منجر به افزایش انواع استراتژی های مورد استفاده توسط کسب و کارها می شود. در اینجا پنج دلیل وجود دارد که چرا یک استراتژی برای هر کسب و کاری ضروری است:

  1. برنامه ریزی: استراتژی کسب و کار بخشی جدایی ناپذیر از یک طرح تجاری است که نقشه راه را برای دستیابی به اهداف مشخص شده در برنامه ارائه می دهد.
  2. نقاط قوت و ضعف: توسعه یک استراتژی، نقاط قوت و ضعف واقعی یک کسب و کار را آشکار می کند و امکان استفاده موثر از نقاط قوت را برای جبران یا حذف نقاط ضعف فراهم می کند.
  3. کارایی و اثربخشی: یک استراتژی خوب برنامه ریزی شده با تخصیص منابع و تعریف واضح وظایف، کارایی و اثربخشی فعالیت های تجاری را بهبود می بخشد.
  4. مزیت رقابتی: استراتژی کسب و کار بر روی نقاط قوت یک تجارت سرمایه گذاری می کند و از آنها به عنوان یک مزیت رقابتی برای موقعیت منحصر به فرد برند استفاده می کند.
  5. کنترل: استراتژی کسب و کار مسیر و اهداف میانی را تعیین می کند و نظارت آسان بر فعالیت ها و ارزیابی پیشرفت را تسهیل می کند.

سطوح استراتژی کسب و کار چگونه است؟

در تجارت، استراتژی های متعدد در سطوح مختلف لازم است، با توجه به اینکه یک استراتژی ممکن است ناکافی یا نامناسب باشد. ساختار کسب و کار معمولی شامل سه سطح است:

  1. استراتژی سطح شرکت: یک برنامه جامع که توسط مدیریت ارشد، تعیین خطوط کسب و کار، گسترش، اکتساب، تنوع، و حوزه های سرمایه گذاری تدوین شده است.
  2. استراتژی سطح کسب و کار: استراتژی های خاص مربوط به یک تجارت خاص، تبدیل ماموریت و چشم انداز به برنامه های مشخص.
  3. استراتژی سطح عملکردی: تصمیمات در سطح عملیاتی در زمینه های عملکردی خاص، مانند بازاریابی، تولید، منابع انسانی و غیره.

درک تفاوت استراتژی و تاکتیک

قبل از پرداختن به توسعه استراتژی، درک تمایز بین استراتژی و تاکتیک بسیار مهم است:

تعریف استراتژی

استراتژی به اهداف بلند مدت یک سازمان و رویکرد برنامه ریزی شده برای دستیابی به آنها اشاره دارد که راه را برای رسیدن به چشم انداز تعریف شده هدایت می کند.

تعریف تاکتیک

تاکتیک ها به اقدامات خاصی گفته می شود که برای دستیابی به اهداف تعیین شده در راستای استراتژی انجام می شود.

مثال: به عنوان مثال، استراتژی یک شرکت ممکن است تبدیل شدن به ارزان ترین ارائه دهنده در بازار گوشی باشد و مذاکره با تامین کنندگان برای کاهش هزینه های تولید تاکتیکی برای دستیابی به این استراتژی تعیین شده خواهد بود.

مدیریت استراتژیک چیست؟ - چه کمکی به پیاده سازی ISO می کند

انواع استراتژی کسب وکار چیست؟

در بحث بعدی، 12 مدل استراتژیک مجزا را بررسی می کنیم که کسب و کارها می توانند برای دستیابی به اهداف خود از آنها استفاده کنند.

1. استراتژی ساختارگرایی

شرکت هایی که از استراتژی ساختاری استفاده می کنند، در ابتدا روندهای فعلی بازار و شرایط اقتصادی مرتبط با تجارت خود را تجزیه و تحلیل می کنند. متعاقباً بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده، فرآیندها و تاکتیک‌های لازم را برای تضمین سهم بازار اجرا می‌کنند. به عنوان مثال، اگر رقبا محصولات سطح بالا را ارائه دهند، این سازمان ممکن است با کاهش هزینه های تولید، محصولات خود را به صورت رقابتی به بازار عرضه کند.

2. استراتژی تمایز

سازمان هایی که استراتژی تمایز را انتخاب می کنند، هدفشان ارائه محصولات یا خدمات منحصر به فرد با ویژگی های متمایز است. به طور معمول، این شرکت‌ها با تکیه بر ویژگی‌های خاص، شخصی‌سازی یا کیفیت بالا برای موفقیت، قیمت‌های ممتازی را برای محصولات خود در نظر می‌گیرند.

3. استراتژی کاهش قیمت

برخی از کسب و کارها یک محصول یا خدمات جدید را با قیمت بالا عرضه می کنند و به مرور زمان آن را کاهش می دهند. این استراتژی کاهش قیمت در بازارهایی با تقاضای بالای محصول رایج است و به شرکت ها اجازه می دهد درآمد را افزایش دهند، مخارج سرمایه ای را پوشش دهند و محصول جدید را به طور موثر بازاریابی کنند.

4. استراتژی کسب

استراتژی اکتساب زمانی وارد عمل می شود که یک شرکت قصد دارد تمام یا بخشی از شرکت دیگر را خریداری کند. این ممکن است شامل دستیابی به محصولات خاص یا بخش قابل توجهی از بازار و پایگاه مشتری با هزینه کمتر باشد.

5. راهبرد رشد

شرکت هایی که در موقعیت های مالی مطلوب قرار دارند، یک استراتژی رشد را برای گسترش حضور خود در بازار اتخاذ می کنند. این می‌تواند شامل راه‌اندازی محصولات یا خدمات جدید، افزایش سهم بازار، افزودن بخش‌ها، ساخت واحدهای تولیدی، یا ایجاد فروشگاه‌های جدید با رویکردی متناسب با شرایط خاص کسب‌وکار و صنعت هدف باشد.

6. استراتژی تمرکز

استراتژی تمرکز برای به دست آوردن سهمی از یک بخش خاص از بازار، خواه گروه خاصی از مشتریان یا یک منطقه جغرافیایی باشد، به کار گرفته می شود. شامل فرآیندها و تاکتیک های مربوط به تولید، بازاریابی و فروش محصولات یا خدمات به بخش بازار هدف می شود.

7. استراتژی فروش ترکیبی

هدف استراتژی فروش ترکیبی متقاعد کردن مشتریان فعلی برای خرید محصولات یا خدمات بیشتر است. کسب‌وکارهایی که از این استراتژی استفاده می‌کنند ممکن است بر روی محصولات یا خدمات اضافی تمرکز کنند که مکمل پیشنهادات موجود هستند و گاهی اوقات بسته‌هایی با تخفیف‌های ویژه برای افزایش فروش ارائه می‌دهند.

8. استراتژی عملیاتی

استراتژی عملیاتی بر تقویت فرآیندها و عملیات داخلی سازمان متمرکز است. این شامل استفاده از فناوری های جدید، بهبود سرعت، قابلیت اطمینان و امنیت سیستم های موجود، بهینه سازی فرآیند، دستیابی به منابع و طراحی مجدد فضای کاری است.

9. استراتژی تحول

شرکت هایی که یک استراتژی تحول آفرین را دنبال می کنند برای تغییرات اساسی آماده می شوند که عمیقاً بر عملیات، تکنیک های صنعتی، برنامه های تجاری و اهداف بلندمدت تأثیر می گذارد. این می تواند شامل بازنگری کامل شبکه های فناوری یا ورود به یک صنعت کاملاً جدید باشد.

10. استراتژی پایدار

استراتژی پایدار با اصول توسعه پایدار مطابقت دارد و هدف آن تولید محصولات یا خدمات سازگار با محیط زیست است. سازمان‌هایی که این استراتژی را اتخاذ می‌کنند ممکن است از فناوری‌ها و روش‌های جدیدی برای کاهش تولید کربن یا استفاده از منابع تجدیدپذیر در محصولات خود استفاده کنند.

11. استراتژی متنوع سازی

استراتژی متنوع سازی شامل گسترش دامنه فعالیت های سودآور فراتر از کسب و کار اصلی، کاهش ریسک بازار و گسترش دامنه محصولات شرکت است. به عنوان مثال، یک تولید کننده تلفن همراه ممکن است در بازار لپ تاپ و کامپیوتر تنوع ایجاد کند.

12. استراتژی حفاظت

اغلب، حفظ مشتریان فعلی (1) مقرون به صرفه تر از به دست آوردن مشتریان جدید است. شرکت‌هایی که استراتژی حمایت را انتخاب می‌کنند، با ارائه مزایا یا مشوق‌های ویژه، وفاداری مشتری را افزایش می‌دهند و مشتریان را بیشتر به خرید محصولات و خدمات بیشتر متمایل می‌کنند.

به این مقاله امتیاز دهید!
[Total: 1 Average: 5]

1 دیدگاه دربارهٔ «استراتژی کسب وکار چیست؟ – 12 نوع استراتژی»

  1. بازتاب: مراحل دریافت گواهینامه PMP چگونه است؟ - 2 راه حل ساده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
02146135223