علامت استاندارد چیست؟ – استاندارد کالا – 2 علامت استاندارد بین المللی

علامت استاندارد چیست؟ علامت استانداردی که به یک محصول اعطا می‌شود گواهی می‌دهد که محصول با استانداردها مطابقت دارد، و کنترل کیفیت برای اطمینان از اینکه فرآیندهای تولید و کنترل کیفیت داخلی تولیدکننده از کیفیت بالا و ایمن بودن همه این محصولات برای استفاده مطمئن هستند، انجام می‌شود.

علامت استاندارد چیست؟ - استاندارد کالا – 2 علامت استاندارد بین المللی

علامت استاندارد کالا معمولاً با یک برچسب به صورت لوگو روی محصولات درج می شود. محصول دارای علامت استاندارد کالا به مشتریان این اطمینان را می دهد که کالای مصرفی از لحاظ کیفیت و ایمنی تایید شده است. هر کشور نماید استاندارد مختص به خود را دارد که سازمان استاندارد همان کشور متولی تایید کالا و ارائه گواهی نماد استاندارد کالا است.

در این مقاله اطلاعات کاملی در مورد علامت استاندارد، علامت استاندارد کالا در ایران، نحوه دریافت علامت استاندارد کالا و دو علامت استاندارد بین المللی صحبت می کنیم. با ISOGET همراه باشید.

علامت استاندارد چیست؟

علامت استاندارد بیان می کند که هر محصول دارای این علامت با الزامات استانداردهای مربوط به محصول مطابقت دارد. یعنی کیفیت و ایمنی مندرج در استانداردهای قابل اجرا برای این محصول تضمین شده است.

سیستم علامت استاندارد به تولیدکنندگان مجوز می دهد تا محصولی را با نماد علامت استاندارد علامت گذاری کنند. مجوز پس از آن اعطا می شود که مؤسسه استاندارد متقاعد شود که محصول با الزامات استانداردهای قابل اجرا مطابقت دارد و سازنده ابزار تولید، دستگاه های تست و روش های بازرسی مناسب را برای اطمینان از کیفیت محصولات در اختیار دارد.

موسسه استاندارد به طور منظم بر مدیریت کیفیت و فرآیند تولید نظارت می کند و محصولات را برای اطمینان از انطباق محصول با استاندارد آزمایش می کند.

در دنیای تجارت و مدیریت کیفیت، اصطلاح “نشان استاندارد” از اهمیت بالایی برخوردار است. این نشانی است که نشان دهنده پایبندی به استانداردهای بین المللی و تعهد به تضمین کیفیت و ثبات در محصولات و خدمات است. این نماد اغلب با نشان استاندارد کالا، یک معیار جهانی برای کیفیت و شیوه های مدیریت مرتبط است.

علامت استاندارد که اغلب به طور برجسته بر روی یک محصول، بسته بندی یا اسناد شرکت نمایش داده می شود، نماد قدرتمندی از برتری است. این نمایش تصویری از تعهد یک سازمان به رعایت استانداردهای بین المللی است. به دست آوردن و نمایش نشان استاندارد کالا نه تنها باعث افزایش اعتبار یک سازمان می شود، بلکه اعتماد و اطمینان را در مشتریان، شرکا و ذینفعان القا می کند.

5 اصل مهم کلیدی استانداردهای مواد غذایی ارگانیک

علامت استاندارد روی کالا نشانه چیست؟

علامت استاندارد کالا نشان می دهد که محصولات و خدمات شما به طور کامل از نظر کیفیت، ایمنی و دوام آزمایش شده اند. سازمان استاندارد ایران تایید می کنند که یک محصول با استانداردهای موجود مطابقت دارد و به شرکت ها اجازه می دهند از نوع خاص علامت استاندارد کالا برای محصولات خود استفاده کنند. این نشان می دهد که توافقی بین یک تولید کننده و سازمان های ملی تست وجود دارد. این توافقنامه ایمنی و کیفیت محصولات برندهای مختلف در سراسر جهان را کنترل می کند.

اگر محصول یا خدماتی دارای نشان استاندارد کالا باشد، الزامات موجود سازمان استاندارد را برآورده می کند. اگر یک آژانس دولتی علامت گواهینامه استاندارد را ثبت کند، کیفیت محصول را تأیید می کند. انواع مختلفی از علائم وجود دارد. آنها می توانند منطقه خاصی را که یک کالا از آن می آید و نحوه تولید آن را نشان دهند. به عنوان مثال، اگر محصولی از مواد بازیافتی ساخته شده باشد، آن را روی علامت گواهی آن خواهید دید.

علامت استاندارد ایران چیست؟

نماد اصلی استاندارد ایران، در نمای کلی خود، شباهتی به حرف S انگلیسی دارد. کلمات SAFETY و STANDARD در بدنه اصلی لوگو استاندارد ایران نمایان است، در حالی که حاوی یک عنصر تایپوگرافی منحصر به فرد است که کلمه “ایران” را در یک طرف و مخفف کلمه سازمان ملی از سوی دیگر را تداعی می کند.

طرح نشان استاندارد ایران برای اولین بار توسط مرتضی ممیز در سال 1364 طراحی شد. به گفته ایشان:

“در ابداع نشان استاندارد، من قصد داشتم از قلمی استفاده کنم که بتواند هم کلمه “ایران” و هم مخفف ISIRI را در خود جای دهد. زوایای نرم، نشان‌دهنده حداکثر و حداقل فلش‌ها که نشان‌دهنده ارزیابی موسسه از محصولات است. با این حال، این سطح از سادگی برای مشتری کافی نبود و من با اضافه کردن خطوط اضافی برجستگی آن را افزایش دادم.

نشان استاندارد ایران گواهی بر تعهد تولیدکنندگان و عرضه کنندگان محصول به پایبندی به مقررات و قوانین و همسویی مستمر مشخصات محصول با استانداردهای ملی است.

مراحل دریافت نشان استاندارد کالا در ایران چگونه است؟

گرفتن نشان استاندارد کالای ایران یکی از سوالات پرتکرار تولید کنندگان است. آنها می خواهند بدانند آیا می شود خلی فوری نشان استاندارد ایران را برای کالای خود دریافت کنند و برچسب استاندارد را روی کالا درج نمایند. باید جواب داد خیر.

دریافت نشان استاندارد کالا در ایران فرآیندهای خاصی شامل:

  • ارائه مستندات سیستم مدیریت کیفیت، ایمنی و سلامت کالا
  • ارائه مستندات آزمایشگاهی جهت انجام تست های استاندارد
  • ارائه مستندات ممیزی داخلی
  • ارائه مستندات مشخصات فنی محصول
  • اخذ ایران کد محصولات
  • ارائه تکنیکال فایل
  • ممیزی توسط سازمان استاندارد
  • ارائه گزارش تست ریپورت توسط آزمایشگاه همکار سازمان استاندارد
  • صدور گواهی نشان استاندارد ایران
  • برچسب نشان استاندارد و برچسب گذاری کالا

تولیدکنندگان جهت دریافت نشان استاندارد برای کالای خود ابتدا باید بدانند که محصول آنها جزو استانداردهای اجباری است یا تشویقی. استانداردهای تشویقی نیاز به اخذ نشان استاندارد کالا ندارد ولی برای محصولات پرخطر از لحاظ ایمنی و زیست محیطی باید حتما نشان استاندارد کالای ایران را دریافت کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره و دریافت نشان استاندارد ایران با ما در ارتباط باشید.

ISO انواع گواهینامه, شرح در مقاله

2 علامت استاندارد بین المللی چیست؟

استانداردسازی عبارت است از بکارگیری مجموعه ای تعریف شده از مقررات با هدف نظم بخشیدن به فعالیت های مختلف. یکی از ابزارهای ارزشمند برای ساده‌سازی عملیات سازمان، استانداردسازی فرآیند است.

برای رسیدگی به این مسائل و دستیابی به اهدافی مانند کاهش هزینه، بهبود ساختار فرآیند، افزایش همکاری و تصمیم‌گیری ساده، هر کشور استانداردهای مختص به خود را دارد. اما دو استاندارد بین المللی توسط تمامی کشورها مورد پذیرش قرار گرفته که شامل استاندارد ایزو و استاندارد CE اتحادیه اروپا است.

سازمان ایزو حدود 22000 استاندارد برای صنایع مختلف تدوین کرده است که مربوط به حوزه های سیستم مدیریت کسب وکار است و استاندارد CE توسط اتحادیه اروپا جهت ایمنی و مسائل زیست محیطی مربوط به محصولات تولیدی است که 18 محصول را شامل می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

به این مقاله امتیاز دهید!
[Total: 1 Average: 5]

2 دیدگاه دربارهٔ «علامت استاندارد چیست؟ – استاندارد کالا – 2 علامت بین المللی»

  1. بازتاب: روش‌های تست ایمنی و سلامت کالا (دیگ زودپز قدیریان) - زود پز قدیریان، خرید زودپز عمده ای

  2. بازتاب: روش‌های تست ایمنی و سلامت کالا در تولید زودپز - زود پز قدیریان، خرید زودپز عمده ای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
02146135223