گواهینامه های ایزو تحت اعتبار IAS در ایران اعتبار دارند؟ – 2 نکته مهم

برخی از سایت ها و شرکت هایی که عموماً گواهینامه ایزو فیک یا گواهینامه های ایزو فاقد اعتبار بین المللی صادر می کنند اعلام کرده اند که، گواهینامه های ایزو صادر شده در ایران تحت اعتبار سازمان IAS معتبر نیستند. استناد آنها به اعلامیه 31 جولای سال 2020 میلادی است در حالی که در این اطلاعیه ذکر شده که فقط لوگو IAF و IAS در گواهینامه های ایزو مکتوب نمی گردد.

آیا گواهینامه های ایزو تحت اعتبار IAS در ایران اعتبار دارند؟ - 2 نکته مهم

یکی از چالش های مهم متقاضیان اخذ گواهینامه ایزو اعتبار گواهی دریافت شده همچنین اعتبار مرجع صدور گواهینامه ایزو است. ما قبلاً توسط مقالات همین سایت در مورد نحوه اعتبارسنجی گواهینامه ایزو معتبر توضیح داده ایم. پیشنهاد می کنم جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمایید.

اما با توجه به مقالات منتشر شده در محیط گوگل توسط برخی شرکت های سودجو جهت اینکه “گواهینامه های ایزو صادر شده در ایران تحت اعتبار IAS اعتبار ندارند”، از طریق این مقاله اطلاع رسانی می کنیم.

نحوه اعتبار سنجی سازمان IAS ایالات متحده امریکا

پیش گفتار:

ISO/IEC 17029  شامل اصول و الزامات کلی برای صلاحیت، عملکرد منسجم و بی طرفی ارگان هایی است که فعالیت های ارزیابی انطباق را تأیید می کنند. عتبار و راستی‌آزمایی به‌عنوان تأییدی بر قابلیت اطمینان اطلاعات اعلام‌شده در ادعاها شناخته می‌شود.

IAS امریکا یکی از نهادهای اعتبار دهنده کشور ایالات متحده است که توسط انجمن اعتبار سنجی IAF تایید شده است. IAS موسسات صدور گواهینامه ایزو را براساس استاندارد ISO/IEC 17029 تایید می کند.

این اعتبار به بازار، ذینفعان و تنظیم‌کننده‌ها نشان می‌دهد که آژانس‌ها/سازمان‌ها الزامات اعتباربخشی IAS و الزامات اجرای طرح‌های صدور گواهینامه را به شیوه‌ای شایسته، سازگار و بی‌طرف برآورده‌اند. به عنوان نهادهای معتبر، این آژانس ها / ارگان ها به طور دوره ای از نظر انطباق نظارت می شوند.

IAS در حال حاضر حدود 130 مرجع صدور گواهینامه ایزو را براساس استاندارد ISO/IEC 17021 تایید صلاحیت کرده است. این نهادها که عموماً به نام CB شناخته می شوند در هرکجای دنیا از جمله کشور جمهوری اسلامی ایران نماینده ارزیابی انطباق و صدور گواهینامه ایزو دارند.

نکته مهم اینکه CB های صادر کننده گواهینامه ایزو حتی نماینده های آنها در ایران مورد تایید انجمن IAF هستند و گواهینامه ایزو دریافتی در سایت IAF قابل رهگیری و استعلام است.

اخذ گواهینامه ایزو

آیا گواهینامه های ایزو تحت اعتبار IAS در ایران اعتبار دارند؟

بله. هر سازمان اعتبار دهنده ای که توسط انجمن اعتبار بخشی IAF تایید صلاحیت شده باشد مورد تایید است. IAS یکی از سازمان های مورد تایید انجمن IAF است لذا هر CB صادر کننده ایزو که تحت اعتبار IAS در ایران گواهی ایزو صادر نماید مورد تایید می باشد.

اما برخی از شرکت های سودجو از اطلاعیه 31 جولادی سال 2020 میلادی سوء استفاده کرده اند و عدم درج لوگو در گواهینامه ایزو را به نوعی غیر معتبر بودن مدرک ایزو جلوه داده اند. در صورتیکه مدرک ایزو صادر شده تحت اعتبار IAS حتی در سایت IAF قابل استعلام است.

این شرکت های سودجو (اینجا کلیک کنید) عموماً گواهینامه های ایزو فیک یا گواهینامه های ایزو غیر معتبر را صادر و به عنوان گواهینامه ایزو اصلی به فروش می رسانند. این موضوع خیلی ساده است که آنها مورد تایید انجمن اعتبار سنجی IAF نیستند ولی خود را تا حد IAF بزرگ نشان می دهند و حتی در برخی موارد بزرگتر از IAF.

اما ما به شما پیشنهاد میکنیم چنانچه درخواست دریافت گواهینامه ایزو معتبر دارید از شرکت هایی تهیه کنید که توسط مرکز ملی تایید صلاحیت ایران (NACI) تایید شده اند. NACI ایران به عنوان سازمان اعتبار دهنده مورد تایید انجمن IAF در حال حاضر 22 شرکت را تایید کرده که می توانند گواهینامه ایزو معتبر را صادر کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما در ارتباط باشید.

از کجا گواهینامه ایزو بگیریم که معتبر باشد؟

شرکت هایی که توسط سازمان اعتبار دهنده کشور خودشان تایید شده و سازمان اعتبار دهنده توسط انجمن IAF به تایید رسیده اند، معتبرترین شرکت ها برای صدور گواهینامه ایزو کسب وکارها هستند. ساختار خیلی ساده است و نیاز به سردرگمی نیست. در اولین قدم نام شرکت صادر کننده گواهی ایزو را سوال کنید، بدانید که مرجع صدور گواهینامه ایزو توسط چه نهاد یا سازمانی تایید شده است و در آخر وارد سایت IAF شوید و سرچ کنید که آیا شرکت صادر کننده مورد تایید است یا خیر.

CB شرکت صادر کننده ایزو است. CB ها با نام های تجاری مختلفی فعالیت می کنند. CB ها باید توسط یک سازمان اعتبار دهنده تایید شده باشند. سازمان های اعتبار دهنده را اختصاراً AB می نامیند. سازمان اعتبار دهنده کشورها توسط انجمن اعتبار بخشی IAF تایید می شوند و انجمن IAF توسط سازمان ISO تایید شده است. ساختار خیلی ساده است دقت کنید CB صادر کننده ایزو باید توسط AB تایید شده باشد و AB هم باید توسط انجمن IAF تایید شده باشد.

به مثال زیر توجه کنید:

به مثال زیر توجه کنید:

مثلاً به شما می گویند GCERTI مرجع صدور گواهینامه ایزو است. شما باید بپرسید که GCERTI توسط چه سازمانی اعتبار بخشی شده است. اگر نمی دانید راه حل خیلی ساده است. به تصاویر زیر دقت کنید.

وارد سایت IAFcertsearch شوید و روی منو Certification Body کلیک کنید

سایت iaf

سپس در منو سرچ نام مرجع صادر کننده ایزو (GCERTI) را سرچ کنید. اگر نام مرجع صدور برای شما نمایش داده شد یعنی CB صادر کننده ایزو معتبر است و نام سازمان اعتبار دهنده نیز نمایش داده می شود. شما می توانید از طریق سازمان اعتبار دهنده استعلام CB را بگیرید. اما اگر نمایش داده نشد یعنی CB صادر کننده ایزو مورد تایید انجمن IAF نیست.

سوالات متداول

آیا گواهینامه های ایزو تحت اعتبار IAS در ایران اعتبار دارند؟

بله. هر سازمان اعتبار دهنده ای که توسط انجمن اعتبار بخشی IAF تایید صلاحیت شده باشد مورد تایید است. IAS یکی از سازمان های مورد تایید انجمن IAF است لذا هر CB صادر کننده ایزو که تحت اعتبار IAS در ایران گواهی ایزو صادر نماید مورد تایید می باشد.

به این مقاله امتیاز دهید!
[Total: 0 Average: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
02146135223